България и новите правила за защита на потребителите при покупка на стоки в ЕС
Потребителите са основните участници в търговията, осъществявана в рамките на вътрешния пазар на Европейския съюз ("ЕС" или "Съюзът"). Ето защо тяхната защита е една от стратегическите задачи на Съюза. Пълният потенциал на вътрешния пазар обаче може да бъде разгърнат само ако всички участници на пазара разполагат с безпрепятствен достъп до трансграничните продажби на стоки, включително при електронни сделки. С течение на годините възникнаха многобройни предизвикателства, породени основно от все по-силно ориентираната към технологиите икономика. Това от своя страна е причина все повече да се засилва необходимостта от запазване на конкурентоспособността на Съюза на световните пазари.
На европейско ниво се приема, че една от причините за това потребителите и по-малките предприятия да не участват по-активно в трансграничната търговия е потенциалната сложност и неяснота на правилата в държавите членки, които се прилагат за такива сделки. Наличието на 28 различни национални системи на договорно право за защита на потребителите възпира предприятията от трансгранична търговия както онлайн, така и офлайн. На практика предприятия, насочващи дейността си в други държави членки, трябва да се съобразят със законодателството в тези страни, което може да доведе до значителни разходи. Оттам и предпочитанията на част от тези предприятия да търгуват само на националните си пазари или да изнасят само до една или две държави. Освен това различията в законодателствата на отделните държави не позволява на потребителите да се възползват от най-конкурентните предложения и от пълния набор от оферти.
Целият текст е тук