Регистрация

Фрик, Сулцер и Бомонти са знаели и защо, и как

Автор: Мара Георгиева 08 януари 2013 , 1 коментар

Kamenitza навърши 131 години и разшири пазарния си дял

 
Автор: Архив

Kamenitza навърши 131 години и разшири пазарния си дял

 
Автор: Архив

Kamenitza навърши 131 години и разшири пазарния си дял

 
Автор: Архив

Kamenitza навърши 131 години и разшири пазарния си дял

 
Автор: Архив

Kamenitza навърши 131 години и разшири пазарния си дял

Автор: Архив

Kamenitza навърши 131 години и разшири пазарния си дял

 
Автор: Архив

Kamenitza навърши 131 години и разшири пазарния си дял

Бронзов медал от изложението в Брюксел, 1894 г.
Автор: Архив

В началото бяха тримата швейцарци Рудолф Фрик, Фридрих Сулцер и Кристиан Бомонти. Така започва историята на първата българска бира - Kamenitza.

Фрик и Сулцер пристигат на Балканите през 70-те години на XIX век и започват работа в Източните железници на барон Хирш. По това време срещат предприемача Кристиан Бомонти, който притежава пивоварна в Цариград и планира да разшири производството.

Установяват се в Пловдив

и през 1879 г. стартират производството на бира. През 1881 г. е регистрирана търговската марка бира - Kamenitza, и това се смята за началото на пироварната индустрия в България.

Тримата швейцарци започват да търсят подходящо място за строеж на пивоварна. Избират Каменица тепе - зелено мочурище с постоянно бликаща леденостудена вода. Бомонти инвестира в бизнеса на Фрик и Сулцер и през 1882 г. официално регистрират "Фрикъ и Сулцеръ Пивоварница "Каменица". А след година започва работа новата изключително модерна за времето си пивоварна. В североизточната част на фабриката двамата швейцарци обособяват голяма акациева градина, в която се предлага бира Kamenitza. Мястото бързо става средище на пловдивския социален живот.

Следващите 25 години са много успешни за "Каменица". През 1885 г. Източна Румелия отпуска заем от 50 златни турски лири за реконструиране на пивоварната. С парите е купена нова техника и производството на бира достига до 600 хектолитра годишно.

Награди, награди

През 1892 г. Kamenitza печели почетен диплом на Първото българско земеделческо промишлено изложение (предвестник на днешния Пловдивски панаир). Същата година пивоварната пуска и първата тъмна бира в България. През 1893 г. на международно изложение в Брюксел пивоварната е наградена със златен медал, а в Чикаго - със сребърния медал на Колумбовото изложение. На Международното изложение в Брюксел през 1894 г. пловдивското пиво печели бронзов медал. Няколко години по-късно Kamenitza вече се конкурира с близо 30 български пивоварни.

През 1907 г. управлението на пивоварната се поема от наследниците на Сулцер. Пет години по-късно обемите на производство достигат 1200 хектолитра годишно.

Във военните години (1913 – 1918) фабриката спира. Но след края на Първата световна война "Каменица" се разраства отново и достига пазарен дял от около 30 процента.

В началото на 40-те наново е реконструирана и производствените мощности са увеличени. През 1947 г. те достигат 50 000 хектолитра на година. Годината е важна за историята на компанията и с още един факт –

"Каменица" е национализирана

и преименувана на Пивоварна "Родопи", която става част от системата на държавното обединение "Винпром".

През 1959 г. заводът е реконструиран и разширен, в резултат на което годишният му капацитет стига до 180 000 хектолитра. Няколко години по-късно предприятието преминава към нова държавна структура - "Българско пиво". Производството наново е разширено до 200 000 хектолитра годишно.

В началото на 70-те заводът "се клонира" - в Хасково отваря фабрика за бутилиране на пиво като поделение на пивоварния завод " Каменица", а през 1976 г. там е произведена и първата бира.

През 80-те пловдивската пивоварна първа в България внедрява иновативен полунепрекъснат метод за ферментация на бирата. През юни 1986 г. заводът в Хасково става първият в България, в който бирата се пълни в кутийки.

През 1989 г. годишният обем на производството достига 600 000 хектолитра. След това пивоварната е приватизирана, собственикът се сменя няколко пъти и днес е част от американско-канадския пивоварен гигант Molson Coors Brewing Company.

"Мъжете знаят защо"

Позиционирането на бранда Kamenitza е свързано с иновации и с мощна маркетингова подкрепа. Слоганът "Мъжете знаят защо" се превърна в разпознаваемо рекламно послание на марката. От 2003 г. Kamenitza организира най-големия турнир по футбол за непрофесионалисти в България – "Каменица ФЕНкупа". Миналата година в десетото поредно издание участват 15 000 души.

През 2008 г. дружеството стартира кампанията "Алкохолът е лош шофьор" (www.alcoholbaddriver.bg) с цел да информира обществото за рисковете от шофиране след употреба на алкохол. "Каменица" вече предложи тестовете с т.нар. алкохолни очила, част от кампанията, да бъдат включени в програмата за начинаещи водачи.

През 2004 г. на пазара излезе "Каmenitza безалкохолна" – първата и единствена засега българска безалкохолна бира. През 2011 г., когато Каmenitza отбеляза своята 130-годишнина, марката представи новата си стъклена бутилка с 3D mapping шоу. Същата година пусна и първата българска нискоалкохолна бира "Kamenitza Fresh лимон", а през 2012 разшири портфолиото си и с "Kamenitza Fresh грейпфрут".

Нововъведенията и инвестициите на стойност 18 млн. лв. за 2011 г. рефлектираха в по-висок пазарен дял и на "Каменица" АД, и на марката - по данни на Nielsen за октомври 2012 г. пазарният дял на Каmenitza достига 18.1%.


Хронология
1881 - Фабриката в Пловдив произвежда първите си хектолитри пиво
1882 - Официално е регистрирана "Фрикъ и Сулцеръ Пивоварница "Каменица"
1947 - Производството на бира достига 50 000 хектолитра на година. "Каменица" е национализирана
1962 - В резултат на поредно разширение производството достига 200 000 хектолитра годишно
1967 - В Хасково е създадена фабрика за бутилиране на пиво като поделение на Пивоварния завод "Каменица" – Пловдив
1976 - Произведена е първата бира в Хасково - част от "Каменица"
1980 - "Каменица" първа в България внедрява иновативен полунепрекъснат метод за ферментация на бирата
1986 - В Хасково за пръв път в България започва да се пълни бира в кутийки
1989 - Годишният обем на производството достига 600 000 хектолитра
2003 - Kamenitza организира най-големия турнир по футбол за непрофесионалисти в България – "Каменица ФЕНкупа"
2004 - На пазара излиза "Каmenitza безалкохолна"
2011 - На пазара е първата българска нискоалкохолна бира "Kamenitza Fresh лимон"
2012 - Портфолиото на марката е разширено с "Kamenitza Fresh грейпфрут"

 

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
Големите вериги имат приходи от 16 млрд. лв., или 1/3 от оборота в търговията на дребно Изследването на ИПИ показва огромни скокове в бизнеса през 2022 г., когато и инфлацията растеше. Във веригите работят над 53 хил. души