С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Mercator твърдо напуска българския пазар след 4-годишен престой и загуби*

Автор: Зорница Маркова-Дунчева, Радостина Маркова, Капитал 18 март 2013 , 6 коментара

Според финансовия отчет на Mercator Group само през 2012 г. напускането на България и Албания е излязло на веригата близо 17.5 млн. евро.Преглед на оригинала

 
Автор: Капитал

Според финансовия отчет на Mercator Group само през 2012 г. напускането на България и Албания е излязло на веригата близо 17.5 млн. евро.Преглед на оригинала

 
Автор: Капитал

Според финансовия отчет на Mercator Group само през 2012 г. напускането на България и Албания е излязло на веригата близо 17.5 млн. евро.

Фотограф: Цветелина Белутова

Сканираш баркода на бутилката вино, която си избрал и излиза цялата информация за него: сорт, произход, препоръчителна температура на консумация. Отдолу може да избереш и менюто към него с пълно описание на продуктите, рецептите, необходимите количества и цена. Трябва само да отидеш до съседния щанд и да си ги набавиш.

Годината е 2009, мястото – един от най-луксозните магазини на словенската перла Mercator в Любляна. Представители на компанията развеждат група български журналисти из обекта, показват препълнените от изобилие и цветове рафтове, спретнатия и усмихнат персонал.

Mercator предстои да отвори първия си магазин в България. По-точно в Стара Загора. "И в България ще правим такива магазини", обещават мениджърите на веригата. Очакват да са сред най-големите и силни на пазара.

Четири години по-късно равносметката показва, че от плановете на словенците е изпълнено едно-единствено: Mercator действително влезе. Всичко останало изглежда различно от първоначалните идеи. Компанията започна с огромни магазини, после смени концепцията и остана на пазара с ниско ценовата марка Roda на мястото на Mercator. Затвори някои обекти, в други, вече договорени, изобщо не стигна до рязане на лента. И на финала, през 2013 г. очакванията са за много повече разходи, отколкото приходи. А Mercator вече изпълнява плана си за излизане от българския пазар през годината.

Да, излизаме

Всъщност Mercator Group – компанията майка на Roda, още миналата есен обяви решението си да излезе от България през 2013 г. Тогава затвори и единствения си магазин и в Албания и така напусна и този пазар.

Официалните мотиви за решението бяха закъснялото навлизане на пазара в двете държави и незадоволителният растеж на групата там.

"Съобразно приетата в края на миналата година стратегия за развитие Mercator Group планира оттегляне от българския пазар през следващите две години, за да може да насочи основните си ресурси към пазарите си с по-голям пазарен дял, а именно: Словения, Сърбия, Хърватия, Босна и Херцеговина и Черна гора", потвърди пред "Капитал" и мениджърът на веригата в страната Марин Тодоров.
Той посочи, че в момента текат преговори и не би могъл да се ангажира с повече детайли. "Важно е да се отбележи, че процесът по оттегляне от българския пазар се базира на партньорски взаимоотношения с нашите партньри, наемодатели и доставчици", допълни той.
Реално обаче пазарът вече знае за излизането на Roda от България през тази година. Част от конкурентите са минали през магазините на словенската верига, за да пресметнат кои от тях могат да придобият или наемат. Доставчици вече спират да продават стоката си на словенците или най-малкото не влизат в промоционалните им брошури. Дори и касиерките споделят, че до месец-два може да останат без работа, ако някой не купи магазините... В ход е поетапното затваряне на обекти – този във Варна преди малко повече от година, след това един от двата в Стара Загора, а от седмици – и в София, където спря супермаркетът в квартал Дианабад.

Няколко милиона за довиждане 

В търговията на дребно разходите за навлизане на даден пазар са големи, но и тези за изход от него не са за подценяване.
Според финансовия отчет на Mercator Group само през 2012 г. напускането на България и Албания е излязло на веригата близо 17.5 млн. евро. Средствата са за неустойки по предсрочно прекратени договори за наем, преоценки на активи и оборудване и обезщетения на служители. Пак според отчета само за неустойки по наемни договори в България са калкулирани близо 6.6 млн. евро.

