Регистрация

"Лидл" измести "Билла" от второто място при веригите

Целта ни е след пет години да сме лидер на пазара, казва управителят на "Лидл България" Милена Драгийска-Денчева пред "Капитал"
Автор: Капитал 15 юни 2015 , 1 коментар
Дистанцията с лидера "Кауфланд България" е огромна - над два пъти. Но пък "Лидл" прави заявка след пет години да го изпревари.

Фотограф: Красимир Юскеселиев

За четири години от отварянето на първия си магазин германският дискаунтър Lidl стана втората по големина верига за търгония на дребно в страната. Тя порасна с 26% за 2014 г. спрямо предходната година и с приходи от почти 540 млн. лв. измести от позицията Billa, макар и с малко. Това показва класацията "Капитал 100" за най-големите компании в страната, която ще излезе на 3 юли. Дистанцията с лидера "Кауфланд България" е огромна - над два пъти. Но пък "Лидл" прави заявка след пет години да го изпревари. Любопитна подробност е, че конкуриращият се дует е с един и същ собственик - германската група Schwarz. Но в България от ръководството на двете вериги винаги са твърдeли, че са конкуренти и взимат решенията си абсолютно самостоятелно.

Към края на миналата година "Лидл" има 76 магазина, а планът за 2015 г. е само за три нови обекта. Средносрочна програма не е обявена публично, но без силна експанзия изпреварването на "Кауфланд" ще е трудно. Лидерът стъпи по-рано в България - откри първия си магазин през 2006 г., като залага само на големи хипермаркети. "Лидл" има различни формати, като навлезе и в централните части на София с обекти под наем. И докато "Кауфланд" вече от години работи на печалба, то "Лидл" все още е на загуба, макар и намаляваща.

Битката с "Билла" едва ли е приключила. Веригата обяви амбициозен план за 40 нови обекта, без да уточни за колко години, след като собственикът й се отказа да я продава. 2014 г. е добра и за "Билла" - приходите й растат с 5% до малко над 520 млн. лв. Търговецът е сред най-ранно влезлите - с първи обект през октомври 2000 г. и е с най-много магазини - 93. Германският й притежател REWE има и втора верига в страната - Penny, който също леко расте през миналата година.

Продължава да пада оборотът на Metro - до 677 млн. лв. за 2014 г. Компанията обаче се позиционира по-скоро в сегмента на дистрибуцията, залагайки най-вече на концепцията на доставчик за професионалисти (малки магазини, хотелиери, ресторантьори, кетъринг оператори) и затова не се смята за конкурент на класическите големи ритейлърски вериги.

За конкуренцията, разместванията и плановете на "Лидл" зададохме въпроси на управителя Милена Драгийска-Денчева, на които тя отговори писмено. Драгийска-Денчева е в системата на Lidl от 2002 г. като регионален мениджър по продажбите за регионите на Щутгарт и Карлсруе в Германия. Продължава в централата в Некарсулм, а впоследствие в австрийското поделение. Оглавява българското дружество от създаването му през 2007 г.

По последна информация имате 77 магазина. Докъде искате да растете? В кои градове? С какъв формат магазини - големи, малки, собствени, под наем?
 
Експанзията ще продължава, но е нормално това да става с по-бавни темпове от досега. Определено "Лидл" предпочита собственост върху локациите си, но сме практикували и други форми. Нека напомня и за старта на друг голям наш проект - планирания втори логистичен център (бел. авт. - до Ямбол).

Още на capital.bg

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
Големите вериги имат приходи от 16 млрд. лв., или 1/3 от оборота в търговията на дребно Изследването на ИПИ показва огромни скокове в бизнеса през 2022 г., когато и инфлацията растеше. Във веригите работят над 53 хил. души