Регистрация

Кои български фирми вече произвеждат бургери без месо

Автор: Мара Георгиева 24 януари 2022

Reuters

През 2009 г. Итън Браун създаде компанията Beyond Meat с непопулярната тогава идея да произвежда месо от растителни източници. С помощта на двама професори от Мичиганския университет, които са разработили свой растителен протеин, през 2012 г. Beyond Meat лансира първия си продукт в САЩ, борейки се за място на пазара. Десет години по-късно компанията е с приходи над 400 млн. долара и струва 4 млрд. долара.
Търсенето на храни без месо нараства с високи темпове по целия свят и това не е случайно. Изборът на растителни източници на протеини дава своя принос за разрешаването на четири ключови световни проблема: човешкото здраве, изменението на климата, ограниченията върху природните ресурси, хуманното отношение към животните.

За периода от октомври 2019 г. до септември 2020 г. продажбите на заместващи месото продукти във Великобритания са били за над 502 млн. евро, а тези в Германия - близо 357 млн. евро, но пък ръстът на германския пазар е по-бърз, показват данни на платформата Statista.

В България този пазар все още е млад и се развива плахо, но търсенето расте. Освен внос вече има предложения за растителни бургери, произведени в страната. Това, което обединява техните създатели, е, че те разчитат на търсене не само от вегетарианци и вегани, но и от хора, които искат да разнообразят менюто си. Целева група са и тези, които по различни причини (най-често здравни) се стремят да намалят консумацията на месо. Особено актуални са и флекситарианците (от flexible - гъвкав, и vegetarian - вегетарианец), които се хранят с плодове и зеленчуци, но не изключват изцяло месото от своето меню. За други просто е модерно. Ето някои предложения за бургери без месо, които са разработени и се произвеждат в България.

Пълният текст е на сайта на "Капитал"

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
Големите вериги имат приходи от 16 млрд. лв., или 1/3 от оборота в търговията на дребно Изследването на ИПИ показва огромни скокове в бизнеса през 2022 г., когато и инфлацията растеше. Във веригите работят над 53 хил. души