С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Потреблението на пилешко месо стагнира на 10.9 кг на човек годишно

Автор: Мара Георгиева 18 юли 2014 , 1 коментар

Цените се стабилизираха, все още има проблеми с репутацията на категорията и с нерегламентирания внос

 
Автор: Анелия Николова

  "На този пазар играчите са три: "Амета", "Градус" и нерегламентираният внос." Така образно описват ситуацията на пазара на пилешко в страната мениджъри на фирми от сектора.

Стари болежки

Проблемът с нерегламентирания внос на пилешко не е нов. Тъкмо "спестяването" на ДДС обяснява как пилешкото от Полша (въпреки разходите за транспорт, които са около 12-13 цента за килограм) се продава на една и съща цена и в България, и в родината си. И как в някои случаи тази цена е дори по-ниска от продукцията на българските производители.

В Румъния проблемът с неплащането на ДДС е решен чрез засилен фискален контрол и запечатване на камиона с доставката при влизане в страната до пристигането му при получателя, коментира Любомир Лозанов, изпълнителен директор на "Амета холдинг", който обединява "Пилко" - Разград, "Лудогорско пиле", фуражен завод и животновъден комплекс. България последва румънския пример и въведе същите принципи, но ефектът все още не е много видим, тъй като проверяващите екипи бяха сформирани сравнително скоро, твърдят мениджъри от бранша. Те обаче са категорични, че държавата засилва контрола над нарушителите.

Няма промяна

Не е новост и относителната стабилност на продажбите на пилешко в страната. "През последните години секторът произвежда около 100 хил. тона птиче месо годишно. От тях около 70 хил. т е месо от бройлери, а останалото – кокоше и патешко", съобщи д-р Димитър Белоречков, председател на Съюза на птицевъдите.

От 2010 г. пазарът стои на едно ниво – според официалната статистика годишно се потребяват 10.9 кг пилешко на глава от населението. В същото време консумацията на свинско месо расте с 16% за същия този период, а на риба – с 22%.

"По наши наблюдения и като съдим по ръста на продажбите ни пазарът на пилешко месо в България расте", отчитат обаче Лазар Младенов, търговски директор на "Градус-1" ООД, и Гергана Лукова, маркетинг директор но фирмата. Но и двамата се въздържат от информация за размера на пазара като цяло, "защото въпреки предприетите мерки за спиране на нелегалния внос той все още съществува и не позволява реална оценка". "Градус-1" отчита ръст на продажбите през 2013 спрямо 2012 г. "Смятаме, че освен другите фактори (здравословно и вкусно месо и т.н.) голяма роля за този резултат изигра и стабилизирането на цената на пилешкото", коментират Младенов и Лукова. И поясняват, че себестойността, а оттам и продажната цена, зависят много от цената на зърнените култури, на тока и горивата.

Любомир Лозанов обяснява липсата на растеж на категорията с "репутационни проблеми". Факт е, че секторът периодично преминава през някакви кризи – опасност от птичи грип, сигнали за добавена вода и за пилета с хормони. После контролните органи ги опровергават, но според производители влияят негативно върху продажбите.

Браншът все още "ближе рани" от наредба на земеделското министерство по времето на министър Мирослав Найденов за пределно съдържание на вода в продуктите от птиче месо. Тогава Асоциацията на месопреработвателите алармира, че заложените в нормативния документ изисквания противоречат на разпоредбите на европейското законодателство, а и не се отнасят за вносните продукти, и потърси правата си пред съда. Впоследствие стана ясно, че още в края на миналата година дирекция "Земеделско законодателство" към Европейската комисия е изпратила писмо до България, в което съобщава, че ограничението за вода в т.нар. заготовки и продукти от птиче месо не може да се прилага. Причината е, че това изискване на практика "надвишава" европейските норми, а освен това готвените промени не са били предварително съгласувани с Брюксел. Земеделското министерство промени наредбата, но "злото вече е направено" и "черният пиар" на държавата изиг­ра своята роля по отношение на потреблението, твърдят мениджъри от бранша.

В същото време търсенето на пилешко в Румъния и Гърция върви нагоре, въпреки че в Гърция то не е традиционен продукт, отбелязва Любомир Лозанов.

Охладено и през лятото

За пазара не е нова и тенденцията за нарастващия дял на охладеното пилешко (което се продава главно в търговските вериги) за сметка на замразеното. "В малките населени места се продава предимно замразено, защото липсват условия за съхранение на охладеното. Така че тази тенденция е устойчива и скоро няма да се промени", казва д-р Белоречков.

Лазар Младенов и Гергана Лукова не отчитат ясно изразена сезонност при продажбите на цяло пиле. "Сезонност в търсенето има по-скоро при избора на разфасовки - например през студените месеци се купуват повече цяло пиле и бутчета, докато през летните - филе и крилца", коментират те.

По експертни оценки от 2008-2009 г. е започ­нало свиване на потреблението на пилешко в заведения с около 15-17%. Според Любомир Лозанов от 2013 г. ХоРеКа секторът е започнал да се възстановява, макар че все още не е достигнал равнищата отпреди кризата с познатия бум в строителството на нови обекти по морето.

И колбаси от пилешко

"Новост за пазара е , че расте търсенето на колбаси от пилешко месо. Освен познатите малотрайни продукти вече се продават и дълготрайни пилешки колбаси", посочва Илонка Аврамова, председател на Асоциацията на месопреработвателите и собственик на "Гала" – Монтана. "Градус" е лидер на пазара на колбасите от пилешко месо и предлага над 20 продукта. Най-продаваните от тях могат да се намерят във всеки по-голям магазин, а пилешкият кренвирш поради доброто съотношение между цена и качество - и в 90% от малките магазинчета", посочват Лазар Младенов и Гергана Лукова.

Най-близките планове на производителите са свързани с летните отпуски, когато "градовете се изпразват", а в морските курорти "се купува всичко", обобщава Илонка Аврамова. Тя се надява, че "ударите под кръста" за бранша ще спрат и фирмите ще работят нормално. "Още повече, че българското пилешко не е по-лошо от вносното и дори е по-добро", обобщава Аврамова.

"При добра реколта и стабилни цени на енергоносителите можем да очакваме запазване на цената на пилешкото, както и на тенденцията за повишаване на неговата консумация", прогнозират Лазар Младенов и Гергана Лукова. 

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Свинското: скъпо и дефицитно Чумата по свинете в Азия вдигна световните цени, създаде дефицит и проблемите заразиха и България
"Кауфланд България" с 30% годишен ръст на продажбите на текстилни изделия под собствени марки Веригата предлага над 700 артикула, 600 от които са изработени от органичен памук