Регистрация

"Продукт на годината"— вече и в България

Автор: Регал 21 юли 2016
Международната награда дава възможност на потребителите да определят най-иновативните продукти и услуги на пазара

Международната награда дава възможност на потребителите да определят най-иновативните продукти и услуги на пазара

Световната награда за иновации в продуктите и услугите, гласувана от потребителите, вече е представена и в България.

Програмата "Продукт на годината" е основана преди 29 години във Франция. Целта й е да насочи потребителите към най-новите предложения на пазара и да отличи производителите за качеството и иновациите, реализирани в продуктите им. Сега тя оперира в 42 страни и е силно послание към потребителите и дистрибуторите, както и ефективно средство за насърчаване на продажбите, казва Ралица Бехар, представител на "Продукт на годината" за България.

"Продукт на годината" фактически осъществява

Мащабно проучване за иновации

в потребителския сектор на отделните пазари.

В конкурса за отличието "Продукт на годината" могат да участват продукти и услуги, които са лансирани на българския пазар през последните 18 месеца (след юни 2015 г.). Те трябва да демонстрират иновации в своята категория в някоя от следните области: във функцията, дизайна или опаковката на продукта. Кандидатствалият продукт/услуга може да бъде напълно нов(а) на пазара или да бъде добавена полезна иновация към вече съществуващ продукт/услуга като нова съставка, нова формула, нова функция или по-добра опаковка. При услугите това може да бъде или нова, или подобрена версия на вече съществуваща услуга. Не е задължително иновацията да е революционна, достатъчно е да прави живота на потребителите по-добър и по-лесен.

Жури от експерти в индустрията

представители на ритейла, медиите и иновациите разглежда кандидатурите на всички продукти, за да се увери, че тези с истински иновации и нововъведения преминават към фазата на националното потребителско проучване. Ако журито селектира определен продукт като иновативен, той става финалист и ще бъде класиран в съответната категория, участваща във финалното проучване. В случая то е национално представително и се осъществява от Nielsen Bulgaria.

Проучването е по методологията на програмата и има за цел да оцени на база на потребителския вот кой е най-атрактивният и кой е най-иновативният продукт/услуга (по 25% от общия вот) и удовлетвореността на потребителя от съответния продукт/услуга (50% от общия вот). Като базирано на национално представителна извадка на населението то има претенцията да отразява мнението на цялата нация, а не на група читатели на медии или на доброволци.

Във всяка отделна категория

Победителят е само един

Той получава ексклузивно лиценза на наградата "Продукт на годината" и възможността да използва червеното лого неограничено в маркетинговите и публичните комуникации на продукта или услугата. Компаниите, чиито продукти са участвали в потребителското проучване (победителите и финалистите), получават доклад от изследването на Nielsen Bulgaria с подробен анализ на категорията.

Препоръките на потребители най-силно влияят при избора на нови продукти

Иновацията или подобрението сами по себе си са фактор за покупка за 64% от българите

При избора на нови продукти и услуги българските потребители се доверяват преди всичко на препоръки от други потребители. Този отговор са дали 67% от анкетираните в национално представително проучване на Nielsen Bulgaria за потребителските нагласи към нови и иновативни продукти.

Проучването е проведено през юни 2016 г. сред 200 мъже и жени на възраст между 15 и 64 години на база на компютърно асистирани web интервюта. Анкетираните са имали право да дадат повече от един отговор.

Като фактор за избора на нови продукти и услуги традиционните начини на маркетинг и реклама минават на по-заден план в сравнение с препоръките от потребители. Телевизията например е получила 32% от гласовете, ревютата в блогове—28%, онлайн рекламата—22%, журналистическите ревюта и коментари във вестници и списания—19%, а рекламата на известни личности—едва 9%. Относително висок (49%) e делът на хората, казали, че биха се доверили на знак или лого, издаден от компетентна организация, който да утвърждава качеството.

Самият факт, че има иновация или подобрение, е важен фактор за покупката на нов продукт или услуга за 64% от анкетираните. Дизайнът и опаковката са посочени като съществени от 43%, а екоориентацията на бранда—от 29%.

Когато потребителите сравняват два или повече сходни продукта и услуги на различни марки, независимо дали са чували за тях или не, 32% смятат, че продукт с логото на компетентна организация, утвърждаващ качеството, определено е по-добър от продуктите без знак. Други 35% смятат, че може би е по-добър, а общо 33% са скептични. От скептиците 19% казват, че знакът не би повлиял на решението им за покупка. Други 14% са на мнение, че това, че продуктът има знак за качество, не означава, че той е задължително по-добър от продуктите без такъв.

Почти половината респонденти (46%) смятат, че решението за покупка ще бъде по-лесно, ако продуктът има отличителен знак, а 53% са казали, че биха имали по-голямо доверие към продукт с лого.

Изследването е тествало и нагласите към логото Product of the Year в частност. Двата основни извода са, че мнозинството от респондентите (85%) вероятно биха опитали продукт с това лого и, че то би повишило предпочитанията към даден продукт сред 82% от българските потребители.
Международната награда дава възможност на потребителите да определят най-иновативните продукти и услуги на пазара


Производителите могат да тестват продуктите си
Ралица Бехар, представител на "Продукт на годината" за България

Вярвам, че българският пазар вече е готов за такъв конкурс, тъй като потребителският сектор се развива много динамично и става все по-конкурентен. Създаването на иновации е единственият начин компаниите да бъдат конкурентни на пазара, на който непрекъснато се лансират нови продукти и услуги. Проектът има за цел да стимулира не само глобалните, но и местните компании да бъдат иновативни, нестандартни и изобретателни.
Участието в състезанието е ценно за компаниите, защото имат възможност да подложат на независим и напълно обективен тест от страна на потребителите своите продукти и реализираните в тях иновативни идеи.
Международната награда дава възможност на потребителите да определят най-иновативните продукти и услуги на пазара


Наградите са препоръка в стил Word of Mouth
Филип Гелдер, изпълнителен директор на Product of the Year Worldwide

Щастлив съм, че след почти 30 години успешно реализиране на Product of the Year по света програмата дебютира и на българския пазар. През всички тези години успехът на наградите се дължи на два основни принципа: те служат като верен ориентир за потребителите да направят най-добрия избор сред стотиците нови продукти и услуги, лансирани всяка година на пазара, и са базирани изцяло на потребителския вот. Това по същество е независима препоръка от потребител към потребител (Word of Mouth) – един ключов момент, който компаниите умело използват като силен маркетингов инструмент за подкрепата на своите нови и иновативни продукти.
Програмата "Продукт на годината" е ефикасна и доказана концепция, която се прилага от световни лидери като P&G, Unilever, Nestle, Coca-Cola, Heineken, Samsung и редица други. Убеден съм, че българските компании също ще посрещнат с ентусиазъм инициативата "Продукт на годината" и възможностите, които тя дава за възвръщане на инвестициите.

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
Големите вериги имат приходи от 16 млрд. лв., или 1/3 от оборота в търговията на дребно Изследването на ИПИ показва огромни скокове в бизнеса през 2022 г., когато и инфлацията растеше. Във веригите работят над 53 хил. души