С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Три големи мандри искат промяна на опаковките за кисело мляко по БДС

Автор: Мара Георгиева 20 юни 2017 , 2 коментара

Окончателното решение трябва да бъде взето от техническия комитет към Института за стандартизация

Фотограф: Анелия Николова

Три фирми - ОМК ("Обединена млечна компания"), "Димитър Маджаров-2" и "Полидей" (марка "Домлян"), поискаха промяна в стандарта за българското кисело мляко (БДС) в частта му за опаковките. Те настояват стандартът да разреши опаковките да са "от материали, предназначени за контакт с храни, съгласно изискванията на европейските и националните нормативни актове". В момента БДС допуска само три вида опаковки - от стъкло, керамика или полистирен. В петък (16 юни) се проведе обществено обсъждане в Българския институт за стандартизация (БИС).

За промяната

От официалните становища, изпратени до БИС, става ясно, че искането за промяна се подкрепя от Националния център по обществено здраве и анализи, Агенцията по безопасност на храните, Центъра за оценка на риска по хранителната верига, научни работници, фирми - производителки на опаковки.

"Изискването да се използват опаковки само от един вид полимер (полистирен) е ограничаващо и противоречи на всякаква пазарна логика и на развитието на тази промишленост. В пряка полза на потребителите е да има достатъчно разнообразие от опаковки, дори и от ново поколение и биоразградими, смарт опаковки и други, които се използват за контакт с храни", коментира за "Капитал" Йолита Ботева, маркетинг директор на ОМК. По думите й ограничаването на опаковките само до един вид може да позволи на фирмите производителки и да спекулират с цената на единствения допускан полимерен материал. Освен това "последните години около полистирена от консуматори, медии, научни статии и в свободното интернет пространство витае имиджа на недобра репутация като материал заради съдържащ се мономер, заемащ второ място по токсичност", се твърди в официално становище на ОМК. Йолита Ботева допълва: "Кофичките са много цветни, видимо на рафтовете за кисело мляко. Полистиренът е по-пропусклив материал в сравнение с полипропилена. Необосновано е и че в опаковки от друг материал се променят качествата на българското кисело мляко. Искаме либерализация на опаковките, защото производителите на кисело мляко носят пряка отговорност за безопасността на храните, които произвеждат, и трябва да могат да избират и да отговарят за избора си", обясни още Ботева.

Целият текст е тук

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Иво Димитров: Пазарът на кафе е 420 млн. лв. Очакваме да порасне с 6% тази година Директорът "Алкохолни напитки и кафе" в "Кока-Кола ХБК България", пред "Капитал"
Е-търговията: по-глобална, по-зелена и по-мобилна Онлайн продажбите по света растат бурно, а очакванията са към 2025 г. да са 25% от всички на дребно