Регистрация

С нова регулация държавата иска да вкара повече български храни във веригите

Автор: Мара Георгиева 08 април 2020

Търговците смятат предложението за непазарно, ще изисква време и инвестиции, няма да има ефект и обслужва интересите на сивия сектор

Фотограф: Георги Кожухаров

Проект на постановление на Министерския съвет, изготвен по предложение на земеделското министерство, предизвика остра реакция на търговските вериги в страната. Идеята е в хипер- и супермаркетите да се отделят изцяло нови пространства само за български хранителни продукти, които да не са по-малко от половината търговска площ за съответната група продукти. Изискването няма да засяга малките магазини. Целта е в условията на икономическите затруднения, предизвикани от коронавируса, повече български малки производители да имат достъп до веригите.

Според сектора с предложението държавата директно се намесва в търговски и пазарни взаимоотношения, което ще позволи на сивия сектор да се възползва от извънредното положение. Промените изискват и нови инвестиции, промяна на договори и нарушаване на и без това затруднените вериги на доставка. Така крайният резултат може да отнеме месеци и до доведе до по-високи цени. Освен това през последните години повечето вериги засилиха предлагането на български стоки, като при някои от продуктовите групи те са между 50 и 75% от всички предложения. Идеята идва и само две седмици след като парламентът се опита да прокара текст за регулиране на цените на стоки и услуги на бизнеса. След вето на президента той отпадна.

Целият текст е тук

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
Големите вериги имат приходи от 16 млрд. лв., или 1/3 от оборота в търговията на дребно Изследването на ИПИ показва огромни скокове в бизнеса през 2022 г., когато и инфлацията растеше. Във веригите работят над 53 хил. души