Осем от десет души в България пият бира
Седемдесет и осем процента от пълнолетното население на страната посочва‚ че пие бира. Това сочат данните от национално-представително проучване на "Маркет Линкс"*. По традиция, превес имат мъжете - близо 91% от тях пият бира.
Разпределението по възрастови сегменти показва, че в групата на младите (18-30 годишни) 82.8% пият бира. Плътно ги следват хората между 31-55 години - 81.5% от тях консумират бира. И най-възрастната част от населението се отстъпва значително – 71% посочват, че пият пиво.
Бирените любители имат широко географско покритие в цялата страна. Най-висок дял консуматори има в София и големите градове - 83%. Дори и в най-малките населени места потреблението си остава високо – 72% (за селските райони).
Факторът доход изглежда влияе относително малко на потреблението на бира. Най-висок дял консуматори се наблюдават сред хората с доход 620-930 лв. - 95%. Само с около 10% по-малко са те сред потребителите с доход над 930 лв. От българите с доход 311-620 лв. бира пият 83%.
Познатост
Картината по ключови индикатори за представяне на отделните марки бира е:
Първа посочена марка (Top-of-mind) Трите водещи марки, за които потребителите се сещат първо, когато става дума за бира са "Ариана" (21%), "Каменица" (20%) и "Загорка" (17%);
Спонтанна познатост (първата и други спонтанно посочени марки) – Сумарно, лидери по спонтанна познатост на бирения пазар в сраната са "Каменица" (75%) и "Загорка" (72%), последвани от "Ариана" (66%). Марката "Шуменско" е спонтанно посочена от 58% от изследваната съвкупност;
Подпомогната познатост (от списък с марки) – с най-добро присъствие са "Каменица" (97%), "Загорка" (96%) и "Ариана" (95%). От марките на групата "Карлсберг България", най-разпознаваеми са "Шуменско" (95%), "Пиринско" (85%) и "Туборг" (76%).
Обобщено, на спонтанно ниво най-мащабно присъствие в съзнанието на потребителите имат марките от портфолиото на "Загорка АД". Те са представени от "Загорка" (72%) и "Ариана" (66%). Останалите марки на компанията са с доста по-ниско ниво на спонтанна познатост - "Хайнекен" (18%), "Амстел" (13%), "Столично" (4%) и т.н. При подпомогнатата познатост (от списък от марки) на преден план излизат брандовете на "Каменица АД" – "Каменица" (97.4%), "Астика" (89.7%), "Бекс" (66.9%), Старопрамен (63.4%), "Стела Артоа" (53.7%.)
Пие се често и основно вкъщи
Проучването показва, че преобладаващ дял от хората пият бира основно вкъщи (82%), а почти половината – на заведение (49%). Това поведение е характерно за всички демографски групи (пол, възраст, населено място). Изключение прави най-младата възрастова група (18-25), която в значително по-висока степен предпочита да консумира бира по заведения-пряко следствие от типичния за поколението стил на живот.
Изследването регистрира и висока честота на консумация на бира. Всеки или почти всеки ден пият 19% от всички интервюирани консуматори. Почти половината са тези, които пият един-два пъти седмично. Мъжете не само имат по-висок дял сред пиещите бира, но и честотата им на консумация е по-голяма – 25% от представителите на силния пол пият бира всеки/почти всеки ден. При жените този процент е едва 11%. Сред всекидневните консуматори на бира голям дял имат хората между 26 и 35 години и жителите на столицата.
Консумирани марки бира
Компанията "Загорка АД" заема водещо място и по отношение на консумирани марки бира като цялостно портфолио. Марката й "Ариана" е пазарен лидер. Брандовете, включени в портфолиото на "Каменица АД", остават на по-задни позиции като консумирани марки в домакинството.
Добро пазарно присъствие имат марките на "Карлсберг България" – "Шуменско", "Туборг" и "Пиринско".
Запитани за обичайно купуваните марки бира 51% от потребителите са посочили "Ариана", а 47% - "Каменица". На уточняващия въпрос, а коя бира купувате най-често, хората отново са посочили тези два бранда, но с 22% за "Ариана" и 19% за "Каменица". Непосредствено след двата фаворита се нареждат "Загорка", "Шуменско" и "Пиринско".
*Данните са от национално-представително прочуване, проведено от "Маркет ЛИНКС" през май 2015 г. с обем на изпълнената извадка 1000 респондента на възраст 18+.