С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Водката е най-продаваният високоградусен алкохол в България

Уиски-времето е от октомври до януари. Продажбите на ракия нарастват, особено в хорека канала

Автор: Христиана Недялкова, Nielsen 06 октомври 2016

Консумацията на бутилирани алкохолни напитки в България за последните 12 месеца намалява с 4.22% в обем и расте с 2.53% в стойност

Консумацията на бутилирани алкохолни напитки в България за последните 12 месеца намалява с 4.22% в обем и расте с 2.53% в стойност. На пръв поглед това може да е добър сигнал в здравословен аспект, но за производителите и търговците едва ли е така. От 12-те алкохолни категории с различно алкохолно съдържание, които наблюдава "Нилсен", най-консумирани на пазара по обем са вино, водка, ракия, уиски и мастика. Разгледано в стойност, подредбата по продажби е уиски, вино, ракия, водка, мастика. Другите алкохоли, съставляващи бройката 12, са бренди, джин, ликьор, ром, шампанско, текила и вермут.

Уиски
Уискито е алкохолът с най-голяма сезонност в консумацията. Продажбите започват да растат през октомври-ноември и достигат пика си по празниците през декември-януари. В зимните месеци около Коледа тази категория може да увеличи продажбите си с около 40% спрямо останалите месеци. Последната година темпото на ръст леко намалява, но все още това е категорията, която се откроява най-много като потребление и като привличаща повече консуматори през празничните месеци.
Двата най-големи канала за дистрибуция на уиски са супер- и хипермаркетите над 301 кв.м и хорека обектите. Дяловете им може да се видят на графиката.

Най-консумираният тип уиски в България е блендид и в това отношение страната не прави изключение от международните тенденции. Реално 97.3% от продажбите в стойност за цялата категория идват от блендид уиски. Делът на малцовото уиски все още е пренебрежително малък, но стабилен, дори с леко повишаване на продажбите. Другите типове уиски на пазара са с много малки продажби на годишна база и ако се повиши търсенето им, ще се развият.
Най-продаваното вносно уиски за последните 12 месеца е шотландското (41.1% дял в стойност), следвано от ирландското ( 21.7% дял в стойност). Българското уиски има относителен дял от 22.5%. То е водач в списъка за продажби в обем с 41.7% пазарен дял. Основната причина е, че литър българско уиски струва средно 15 лв., докато при шотландското цената е 32 лв./л, а при ирландското - 48 лв./л.
От четирите основни разфасовки на бутилките лидер е тази от 700 мл. Прави впечатление обаче, че малките бутилки повишават своите продажби. Разфасовката под 500 мл например се търси с 14% (% промяна в обем) повече на годишна база.

Водка
Водката е най-продаваният твърд бутилиран алкохол в обем на пазара. Тя е и второто най-предпочитано питие в заведенията след ракията. Водката се продава сравнително равномерно в различните типове хранителни магазини.
Пазарният дял в обем на вносната водка е 22.2%, а в стойност 31.5% за последните 12 месеца. Цената отново обуславя по-малкия дял спрямо местното производство. Ако литър вносна водка струва почти 24 лв., българската е на цена 15 лв. за литър. Макар и процентната разлика в цената да е доста по-малка, отколкото при уискито, определено оказва влияние.
На пазара се предлагат и водки с много различни вкусове, но те не привличат активно потребителя. Предпочитана е чиста водка, без добавени аромати. Консуматорите на водка купуват предимно бутилки от 1 л (31.4% дял в обем), следвани от 700 мл (26.9% дял в обем). Малките разфасовки до 200 мл и до 500 мл имат сумарен дял 36.3% от продажбите на водка в обем през последната година.

Ракия
Ракията е трета по продажби както в обем, така и в стойност. Продажбите й в обем обаче нарастват с 4.3% за последната година. На пазара могат да се видят и вносни ракии, но продажбите им са символични. През последната година делът на хорека за категорията е изключително голям, като задминава по обеми супермаркетите.

Най-предпочитана е гроздовата ракия (95.3% дял в стойност). Пазарните данни показват толкова намаляващо потребление на други ракии (сливова и кайсиева), че ни карат да мислим, че след време те ще бъдат по-скоро рядкост. Фактор за това вероятно е и фактът, че добивът на литър ракия от килограм суровина е много по-голям при гроздето, отколкото при сливите. Не без значение е и че домашната ракия често е сливова. За обемите на това потребление обаче няма официална информация.
При ракията отново най-голям дял в обем имат бутилките от 700 мл (45.5% дял в обем). Той обаче леко намалява в полза на другите разновидности – от 201 - 500 мл (19.3% дял в обем), и до 200 мл (16.1% дял в обем), 1 л (18.5% дял в обем). Цените на литър ракия варират от 18 лв. за българска до 34 лв. за вносната, отчетени сумарно за последните 12 месеца.
*отдел "Обслужване на търговските вериги"

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Намалява потреблението на зехтин и олио Зехтин се купува повече в модерната търговия, олио - в традиционната
"Македонската "Алди" влиза в България Хард дискаунтърът "КАМ Маркет" започва да открива магазини в София