Регистрация

Новата лекарствена десетка

Автор: Десислава Николова 19 февруари 2018

Увеличението на продажбите с 10% в стойност се дължи на новите онкологични продукти, медикаментите за лечение на хепатит С и диабет

Фотограф: Цветелина Белутова

Ръст на продажбите над 50% в стойност не се среща често на лекарствения пазар. Екстремните еднократни стойности обаче бяха постигнати от три фармацевтични компании през миналата година и драстично разместиха класацията на най-големите по продажби производители на лекарства в България. Трите компании са AbbVie, Angelini (Gilead) и MSD, като при първите две от тях причината са лекарствата им, които водят до излекуване от хепатит С. През миналата година здравната каса за пръв път покри лечението на повече пациенти. Това е и причината общо пазарът да расте - с 10%.

Въпреки че продажбите на лекарства надхвърлиха 2.7 млрд. лв., проблемите пред фармацевтичните компании и съответно пред пациентите в България остават. Държавата продължава да оказва натиск върху цените на лекарствата до степен производството и вносът им да стават неизгодни за компаниите производители. Липсата на лекарствена политика и погрешното разбиране на управляващите, че трябва да се пести и от лекарства, доведоха до това, че в бюджета на здравната каса беше заложен мораториум върху новите терапии, който с много усилия беше отменен.

Няма и политика за предписване на по-евтините генерични медикаменти въпреки обещанията в програмите на политическите партии. За сметка на това ниските цени на лекарствата стимулират експорта към западноевропейските държави, където те са по-високи. В същото време здравната каса продължава да не покрива основните нужди от терапия и пациентите плащат от джоба си почти две трети от потреблението на медикаменти.

Целият текст е тук

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
Големите вериги имат приходи от 16 млрд. лв., или 1/3 от оборота в търговията на дребно Изследването на ИПИ показва огромни скокове в бизнеса през 2022 г., когато и инфлацията растеше. Във веригите работят над 53 хил. души