С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Росица Паунова-Длъгнекова и Ина Абаджиева: Пандемията съвпадна с партньорство и прехвърляне на бизнес задачи към harmonica

Автор: Мара Георгиева 08 май 2020

Създателите на храните с българска роза Rosey’s mark пред "Капитал"

Ина Абаджиева (вляво), Росица Паунова-Длъгнекова: Продажбите стартират, но плахо
Фотограф: Юлия Лазарова

Черният лебед с COVID-19 нахлу в цял свят и удари и гиганти, и млади предприемачи. Потърсихме успешни и растящи компании, които сме описвали през годините, за да премерим размера на промяната, трудностите и решенията. За следващите интервюта в пореден брой подбрахме компании с различен профил и продукт. Всички се сблъскват с несигурност, а повечето са с изчезнали приходи.

Семейната компания на сестрите Росица Паунова-Длъгнекова и Ина Абаджиева "РИМ Груп Ко" произвежда храни с българска маслодайна роза под марката Rosey's mark. Фирмата е основана през 2011 г. с първоначална инвестиция 10 хил. лв. собствени средства. През пролетта на 2018 г. компанията бе класирана сред 10-те победителя на европейския акселератор KATANA и получи безвъзмездно 100 хил. евро. Дружеството предлага сладка с рози без захар, три вида шоколад с рози и два вида био чай - от сушени рози и от лавандула. Продуктите се произвеждат от български фирми с възлагане на поръчки, продават се и в Япония, Великобритания, Италия, Австрия, Германия, Франция.

Какъв път извървя компанията след външното финансиране?
- Росица: Грантът от 2018 г. ни даде възможност да ускорим развитието на Rosey's mark. Въведохме множество новости и подобрения, свързани с бизнес развитието ни по това време. Тъй като директната връзка с клиентите и скъсяването на търговската верига винаги са били сред целите ни, тогава инвестирахме значителна част от средствата в обновяването и развитието на собствен канал за онлайн продажби и засилено дигитално присъствие. Друг фокус през 2018 г. беше пускането на нови продукти - розовата вода за готвене и напитки и зимен конфитюр с рози и кардамон. Инвестирахме и в производствена техника за сладката.
Ускореният темп на развитие през 2018 г. съвпадна с някои щастливи житейски събития от личен характер - и при мен, и при сестра ми Ина. Новите обстоятелства наложиха да преосмислим стратегията за развитие, защото усетихме как разрастващият се бизнес става по-голям от нас двете. Оперативните ни дейности включваха разработване на рецепти и нови продукти, създаване на ключови партньорства с производители, подбор и снабдяване със суровини и материали, производствен контрол, маркетинг, търговска дейност и дистрибуция - твърде много дейности за малък екип като нашия. Пътеките, които виждахме през 2019 г., бяха две - скоростно разширяване на екипа вътре в компанията или изнасяне на значителна част от дейностите към други компании. Опитът за бързо изграждане на по-голям екип при нас по различни причини се оказа несполучлив. Така стигнахме до форма на партньорство между нас и екипа на harmonica ("Био България" ООД). От февруари тази година съвместната ни работа влезе в активна фаза, а през март вече имахме оперативна готовност за търгуване на половината от портфолиото на Rosey's mark чрез "Био България" като официален дистрибутор. По ирония на съдбата денят, в който обявихме официално това партньорство и новия модел на работа, беше денят, в който обявиха извънредното положение. Петък, 13 март.

Цялото интервю е тук

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Портокаловият сок е най-поскъпналата борсова стока през годината Цената му се е повишила с 35% заради проблемите с доставките от големите производители
Андрей Петров, "dm България": Целта е до края на годината магазините ни да станат поне 90 Преди дни стартира партньорството ни с foodpanda за онлайн поръчки, казва управителят на компанията пред "Капитал"