Регистрация

България не следи фалшивите лекарства, защото е скъпо

Автор: Десислава Николова 21 януари 2019

В ЕС тези медикаменти са между 1 и 4% от оборотите на аптеките, в света над 1 млн. души годишно умират по тази причина

Освен уникалния сериен номер върху опаковката след 9 февруари новопроизведените лекарства ще бъдат пускани на пазара и със специална система срещу подправяне. Засега тя важи само за лекарствата, които се продават с рецепта
Фотограф: Цветелина Белутова

В България напоследък не са регистрирани фалшиви лекарства, защото покупката на хиляди опаковки от аптеките и изследването им за съответствие с оригиналния продукт би струвало изключително скъпо. Това коментира Деян Денев, председател на Българската организация за верификацията на лекарствата и изпълнителен директор на Асоциацията на научноизследователските фармацевтични компании, по време на обучение за целите на кодирането на медикаментите.

По данни на Световната здравна организация годишно 1 млн. души умират заради употреба на фалшиви лекарства. В ЕС между 1 и 4% от медикаментите в аптечната мрежа са фалшификати, а при интернет продажбите този процент надхвърля 50%. Страните - членки на ЕС, смятат, че ще решат проблема с безопасността на пациентите чрез единна европейска система за верификация на медикаментите. По силата на европейски регламент тя влиза в сила от 9 февруари. От този момент нататък всички производители ще маркират лекарствата с рецепта със специален код, който ще се дезактивира при продажбата на пациента. На всеки етап от веригата кодът ще бъде сверяван, за да не попаднат във веригата фалшиви лекарства. Това няма да оскъпи самите медикаменти, но ще гарантира сигурността им. Системата е най-голямото европейско публично-частно партньорство и се финансира от фармацевтичната индустрия, за която фалшификатите на продуктите им носят загуба на репутация, бизнес и доверието на пациентите и лекарите. На по-следващ етап вероятно ще бъдат маркирани и лекарствата, които се продават без рецепта.

Целият текст е тук

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
Големите вериги имат приходи от 16 млрд. лв., или 1/3 от оборота в търговията на дребно Изследването на ИПИ показва огромни скокове в бизнеса през 2022 г., когато и инфлацията растеше. Във веригите работят над 53 хил. души