Регистрация

Топ 30 на производителите на мляко, сирене и кашкавал в България

Автор: Мара Георгиева, "Капитал" 22 декември 2022

Общите приходи на най-големите мандри надхвърлят 1.2 млрд. лева за 2021 г.

Shutterstock

Млечните продукти, както всеки потребител вече е забелязал, поскъпнаха рекордно за година - с около 40% според официалната статистика. По верига от причини: недостигащо сурово мляко с покачващи се цени, растящи разходи, липса на туристи, свито потребление.
Тук за монопол и дума не може да става - мандрите са десетки, а 30 могат да бъдат определени като големи за местната реалност. В тази извънредна за производителите на сирене, кашкавал и други млечни продукти година "Капитал" прави преглед на основните играчи. Изводите са, че преобладават местни собственици, бизнесът често е семеен. Все пак има три чуждестранни изключения. А част от компаниите в подреждането се споменават и в скандали - дали заради спорно качество или пък съмнителни обществени поръчки, а понякога и с криминални сюжети.

Вижте класацията на сайта на "Капитал"

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
Големите вериги имат приходи от 16 млрд. лв., или 1/3 от оборота в търговията на дребно Изследването на ИПИ показва огромни скокове в бизнеса през 2022 г., когато и инфлацията растеше. Във веригите работят над 53 хил. души