Матеуш Гордон: Очаквам шокиращи новини за традиционните магазини през следващите години

Директор дигитална трансформация в PwC за ЦИЕ пред "Капитал"

"Само през миналата година Amazon е пуснал над 70 собствени марки. Целта на компанията е да измести външните доставчици от ключови категории", отбелязва Матеуш Гордон
"Само през миналата година Amazon е пуснал над 70 собствени марки. Целта на компанията е да измести външните доставчици от ключови категории", отбелязва Матеуш Гордон
"Само през миналата година Amazon е пуснал над 70 собствени марки. Целта на компанията е да измести външните доставчици от ключови категории", отбелязва Матеуш Гордон    ©  Цветелина Белутова
"Само през миналата година Amazon е пуснал над 70 собствени марки. Целта на компанията е да измести външните доставчици от ключови категории", отбелязва Матеуш Гордон    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Статията е част от специалното издание Регал E-Commerce, което разглежда последните тенденции в електронната търговия и прогнозите за растеж през следващите години. Повече за изданието вижте ТУК, купете го от ТУК.

Визитка

Матеуш Гордон е директор дигитална трансформация в PwC за Централна и Източна Европа. Той има над 12-годишен дигитален опит в мулти и omnichannel контекст в продажбите и маркетинга. Гордон има значителен опит в CRM, DMP, ERP, маркетинг автоматизация, рекламни сървъри, мониторинг на кампании, дигитални разплащания, BIG DATA и уеб анализи.

Кои тенденции наблюдавате в онлайн търговията като цяло и по-специално в Европа?

- Виждам няколко тенденции главно около т.нар. многоканален (omnichannel) опит на клиентите, по-специално по отношение на информираността, подбора на продуктите и дигиталната реклама в магазините, дигиталните продажби, социалните медии като основен комуникационен канал и лоялността, създадена вследствие на стремежа за превъзходството на клиента.Ето няколко примера.

В представата на клиентите супермаркетите не са само супермаркети. Те се превръщат в комбинация от магазини, ресторанти и центрове за преживяване.

Freshippo следва стратегията за нов вид търговия (New Retail strategy – термин, използван първо от Джак Ма, основател на Alibaba), за да предефинира търговията чрез обединяването на онлайн и офлайн екосистемите. Целта е да се създаде безпроблемно преживяване за клиентите и подобряване ефективността на продажбите.

Оптимизация при подбора на продуктите, проследяване на запасите и дигитална реклама са фактори, които могат да обърнат тенденцията на спад и да увеличат средно дневния оборот с 30%. Такъв е примерът с малките магазини (от типа mam-and-pop) на китайската верига Tmall Corner Stores.

McDonald’s въведе в своите ресторанти POS за самообслужване. Освен възможността за оптимизиране на ресурсите те успяха да увеличават и приходите. В Полша около 40% от транзакциите преминават през POS, които генерират и по-висока средна стойност на транзакциите. Много ценна идея за всички търговци на дребно.

До 2020 г. IKEA иска да генерира поне 10% от приходите си онлайн. Целта е електронната търговия да не обхваща само продажбите. Има планове за насърчаване на клиентите да планират доставката на поръчки или да поръчат монтаж на мебели през удобна за тях онлайн услуга. Продължава и процесът за насочване на все повече контакти от кол-центровете към социалните мрежи, където персоналът ще бъде подпомаган от чатботове.

Costco стана лидер на американския пазар в сектора на търговията на едро, привличайки 56% от клиентите и 66% от онлайн продажбите. Клиентската им база почти не се припокрива с конкурентите. Лоялността към Costco се дължи на силната марка и по-доброто преживяване на клиентите, включително благодарение на онлайн UX (User Experience) и UI (user Interface). Онлайн пазаруването при Costco става с по-малко затруднения и висок процент на започнати и завършени поръчки.

Как бихте дефинирали ролята на Amazon в ритейла и как компанията ще повлияе на бизнеса в бъдеще? Какво е значението на маркетплейсите като цяло?

- Всяка нова посока на развитие се нуждае от своите пионери, а Amazon определено е един от пионерите в трансформацията на ритейла. Вследствие на огромния мащаб и оценката на компанията за близо 1 трилион долара конкурентите й трябва да вземат насериозно всичките й ходове. Всички търговци на дребно трябва да отговорят на въпроса как да се позиционират дългосрочно спрямо Amazon.

Аз не възприемам Amazon като типичен маркетплейс, защото неговата видима цел е да укрепи собствените си марки. Само за миналата година компанията е пуснала около 70 собствени марки. Също така се стреми да наложи собствена верига на доставките, като постепенно избутва външни търговци от ключови категории.

Какви нови бизнес модели в онлайн търговията може да очакваме?

- Бих казал, че не става дума за нови бизнес модели, а за популяризиране на вече съществуващи. Все още основната тенденция е "да се премине онлайн". Електронната търговия на водещите пазари като САЩ надхвърли 15% от общите продажби на дребно, средно за света този процент е 10, а в региона на Централна и Източна Европа - едва 5. Ако трябва все пак да назовем нов модели, това са тенденциите за мобилност, персонализация и икономика на споделянето.

Има ли място на пазара за малки, нишови онлайн инициативи и до каква степен?

- В Полша появата на нови малки онлайн магазини непрекъснато расте с 10% от година на година, но провалът през първата година е приблизително 50%. Според мен този процент дори ще расте още повече. Това е резултат от прозрачността. Когато не се продават уникални стоки, то те лесно могат да се сравнят и основният фактор при тях винаги ще бъде цената. В този случай електронните магазини от голям мащаб ще имат предимство. Модните стоки и стоките за обзавеждане на дома по-трудно могат да се сравняват за разлика от електрониката. В тези два сегмента има по-големи шансове за навлизането на нови играчи, които не е непременно да са големи. Също така има място за директна електронна търговия с маркови стоки и строго специализирани малки магазини, при които качественото обслужване и познаването на продуктите в тясна категория ще са ключовите фактори.

Много експерти предвиждат съществена промяна в бизнеса на традиционните магазини. Каква е вашата прогноза за бъдещето на този тип търговия?

- Последните години в САЩ бяха наречени апокалипсисът на търговията на дребно с фалити като Toys R Us и Sears и смаляването на J.C Penny, които оставиха много празни обекти. Смятам, че в Централна и Източна Европа през следващите години можем да очакваме подобни шокиращи новини, особено ако макроикономическата тенденция тръгне надолу. Въпреки това традиционните магазини от "тухли и цимент" ще оцелеят, но в модернизирана форма. По-малки, по-дигитални, по-персонализирани, по-функционални и по-свързани.

Интервюто взе Зорница Маркова

Все още няма коментари
Нов коментар

Още от Капитал