С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

КЗП забрани на фирма да раздава стикери, с които търговци декларират коректност

Автор: Регал 26 април 2016

Проверка на контролния орган е установила, че сред "удостоените" със сертификата фирми има и такива, които в последната година са били санкционирани от контролния орган за нелоялни практики

Комисията за защита на потребителите (КЗП) забрани на фирма да издава сертификати за коректност по неясни и субективни критерии на търговци. Регулаторният орган излезе с решение, че дружеството, чието име не се споменава в прессъобщението, осъществява дейност в противоречие с изискването за добросъвестност и професионална компетентност, в резултат на което заблуждава крайните потребители и може да увреди икономическите им интереси.

Търговците, на които фирмата е дала такъв сертификат, са получили определен брой стикери, които да поставят в своите офиси, върху служебни автомобили, витрини на магазини и пр. При изписване на името на търговеца в Google сред първите резултати излиза връзка към публикувания на официалната страница на "сертифициращата" фирма списък с търговци със статус "коректен". Това буди по-голямо доверие у потребителите, които остават с впечатлението, че търговецът с безупречна репутация и не подлежи на негативна оценка по отношение на професионалите му качества и компетентност.

Проверка на КЗП е установила, че сред "удостоените" със сертификата търговци са и такива, които в последната година са били санкционирани от контролния орган за нелоялни практики и други нарушения на Закона за защита на потребителите (ЗЗП).

Според "сертифициращата" фирма преди издаването на сертификата се извършва предварителна оценка на търговците по специална методика за проверка на клиентските мнения и изследване за безупречна репутация в интернет въз основа на споделените негативни коментари. КЗП смята, че критериите при прилагания метод за проучване на търговците са субективни. Всеки човек има различен изказ и може да изрази отрицателно мнение с негативни думи, с ирония, със сложна терминология, а не непременно с думи и изрази с негативно значение.

Друг важен аспект на казуса е, че с издаването на сертификата фирмата гарантира единствено, че ползващият го търговец е коректен (макар и съгласно неясните критерии) към датата на предоставянето на удостоверението и година преди нея. Ако впоследствие се появят негативни коментари за него, той ще отпадне от "системата за коректни търговци", но може да продължи да ползва стикерите и съответно те да влияят върху поведението на потребителите, тъй като не подлежат на изземване или на последващ контрол.

Обстоятелството, че сертификатът се заплаща, също поставя под съмнение обективността във връзка с неговото издаване, тъй като от броя закупени "свидетелства за коректност" зависят приходите на дружеството.

При вземането на решението КЗП е отчела и факта, че дружеството е рекламирало дейността си в национално представени печатни и електронни медии, като е подтиквало потребителите да предпочитат фирмите, притежаващи такъв сертификат.

На практика се оказва, че фирма, която сама непрофесионално и некомпетентно извършва своята дейност, издава сертификати за коректност на други търговци.

КЗП е категорична, че е налице нелоялна търговска практика. Предстои връчването за заповедта за забраната й. Санкцията за подобни нарушения съгласно разпоредбите на ЗЗП е до 30 000 лв.

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: Въпреки коронакризата пазарът на сладолед нарасна Националният бизнес мениджър на сладоледената дивизия в България на "Юниливър Южно-Централна Европа" пред "Капитал
Почти половината активни в интернет българи пазаруват онлайн Близо 80% предпочитат да плащат лично при доставката, показва проучване на "Нилсен адмосфер България"