Регистрация

Камбоджа изнася все повече ориз към Европа*

Автор: Капитал Daily 13 май 2015 , 2 коментара

Марит Чор продава ориз за износ. Той се състезава с производители от Тайланд, Индия, Пакистан и Виетнам за по-голям дял от оризовия пай основно на европейския пазар. Родната му страна Камбоджа обаче е в клуба на най-слаборазвитите азиатски държави и дори няма модерна поливна инфраструктура за отглеждане на ориз, като вместо това разчита основно на дъждовете. Тя е една от най-бедните държави в света, разкъсвана от чудовищния режим на червените кхмери допреди 30 години. Когато става въпрос за бизнес, Камбоджа е известна най-вече с факта, че големи световни марки като Levi Strauss шият дрехите си в местни фабрики.

По думите на Марит Чор, който е президент на Mega Green Cambodia (MGC), обаче компаниите - износители на ориз в страната, се увеличават всяка година и през 2014 г. вече са 84. Правителството пък помага, като рекламира по света камбоджанския ориз. Основният им пазар е Европа, където са внесли 255 хил. тона ориз само през миналата година. Азиатската държава се нарежда на второ място след Индия по внос на ориз в Европейския съюз – около 20% от цялата търговия.

В помощ на камбоджанските износители е инициативата на ЕС да насърчава икономиките на 49 слабо развити страни, основно в Африка и Азия, като ги освобождава от мита и квоти върху определени групи стоки. Споразумението е известно като "Всичко без оръжие" (Everything But Arms) от 2001 г. То обаче стана повод за недоволство сред големите производители на ориз в Европа, най-вече Италия.

Стремглавият ръст на вноса на ориз в ЕС от страни като Камбоджа и Мианмар (виж графиката) започна да дразни италианските производители още в началото на тази година. Причината е решението на Европа през септември 2009 г. да либерализира изцяло търговията с ориз от най-слабо развитите страни, след 8 години преходен период, през който митата плавно намаляваха. Тогава започва и раят за камбоджанските износители. През 2009 г. те са изнесли общо под 13 хил. тона ориз. Година по-късно обаче ръстът е 700% - до над 105 хил. тона по данни на Асоциацията на износителите на ориз в Камбоджа. По-голямата част от търговията е с ЕС. Възходът на камбоджанския ориз продължава и сега, като основните купувачи отново са европейците (виж графиката).

Още на capital.bg


*Оригинално заглавие - По-голямо парче от оризовия пай

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
Големите вериги имат приходи от 16 млрд. лв., или 1/3 от оборота в търговията на дребно Изследването на ИПИ показва огромни скокове в бизнеса през 2022 г., когато и инфлацията растеше. Във веригите работят над 53 хил. души