Регистрация

Държавата пося биохаос

Автор: Мара Георгиева, Деница Ватева 08 април 2019

Земеделското министерство отне разрешителните на две биосертифициращи компании с неясни аргументи и по странна процедура

Фотограф: Надежда Чипева

Пазарът на биопродукти в ЕС е над 30 млрд. евро и расте постоянно. В България секторът също цъфти: за десет години търговците и производителите в биосектора са се увеличили над 35 пъти, обработваемите по биологичен начин земи растат от малко над 30 хил. дка до над 880 хил. дка, което е създало пазар за между 200 и 300 млн. лв. годишно.

Отвъд числата обаче българското биопроизводство се блъска в проблеми. Първо, одити показаха, че в България години наред контролът е бил слаб. Вероятно като противодействие земеделското министерство започна хаотични действия: прекрати лицензите на две от общо 17 сертифициращи компании, но го направи със съмнителни аргументи, а преди това прие спорна наредба. И тъй като стрелбата е срещу едни от големите компании с много клиенти, съмненията в сектора са, че ведомството всъщност иска да пренареди пазара.

Слаб контрол

Производителите на биопродуктите по европейските правила се проверяват от сертифициращи компании, които трябва да гарантират, че продукцията се произвежда по правилата. Миналата година Сметната палата излезе с почти безпрецедентен доклад, в който се казва, че има съществени пропуски в контрола на сектора: от това, че не са извършвани никакви проверки в заведения с биохрани и онлайн търговия, до това, че са издавани разрешителни на сертифициращи компании без утвърдени правила и без да е ясно въобще дали отговорят на евроизискванията. Палатата дори излезе със заключение, че проверени на място биофермери са се стремели единствено да получат субсидия, а не да развиват такова производство, тъй като за отглежданите от тях растения не са полагани грижи.

Целият текст е тук

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
Големите вериги имат приходи от 16 млрд. лв., или 1/3 от оборота в търговията на дребно Изследването на ИПИ показва огромни скокове в бизнеса през 2022 г., когато и инфлацията растеше. Във веригите работят над 53 хил. души