Регистрация

Изберете българското насила

Автор: Мара Георгиева 25 април 2020

Правителството задължи големите магазини да предлагат регионални продукти като плодове, зеленчуци, мляко

Фотограф: Цветелина Белутова

От 5 май родното производство, поне на хартия, ще е достатъчно в големите вериги магазини. С PR акция земеделският министър, разбирай правителството на ГЕРБ и Патриотите, натрапиха задължение в хипермаркетите да се предложат плодове, зеленчуци, месо, млечни продукти, яйца, мед от близки до обектите производители (виж карето). Най-абсурдните текстове отпаднаха, но и в окончателния им вариант под прикритието на пандемията се прокарват популистки, протекционистични и неработещи задължения.

Проблемът с този регламент е, че търговецът в една пазарна среда би следвало сам да избира компоти или компютри да предлага, а купувачите имат избор кой обект да посетят - дали голямата верига, кварталния магазин или сергия. И второ, веригите изискват мащаб, фактури, опаковане, ритмични доставки, типизирано качество, което далеч не всеки предлага, и затова малките фермери отсъстват от тези обекти. Понякога гигантите поставят и непосилни условия - високи маркетингови разходи или задължителни отстъпки от производителите, които също отказват някои доставчици. И безспорно комуникацията с тях е трудна - чуждите вериги избягват да общуват пряко както със земеделците, така и с медиите (от отделните дружества отказват разговори с "Капитал", като отговарят на въпросите през съобщения на асоциацията им, и то дни или седмица след задаването им).

Целият текст е тук

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
Големите вериги имат приходи от 16 млрд. лв., или 1/3 от оборота в търговията на дребно Изследването на ИПИ показва огромни скокове в бизнеса през 2022 г., когато и инфлацията растеше. Във веригите работят над 53 хил. души