С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Йонут Гросу: Очаквам скоро платформите за онлайн доставка на храна да си партнират със супермаркети

Търговският и маркетинг директор в казахстанската верига за техника "Технодом" пред "Регал"

Автор: Константин Николов 09 май 2019

"Тенденциите в ритейла днес се диктуват от Южна Корея и Китай", казва Йонут Гросу

Визитка

Йонут Гросу е търговски и маркетинг директор в казахстанската верига за техника "Технодом", където управлява онлайн бизнеса на компания с годишни приходи над 500 млн. долара. Преди това отговаря за е-търговията в Auchan Romania, където допринася за развитието и трансформацията на ритейл веригата в дигитална компания. Има дългогодишен опит в разработката на интернет каналите за продажби на различни бизнеси. Завършил е маркетинг в Румънско-американския университет в Букурещ.
Кои са водещите тенденции според вас в онлайн търговията с храни и бързоборотни стоки?

- Според мен тенденциите в тази индустрия в момента се водят от Южна Корея и Китай. Това, което се случва там, е наистина невероятно. В Китай има малки физически магазини, напълно дигитализирани, без служители, където всичко се извършва чрез мобилни телефони. Директно и автоматично запълване на количката за пазаруване. Ако продуктът не е на разположение, системата предлага алтернативен продукт. Това също е нов начин за вземане на бързи решения, в случай че търговецът на дребно не разполага с необходимия продукт. Друга интересна тенденция е, че може да пазарувате в супермаркета, а след това той ще ви достави у дома по договорен график. Това може да струва допълнително, а може и да е безплатно, в зависимост от абонаментния ви план в програмата за лоялност. И не на последно място, британската Оcado напълно обърна представите в индустрията със стратегията си, при която стоките трябва да отидат при доставчика, а не обратното, и повечето търговци на дребно се опитват да правят нещо подобно. Смятам, че най-големите надежди са в умението на търговците да доставят поръчката за по-малко от час. Наблюдаваме как някои бизнеси се развиват изключително бързо, и то благодарение единствено на възможността да доставят стоките за по-малко от час в пренаселените градове. Очаквам в близко бъдеще платформите за онлайн доставка на храна като UberEats, Glovo, Takeaway и други да си партнират със супермаркети за доставка на хранителни стоки.

Смятате ли, че физическите супермаркети се превръщат във все по-остарял модел?

- Пазарът е много динамичен. Физическите магазини в скоро време ще се превърнат в големи складове или шоурум и като част от онлайн стратегията на веригите ще бъдат използвани за по-бърза доставка на стоките до клиентите. Също така вярвам, че големите хипермаркети ще станат доставчици на по-малки магазини - в началото от същата верига, а впоследствие и по B2B модел. Идеята е да се сведе до минимум разстоянието между клиента и поръчания продукт. За играчите ще бъде много трудно да постигнат подобна услуга в големите държави. Един голям склад няма да е достатъчен, но ще проработи моделът на използване на супермаркета като склад за доставка на прясна храна на клиента. Виждаме, че големият формат се променя или дори умира, или е "понижен" до по-малък формат. Проблемът в големите претъпкани градове е времето. Онези, които могат да предложат на своите клиенти по-бърза услуга, ще спечелят.

Кои са най-големите пречки пред традиционните търговци на дребно, когато се опитват да бъдат дигитални?

- Едно от най-големите предизвикателства е да разберат какво наистина се случва. Вярвам, че липсата на цифрова култура е голяма пречка в дигиталната трансформация. Висшият мениджмънт трябва да се върне в училище, за да разбере какво е дигитално и как да работи дигитално. На второ място, подходът при традиционната търговия е друг - стратегията е действие-разбиране-реакция-подобряване, докато в онлайн средата разбирането е на първо място, а едва след това действие, реакция и подобряване. Друго важно нещо е кога започва връзката с клиентите ви. В търговията на дребно тя започва, когато търсите следващата земя за изграждане на бъдещия ви магазин. Тъй като влизате в нов район, трябва да разберете къде сте и да изградите стратегията си въз основа на областта. Докато в интернет пространството отношенията с клиентите ви започват, след като те направят първата си покупка. Това е много различен подход и разликата между двата модела може да е години.

