Търговци

ЦКС влиза в нишата на удобните магазини

д-р по ик. Правда Добрева 02 юли 2007, 18:28

Пазарните реформи заварват кооперативната търговия без много възможности за избор. Тя трябвало или да се остави на доизживяване под напора на засилващата се конкуренция, или да се изправи срещу нея и да защитава пазарната си ниша. Дилемата е да се разпродава и отдава под наем огромната материална база или да се използва по правилата на модерната търговия. Преди да си отговори на този въпрос, ръководството на ЦКС анализирало рисковете и перспективите. За пътя, по който кооперативният съюз стига да решението да създаде търговска верига, разговаряме с Живко Димитров, началник-отдел "Търговия" в ЦКС.

Първо обсъдили минусите на създаването на подобна структура. Те произлизат от характера на самата система, която е с над стогодишна история, със 7240 търговски обекта, пръснати до най-малките махали в планината, със социален ангажимент да доставя хляб на хората независимо дали ще губи от това, с наследени разнородни производства - от боза до инкубатори за пилета.

Плюсовете обаче се оказват повече, казва Димитров. Обектите за търговия на едро и дребно са собственост на кооперативните организации и те могат да се ремонтират и обновят, без да се налага в момента ново строителство. Кооперациите обслужват населението в по-малките градове и в селата, към които големите в търговията нямат апетит. Освен на собствени средства финансирането на модернизацията може да разчита на целеви заеми при облекчени условия от Централния кооперативен съюз и на специално създадения фонд "Инвестиции".

След претегляне на различни варианти за съчетаване на социалните и пазарните правила през 2002 г. решението е взето. Започва преструктуриране на търговията, стъпило на три кита: създаване на търговска верига КООП, централно договаряне на доставките, единна информационна система. Консултант и партньор е Шведският кооперативен център за проекти.

Удобният магазин

Проучванията показват, че най-добрата формула за кооперативната верига е на удобния магазин - разположен в квартала, с търговска площ от 75 до 150 кв. метра, предимно за хранителни стоки, а в по-малките градове и за нехранителни стоки от първа необходимост. Кооперативният съюз решава логото да е КООП, а слоганът - "Заедно на пазар", създава единни правила, общ дизайн на обектите, информационните табели и работното облекло, въвежда самообслужване. ЦКС обявява 2006 г. за година на веригата КООП, като в края на същата година 74 от 137-те магазина във веригата вече работят с новия си облик. Първите резултати разколебават консерватизма на скептиците - стокооборотът на отделните обекти нараства от 5 до 15 пъти. Дори и селският магазин, едва навъртал по 2000 лв. на месец, след скачването във веригата продава стоки за по 50 000 лв. Много успешно работи веригата в Пловдивска област, в която има вече 40 обекта, в с. Щръклево - Русенско, Дулово, гр. Елин Пелин. Кооперация "Мургаш" в Кремиковци има 6 магазина, а кооперацията в Първомай - 3. Във Варна и в Казанлък са модернизирани по 2 магазина. Преди дни е открит най-големият търговски обект в Чирпан. В с. Ягодово, Пловдивско, след обновяване на магазините в двата края на селото вече стягат нов - в центъра. До средата на годината се очаква към КООП да се присъединят още 50 обекта. Според изчисленията на експертите от ЦКС кооперативната търговска верига сега е на второ място в страната по брой обекти, а до края на 2007 г. ще заеме първото, убеден е Живко Димитров.

Още от прохождането си веригата прилага програма за лоялност, като издава на клиентите си потребителски карти за пазаруване с 5% намаление. По-късно съвместно с Юнионбанк е разработена нова карта, която съчетава функциите на дебитната карта с възможностите за отстъпки. Паралелно в Учебния център на ЦКС в Пловдив върви обучението на персонал за веригата, като за нуждите й са назначени 300 души, две трети от които са младежи.

Националните доставки

Успоредно със смяната на облика и организацията на магазините ЦКС разработва система за централни доставки на стоки. Създава се Национално търговско дружество "Кооп - търговия и туризъм" АД, което сключва договори с големи производители и вносители, като целта е разнообразно, качествено и на по-добри цени предлагане. Схемата е проста: стоките се договарят централно, доставят се и се съхраняват в складовете на едро на кооперативните съюзи, а оттам потребителните кооперации зареждат магазините си в градовете и селата. С някои доставчици се сключват договори за директно зареждане на обектите. За веригата се произвеждат вече и над 70 артикула с марката КООП. Търговското дружество снабдява със суровини и кооперативните производства.

Към момента на стартиране на новата система на доставки през 2003 г. са се договаряли шест стокови групи, а в края на 2006 г. те са вече 30. Доставчиците се увеличават от 10 на 63 и закономерно стокооборотът на националното дружество нараства 10 пъти. През миналата година приходите от търговията на дребно в ЦКС са се увеличили със 17 млн. лв., от търговията на едро - с 8 млн. лв. С общ обем от 204 млн. лв. те формират вече над две трети от приходите на кооперативната система.

Собственото производство

Кооперативната система има привилегията на собствения производствен тил. Макар и позагубили в пазарните битки част от предишните си позиции, работят предприятията за хляб, хлебни и сладкарски изделия, безалкохолни напитки и минерални води, плодове и зеленчуци. Във всички обекти на веригата се продават собствените производства: вода "Горна баня", мед на "Нектаркооп", плодови сокове от Велико Търново, макаронени изделия от Плевен, пакетирани брашна от Перник, чайове на "Билкокооп", вино от избата в Брестовица. Под натиска на конкуренцията кооперативните производства също се модернизират, въвеждат се нови изделия и стандарти.

Всеки магазин от веригата работи с компютризирана система за продажба на стоките. Но големият ефект ще дойде с единната информационна търговска система, която ще позволи да се следи движението на стоките по цялата верига, да се анализират и планират стоковите запаси, доставките, логистиката, търговията на едро и продажбите на дребно по отделни артикули, казва Живко Димитров. Всичко това ще намали разходите на търговската дейност. А и окончателно ще тегли чертата между смесения селкооп с магазинера зад тезгяха и модерния магазин с нови технологии, способен да се интегрира към европейските кооперативни структури, категоричен е той.

Най-четени »
Виж още
Последни новини »
Виж още
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK