Регистрация

Шуменско пиво, чешка школа

Автор: Христина Димитрова 08 януари 2013 , 1 коментар

130-годишната марка е ключов съавтор на историята на пивоварната индустрия в България

 
Автор: Архив

130-годишната марка е ключов съавтор на историята на пивоварната индустрия в България

 
Автор: Архив

130-годишната марка е ключов съавтор на историята на пивоварната индустрия в България

 
Автор: Архив

130-годишната марка е ключов съавтор на историята на пивоварната индустрия в България

 
Автор: Архив

"Шуменско" е не само една от най-старите български марки бира, но и една от най-старите български марки въобще. Тази година навърши 130 години. Началото й се свързва с унгарските революционери на Лайош Кошут, които около 1850 г. за кратко били и в Шумен. Те започнали да варят бира за собствени нужди "с помощта на подходящ казан и ярмомелка за малц". Новото питие се харесало и на шуменци и след заминаването на унгарците местните предприемачи Иван Гагората и Ради Железов-Гьокчернелията поотделно пробвали да продължат пивоварната дейност. Първият се отказал, но Ради Железов упорствал, и освен че произвеждал бира, построил и модерно питейно заведение. Така било поставено началото на пивоварството в Шумен. Историята е описана в книгата "Създаването на една легенда", по дневниците на Емма Милде, дъщеря на първия майстор пивовар (браер) на "Шуменско" - чехът Франц Милде.

Началото

Милде пристига в България през 1881 г., за да работи в пивоварната фабрика "Света Петка" в Русе. Той обаче не успява да се разбере със собствениците и година по-късно по покана на състудент на брат си заминава за Шумен. На 26 октомври 1982 г. там седмина предприемачи подписват "Съгласително за създаване на едно пивоварно дружество". В архивите се пазят имената им: Радуш Симеонов, Атанас Попов, Васил Каракашев, Ангел Радушев, поручик Козаров, Рафаил Мощев и Васил Щеров. На учредителната среща присъства и Франц Милде, който година по-късно е приет за съдружник във фирмата. Съдружниците със собствените си ръце построяват фабрика в местността Кьошковете, като за строежа, оборудването и суровините са похарчени общо 20 000 лв. Новосъздадената пивоварна купува и 1200-литровия казан на унгарците. На 1 март 1883 в него се произвежда и първата варка "Шуменско", а месец по късно бирата е пусната в продажба.

Съдружниците отварят до фабриката и два градински салона, които са много добре посетени, особено в събота и неделя, когато често там свирел и някой от военните оркестри на града. В първите седем месеца "Българско пивоварно дружество – Шумен" произвежда и пласира 100 000 литра (1000 хектолитра) шуменско пиво. Търсенето е много голямо и дружеството купува още няколко казана, за да увеличи капацитета си. Освен това започва да развива и мрежа от складове, в които се монтират съоръжения за бутилиране и продажба. Първият е в Русе. През 1885 г. се появява и шуменска конкуренция. Синът на някогашния пивовар Ради Железов – Антон, разширява и модернизира бащината си фабрика и създава "Пивоварно дружество Радев, Бойчев и сие". Фабриката е в центъра на Шумен и има модерно оборудване и солиден капитал. Въпреки това поради технологични и организационни неумения по-късно спира и през 1893 г. е обявена за продажба. Пивоварното дружество на Франц Милде я купува и пренася оборудването в Кьошковете.

Придворен доставчик

През 1901 шуменската фабрика е одобрена за "придворен доставчик" лично от цар Фердинанд. Бизнесът в Русе се развива много добре и Франц Милде подписва споразумение с русенската пивоварна "Хаберман" за съвместна работа. През 1903 я поглъща и шуменското дружество се преименува на "Българско пивоварно дружество Шумен - Русе".

До 1907, четвърт век след създаването й, компанията е увеличила производството си 18 пъти; има складове в Североизточна България, Бургас и София; изнася бира за Турция; печели златни медали на международни изложения. Площта на фабриката е 3500 кв.м, има машина за лед и локална електростанция. През 1911 дружеството построява седемкилометрова жп линия, която свързва фабриката с шуменската гара. "Катеринката", както я наричат местните хора, е най-дългата частна индустриална линия за времето си.

Фабриката и "салоните" й са средище на светския живот в Шумен. Периодично се организират и дегустации, за да се тества качеството на новата партида. Методът бил следният: видни местни граждани, обували кожени панталони и сядали на пейка, залята с прясна бира. По даден знак трябвало да станат едновременно. Ако кожените панталони не можели да се отлепят, значи пивото си го бивало. Следвало увеселение.

През 1918 г. пивоварното дружество става публично акционерно дружество. Акциите на стойност 1.5 млн. лева са изкупени бързо и парите отиват за модернизация на фабриката.

След смъртта на Франц Милде през 1924 г. управителният съвет на "Пивоварно акционерно дружество Шумен – Русе" предлагат поста на първородния му син Карел-Габриел. Той е учил химия в Белгия и за браер в Чехия. През 1935 г. умира внезапно и го замества най-малкият брат на Франц Милде – Себастиян, който имал стаж във фабриките "Света Петка" и "Хаберман" в Русе. Работи в Шумен до 1945 г.

В търсене на други пазари освен за Турция шуменската фабрика започва да изнася и за Средна и Западна Европа, Египет, Близкия изток и Испания. Регистрира и експортно дружество.

"Пийте само Шуменско пиво!"

С "Шуменско" е свързан и първият български рекламен клип. Заснет е през 1940 г. и се върти по кината цели две години. Филмчето "Пийте само Шуменско пиво" е с участието на самодеен актьорски състав от Пазарджик. Режисьор и оператор е пазарджишкият кинодеец Спас Тотев. В цели 17 минути то пресъздава всенародната любов към "Шуменско", като освен това информира за модернизациите във фабриката.

След 9 септември шуменската пивоварна минава на разпореждане на Министерството на индустрията и занаятите. Прекръстена е на "Държавна пивоварна фабрика – Шумен". А през декември 1947 г. е и официално национализирана. Новият собственик на фабриката е "работническата класа". Дотогавашните акционери не получават нито стотинка компенсация, а новото ръководство е съставено от неопитни хора.

През първата петилетка (1948 - 1952) произведеното количество нараства с 46%, но качеството спада.

През втората петилетка фабриката, вече "ДИП Пивоварна фабрика "Мадара" - Шумен", е обновена и разширена. Качеството се подобрява, започва производството на "Шуменско специално пиво" - 12 градуса алкохол и шест месеца трайност.

През 1964 "Шуменско специално пиво" започва да се предлага на полетите на БГА "Балкан". "Балкантурист" също се снабдява с него. Изнасят се и партиди за Румъния и Унгария.

През 80-те години на миналия век "Шуменско" печели пет златни медала и палма от Световната организация по качеството "Монд селекцион".

През 1992 е купено ново оборудване, а през 1999 компанията е приватизирана от турската Finmetal. Тъй като силата на новия собственик не е пивоварството, през 2002 г. шуменската пивоварна става собственост на датския гигант Carlsberg. Компанията инвестира в ново оборудване, разширява капацитета и "Шуменско" връща славата си на една от водещите български марки бира. На пазара излизат няколко вида "Шуменско", включително и тъмно, в различни разфасовки и опаковки – кенове, пластмасови и стъклени бутилки. "Шуменско" в кенове от известно време се произвежда в Сърбия.

През този ноември стана ясно, че фабриката в Шумен спира производство за два месеца - от края на декември до края на февруари. Александър Грънчаров, изпълнителен директор на "Карлсберг България", обясни, че през зимата потреблението на бира в България спада драстично. Затварянето не е за постоянно и напролет производството ще започне пак, твърди той.


Хронология
1882 - Седмина шуменски предприемачи подписват "Съгласително за създаване на едно пивоварно дружество"
1883 - Първа варка на "Шуменско". Чешкият майстор-пивовар Франц Милде е приет за съдружник
1901 - Шуменската пивоварна фабрика е одобрена за "придворен доставчик" от цар Фердинанд
1903 - Шуменската компания купува русенската пивоварна "Хаберман" и променя името си на "Българско пивоварно дружество Шумен - Русе"
1911 - Дружеството построява частна седемкилометрова жп линия
1918 - Дружеството става публично акционерно
1924 - Франц Милде умира. Погребан е в двора на пивоварната
1940 - По кината излиза първият български рекламен клип – "Пийте само Шуменско пиво", 17 минути
1947 - Фабриката е национализирана. Вече се нарича "Държавна пивоварна фабрика – Шумен"
1964 - БГА "Балкан" и "Балкантурист" започват да предлагат "Шуменско специално пиво"
1999 - Турската Finmetal приватизира шуменската пивоварна
2002 - Датският гигант Carlsberg става собственик на фабриката

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
Големите вериги имат приходи от 16 млрд. лв., или 1/3 от оборота в търговията на дребно Изследването на ИПИ показва огромни скокове в бизнеса през 2022 г., когато и инфлацията растеше. Във веригите работят над 53 хил. души