Регистрация

Държавата готви екотакса за дрехи и обувки, което ще ги оскъпи

Автор: Мара Георгиева 20 август 2018

Предложенията са част от промените в Закона за управление на отпадъците. Те не са обсъждани с бизнеса, като секторът е против

Фотограф: Надежда Чипева

Ненужно оскъпяване на дрехи и обувки, загуба на работни места, увеличаване на сивия сектор. До това може да се стигне, ако бъде приета предложената от правителството продуктова такса за дрехи и обувки, твърдят представители на компании от двата сектора. Промените са част от измененията в Закона за управление на отпадъците, внесени в Народното събрание преди лятната ваканция на депутатите, които ще се гледат на първо четене в парламентарната комисия по околната среда и водите, без преди това да са обсъждани с бизнеса.

Какво се предлага

Промените предвиждат да се създаде публичен регистър на лицата, които пускат на пазара обувки и текстил (по аналог с тези за батерии и акумулатори, електронно и електрическо оборудване, минерални или синтетични масла, гуми, полимерни торбички). От текстовете става ясно, че изискванията ще важат за всички обувки и текстилни изделия, продавани на българския пазар, включително и за тези втора употреба.

Предлага се също банковата гаранция за регистрирането на организации за оползотворяване на отпадъци от обувки и текстил да бъде 500 хил. лв. (същата е сумата и за организациите за оползотворяване на отработени масла). Отговорността на този тип организации е събирането, съхраняването, транспортирането, рециклирането, полезното използване на отпадъците.

В проектозакона липсва понятието "продуктова такса". Но тя следва логично, тъй като по правило се заплаща от лицата, които не членуват в организация за оползотворяване на отпадъците (каквато се предлага да бъде създадена), нито са организирали индивидуално тази дейност. Засега няма официална информация за размера на таксата, но неофициално се говори за лев на килограм при дрехите.

Целият текст е тук

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
Големите вериги имат приходи от 16 млрд. лв., или 1/3 от оборота в търговията на дребно Изследването на ИПИ показва огромни скокове в бизнеса през 2022 г., когато и инфлацията растеше. Във веригите работят над 53 хил. души