Друга пречка, която виждам, е неумението за бърза реакция. В дигиталната среда нещата се променят изключително бързо и трябва да реагирате по съответния начин. Ако прекарвате дълго време във взимане на решения, това може да доведе до проблеми и междувременно друга по-бърза компания да спечели надмощие. Скоростта на изпълнение е от решаващо значение.

И не на последно място е липсата на значимост, която търговците на дребно отдават на онлайн бизнеса. Това беше голямата грешка на Walmart, когато те не вярваха, че онлайн секторът ще расте толкова бързо и клиентите им ще ги предадат. Днес в борда на директорите им има президент, отговарящ за електронната търговия. Веригите трябва да поставят електронната търговия на ниво борд.

Смятате ли, че трансформацията в ЦИЕ ще отнеме много повече време, отколкото на развитите пазари?

- За съжаление по-скоро да, поне от това, което виждам на пазара. Но вярвам, че ЦИЕ има огромна възможност да се превърне в региона, който поставя тенденциите. Поради недостатъчно развития пазар мисля, че тук може да е тестова площадка за нови възможности и подходи към потребителите. Надявам се в близко бъдеще да чуя за някои стартиращи компании, които ще разтърсят пазара и идват от ЦИЕ. Но за мащаб има нужда от развитите пазари.

Също така ситуацията е свързана и с броя на онлайн потребителите. Докато в западните страни делът на хората, които пазаруват онлайн, от общия брой на тези в интернет е близо 90%, в ЦИЕ този дял е между 50% и дори 20% в Румъния.

Кои са най-големите технологични иновации, които потребителите ще използват през следващите няколко години?

- Мобилните устройства ще продължат растежа си, макар хранителни стоки все още да се поръчват основно през компютъра. Големите търговци се опитват да ускорят процеса на пазаруване в супермаркетите си, като предлагат разнообразни решения в своите приложения. Характеристики като бързо плащане или scan & go стават много популярни. Участвах в разработката на една изключителна възможност за пазаруване, като сканирах с мобилния си телефон всички стоки и платих с номера на колата си. Това е хубаво преживяване, но трябва да изчакаме дали ще стане популярно. Може би няма да е в тази форма, но това е начинът, по който работят иновациите.

Коя компания в сектора на търговията на дребно виждате като модел за подражание в електронната търговия?

- Не мога да говоря твърде много за компаниите на моя пазар, за да не обидя някого, но харесвам бизнес модела на Ocado във Великобритания. Виждам и компаниите, които работят на нашия пазар, че постоянно инвестират в изграждането на добър бизнес модел и се фокусират върху потребителите. Това е страхотно. Харесва ми, че големите вериги поставят клиента на първо място.

Walmart е друга голяма компания, която разбира и се учи от грешките си, и смятам, че те вървят в правилната посока.

Каква е важността за индустрията от опитите на Amazon в бизнеса с храни?

- Amazon оказва голям натиск върху пазара и това е добре. Много търговци на дребно се страхуват от настъпването на Amazon на техния пазар. Но аз вярвам, че имахме нужда от "страшен филм". Когато сте под натиск, сте склонни да давате най-доброто от себе си и да постигате големи резултати. Ако Amazon не е достатъчно страшен за онлайн пазара на храни, вероятно големите търговци на дребно ще продължат летаргичната си стратегия.

Интервюто взе Константин Николов

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Намалява потреблението на зехтин и олио Зехтин се купува повече в модерната търговия, олио - в традиционната
"Македонската "Алди" влиза в България Хард дискаунтърът "КАМ Маркет" започва да открива магазини в София