Регистрация

Закон създава куп бюрокрация в търговията с храни

Автор: Деница Ватева 01 ноември 2017

Според приетия на първо четене проект ще има още регистрации за транспорт и онлайн търговия, а с неясни текстове се ограничава рекламата

Фотограф: Надежда Чипева

Нов регистрационен режим за превоз на храни, допълнителни ограничения за рекламите им, регулация на интернет търговията. Това са част от основните промени, които депутатите одобриха на първо четене с 107 гласа "за" и 29 "въздържал се" в парламента през миналата седмица, приемайки изцяло нов закон за храните.

Промените са ключови, защото влияят на бизнеса на огромен брой фирми в страната. Според оценката за въздействие на законопроекта само пряко засегнатите ще бъдат над 110 хил. производители, търговци на едро и дребно на храни, но отделно правилата ще важат и за други косвени отрасли като транспорт, интернет търговия, рекламен сектор, ресторантьорство и др. Данните сочат, че производството на храни в България е за около 7.8 млрд. лв. годишно, а търговията на едро - 9.8 млрд. лв.

Превоз с още изисквания

Една от ключовите промени в новия закон е разширяване на кръга от стоки, за чиито транспортиране ще се изисква предварителна регистрация на превозните средства. Досега този документ, известен в сектора като "санитарно", се издаваше предимно за превоз на храни от животински произход. Според новите текстове обаче оттук нататък регистрация на транспортните средства ще се прилага още и за стоки като брашно, хляб, хлебни и сладкарски изделия, като ще има допълнително изискване камионът или микробусът да бъде обозначен със стикер. Именно това изискване беше и едно от малкото, покрай които имаше спорове в парламента. От БСП съобщиха, че е възможно да се стигне до ситуация или компетентния орган - Агенцията за храните, да си "затваря очите" и да раздава стикери, или цели райони да останат без доставки на храни.

Целият тест е тук

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
Големите вериги имат приходи от 16 млрд. лв., или 1/3 от оборота в търговията на дребно Изследването на ИПИ показва огромни скокове в бизнеса през 2022 г., когато и инфлацията растеше. Във веригите работят над 53 хил. души