Регистрация

Интервю | Защо поскъпнаха яйцата

Автор: Мара Георгиева, "Капитал" 06 февруари 2023

Основните причини са цените на фуражите и тока, както и птичият грип, твърди председателят на управителния съвет на Съюза на птицевъдите в България Ивайло Гълъбов

Ивайло Гълъбов - председател на управителния съвет на Съюза на птицевъдите в България и член на управителния съвет на Развъдната птицевъдна асоциация

Кои са причините за скока на цените на яйцата, какви са прогнозите за развитие на този пазарен сегмент? На тези въпроси отговаря Ивайло Гълъбов - председател на управителния съвет на Съюза на птицевъдите в България и член на управителния съвет на Развъдната птицевъдна асоциация.

- В условията на свободен и висококонкурентен пазар цената се формира от търсенето и предлагането. Пазарната цена и себестойността на яйцата много често нямат добра кореспонденция. В продължение на цялата 2021 г. например себестойността на първичните птицевъдни продукти, в това число и яйцата за консумация, беше много по-висока от пазарната цена. Птицевъдите стоически понесоха огромни загуби, както и другите животновъдни сектори в целия ЕС. Пазарните цени се задържаха ниски твърде дълго, защото туризмът и ресторантьорството още се съвземаха от ковид пандемията и търсенето беше много по-ниско от обичайното. Големите загуби накараха фермерите да забавят темпото. Птицевъдите в България имат ангажименти да не намаляват производството, според дългосрочни договори с държавен фонд "Земеделие", и това реално спаси местната индустрия от срив на производство. За съжаление, птичият грип нанесе големи поражения на фермите в ЕС и Обединеното кралство и това допълнително усложни обстановката. Една част от засегнатите от птичи грип птицеферми в България не са получили полагащите им се обезщетения, предвидени в европейския бюджет, и това не им позволи да възстановят бързо дейността си. Това са причините да се обърне трендът и днес търсенето на яйца е по-високо от предлагането, което доведе до поскъпването на яйцата за консумация в България и в целия ЕС с 67%.

Четете цялото интервю на сайта на "Капитал"

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
Големите вериги имат приходи от 16 млрд. лв., или 1/3 от оборота в търговията на дребно Изследването на ИПИ показва огромни скокове в бизнеса през 2022 г., когато и инфлацията растеше. Във веригите работят над 53 хил. души