Регистрация

Възход при свиващо се потребление

Автор: Мара Георгиева 23 август 2012

2011 г. е била по-добра за повечето производители на храни и напитки в "Капитал 100" в сравнение с 2010 г.Преглед на оригинала

 
Автор: Регал

Потреблението се свива дори в хранителния бранш, който по правило е относително пощаден от влиянието на кризите. Но фирмите от сектора, включени в традиционната класация Топ 100 на "Капитал" за най-успешните компании, все пак успяват да се приспособят. Нещо повече – по-голяма част от дружествата отбелязват по-добра 2011 в сравнение с предходната година благодарение на нови продукти и маркетингови похвати. Досегашният традиционен водач в класацията за топ 20 на компаниите в сектора - "Кока-Кола ХБК", тази година отстъпва първата позиция на "Папас олио". Дружеството има заводи за растителни масла в Ямбол и Балчик, както и складови бази, и отчита изключително силна 2011. Това е годината, в която е натоварена почти изцяло новата (и най-голямата на Балканите) бутилираща линия за растителна масла с капацитет 6 хил. бутилки от един литър на час. През 2011 фирмата инвестира и в увеличаване на мощностите на завода за преработка на сурово олио (борсова стока) в Ямбол, което ще доведе до двойно нарастване на производствения му капацитет.

Сладости

На второ място в класацията е "Нестле България". Eдна от причините е, че предоставените финансови данни за 2011 г. включват резултатите и на "Нестле айс крийм България" (което се вля в "Нестле България" към 21 декември 2011 г.). Сред другите новости през миналата година, свързани с компанията, е представянето на шоколадовия десерт Kit Kat 4 Fingers. Специално за целта бе заснет рекламен клип от българския режисьор Камен Калев.

"Крафт Фуудс България" отстъпва с една позиция надолу спрямо 2010 г. Най-характерното за 2011 е успешното налагане на нова категория на пазара - бисквитите Belvita.

От "Чипита България" отчитат, че увеличението на брутната печалба и маржа през 2011 г. се дължи основно на увеличените продажби на кроасани, но също и на увеличените цени. Кроасаните макс са най-продаваният продукт на дружеството. През 2011 то предложи нов продукт - кроасан с двоен пълнеж 7 Days Double. Реализацията на всички стоки обаче бележи спад спрямо 2010 г. с общо 11%. Най-голяма роля за това са оказали преустановените продажби на бисквитите и кексчетата "7 дейс".

С една позиция нагоре за 2011 се изкачва и разградското предприятие "Амилум България". През септември миналата година компанията започна строителство на нов цех за производство на захари. В резултат на инвестицията фирмата ще може да произвежда по 100 тона кристална декстроза дневно с възможност за бъдещо увеличение до 300 тона на ден.

Напитки

И през 2011 "Кока-Кола ХБК" продължи да инвестира в продукти и опаковки и в подкрепа на търговските си марки. България бе избрана сред няколко европейски страни за една голяма инвестиция на групата Coca-Cola - създаването на Обединен център за предоставяне на услуги в сферата на финансите и човешките ресурси, в който работят над 200 млади хора, обслужващи 21 страни от групата. През миналата година "Кока-Кола ХБК" направи инвестиция от над 2 млн. евро в изграждането на нов сондаж за минерална вода в Банкя. След изграждането му той ще бъде дарен в полза на държавата.

През 2011 "Девин" стартира проект по навлизане на дъщерното дружество "Атлантик дивайн" в нова категория бутилирана вода - трапезна вода "Дивна". Компанията продължи да инвестира в комуникация на марката "Девин". За 2011 делът на инвестициите на дружеството в телевизионна реклама за категорията вода достига почти 75%. От компанията отчитат увеличени продажби (над 100% в сравнение с 2010 г.) и на пазара на сокове с марката "Гранини".

Месопреработватели

Холдингът "Белла България" през 2011 г. инвестира в изграждането на втора специализирана фабрика в Свиленград, където се предвижда да бъде концентрирано производството на замразени баници. През февруари 2011 Комисията за защита на конкуренцията разреши на "Фреш лоджик" и "Унибел" (фирми от структурата на Impala Invest - собственик на "Белла") да придобият "Ипекс груп" и "Акурат млечна промишленост". Така групата навлезе и в млечния бранш.

В структурата на "Бони холдинг" влизат месокомбинатите в Ловеч, Карлово, Русе. През 2011 групата е инвестирала 1.3 млн. лв. за развитие на свиневъдството и други 5.7 млн. лв. - в месопреработката. Основните инвестиции са в "Месокомбинат Ловеч" за строителство на сушилни с капацитет 200 тона сурово сушени продукти на месец, както и за изграждане на склад за хладилно съхранение на месо при минусова температура с капацитет 1500 тона.

Месопреработващата фирма "Кен" - Стара Загора, през 2011 направи специална тв реклама, наречена "5 секунди слава за всеки фен на "Кен". Две от фирмите, които влизат в Топ 20, произвеждат пилешко и продукти от пилешко месо. В структурата на "Амета холдинг" са "Пилко" - Разград, "Лудогорско пиле", както и фуражен завод и животновъден комплекс. Холдингът изнася над 30% от продукцията си.

"Градус - 1" е най-големият производител на птиче месо в България. В тази класация обаче дружеството участва само с една от структурите си – завода в Стара Загора. През миналата година компанията предприе агресивна рекламна кампания – "Естествено вкусно пиле", и първа в сектора сложи на опаковките на продуктите си етикет, който специално подчертава липсата на добавена вода и консерванти.

Хляб и мляко

Единствената компания от млекопреработващия сектор в класацията - "Данон Сердика", през 2011 г. пусна на пазара нови продукти и разновидности под марката "Активиа" ("Активиа фреш"). Дружеството разработи оn-line програма за комуникация с потребителите на "Активиа" с отговори на експерти в различни области, като показа пътя на създаване на продуктите от фермата и суровото мляко до магазините.

"София мел" е инвестирала над 1.8 млн. лева в модерната складираща система, внедряването на енергоспестяващи дейности при мелничното производство, обновяването и развитието на ИТ структурата на компанията.

Бира и твърд алкохол

Съюзът на пивоварите в България отчете известен ръст през 2011 г.

През миналата година "Загорка" АД започна да изгражда първия сертифициран зелен склад в страната на територията на пивоварната в Стара Загора. Компанията представи и няколко нови продукта - Zagorka Rezerva 2011, "Ариана Радлер" (бира със сок от лимон) и Zagorka Fusion (комбинация със сок от бяло грозде).

"Каменица" АД също пусна на пазара четири нови продукта - "Каменица Пшенично", "Каменица Фреш Лимон", "6% тъмно от Каменица" и "Астика Тъмно". През миналата година дружеството е инвестирало около 18 млн. лв. Експортът през 2011 г. нараства със 17.1 % спрямо 2010 г.

За пръв път в класацията за сектора присъстват производители на алкохол. "Винпром Пещера" инвестира над 4 млн. лева в нови лозови насаждения. Фирмата има над 15 000 дка собствени лозови масиви. В края на 2011 г. дружеството създаде Отдел за научно-развойна дейност, който ще изследва технологиите при производството на алкохол в България. На 18-о място в класацията е другият голям производител на алкохолни напитки - "Сис индустрийс".

 

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
Големите вериги имат приходи от 16 млрд. лв., или 1/3 от оборота в търговията на дребно Изследването на ИПИ показва огромни скокове в бизнеса през 2022 г., когато и инфлацията растеше. Във веригите работят над 53 хил. души