По информация на източници от пазара част от тази сума е по два договора – този за затворилия магазин Roda в търговския парк на "И Ар Джи капитал - 3" АДСИЦ в Стара Загора и нереализираната инвестиция в хипермаркет на марката в търговски парк на "Кестрел инвестмънт" в столичния квартал Овча купел. Неизяснени до момента са отношенията на веригата с друг бивш наемодател – собственика на мол "Варна тауърс", откъдето тя излезе в края на 2011 г. По казуса бе заведено дело в арбитражен съд, но заради започналата процедура по несъстоятелност на мола е спряно.

Не е ясно какви разходи ще запише Mercator за изхода си от България тази година. За миналата обаче те са увеличили загубата на българското дружество от групата - "Меркатор Б", до рекордните за него 18.5 млн. евро при приходи от 9.3 млн. евро (виж таблицата).
Отделно от това веригата има сериозни загуби от предни години, когато поддържаше относително високи разходи на фона на реализираните приходи. Според запознати една от причините са високите наеми, плащани за някои от локациите, докато приходите от продажби са останали под очакваните нива (виж таблицата).

Има ли купувач

Логична стъпка на Mercator Group, за да ограничи щетите от изхода си от пазара, е продажба на бизнеса. И това вече е в ход.
Вариантите са няколко: той да бъде купен от конкурентна верига на местния пазар – нацяло или по-вероятното – на части. А ако Mercator Group смени собственика си на международно ниво (каквито планове също има), остатъците от операциите в България ще се поемат от някой изцяло нов за пазара играч.

Според източници на пазара на бързооборотни стоки още в края на миналата година от Mercator са водили разговори с представители на повечето големи вериги, които са в експанзия. Сред изброените имена са "Пикадили", Billa, Carrefour.

Представител на една от веригите обясни, че първоначално условието на Mercator е било за продажба накуп на целия бизнес – оборудване, стокови наличности плюс пренаемане на магазините. По това време под марката Roda в България са оперирали четири магазина. Три от тях в София - хипермаркет на бул. "Владимир Вазов" и два супермаркета в кварталите Дианабад и Студентски град. Четвъртият обект е в мол Galleria Stara Zagora на полската компания GTC.

За момента не е известно някой от конкурентите на Mercator да е проявил интерес към целия бизнес на веригата, по-скоро към отделни обекти. Така например като подходящ нов наемател на този в Galleria Stara Zagora се сочи Carrefour. Френската верига расте с обекти в молове и не е изключено да разшири присъствието си в града, след като в края на миналата година влезе в него с проекта City Mall. От компанията - представител на Carrefour "КМБ България", обаче отказаха коментар по темата.

Все пак заедно с Billa Carrefour е разглеждана и като потенциален наемател на кварталните магазини под марката Roda в София, ако се стигне до продажба на бизнеса на Mercator на части. Подобна сделка обаче би минала през предоговаряне на наемите, като по-вероятно е да има интерес към магазина в Студентски град.

За момента най-неясна изглежда съдбата на хипермаркет Roda в рамките на търговския парк на бул. "Владимир Вазов". Обектът беше първият на Mercator в София и трябваше да играе ролята на "флагшип". Сега той се очертава като ключов за изхода на словенската група от пазара.

Магазинът е с площ от 6200 кв.м и е обвързан с 15-годишен договор за наем, по който трябва да бъдат платени общо 19.72 млн. лв. Това се равнява на 9 евро/кв.м месечно, което може и да е звучало приемливо при подписването на договора през пролетта на 2009 г. Ако обаче числата не са предоговорени, към момента са твърде високи.

Прекалено голям и на прекалено отдалечено място, магазин като този на бул. "Владимир Вазов" може да разчита единствено на уикенд пазарувания и стратегията да заредим хладилника за цялата седмица. А това в България не е достатъчно за оцеляване, при положение че в останалите дни потокът от клиенти рязко намалява. В делничен предиобед броят на касиерките и продавачите в хипермаркета беше равен на този на клиентите. Основната част от посетителите – възрастни хора, вероятно от близкия квартал, излезли на пазар и традиционно оглеждане на цени. На паркинга имаше 10-15 автомобила, част от тях – вероятно на посетители в съседните магазини.

Малък пазар – малки проблеми. Голям пазар...

Всъщност това, което се случва с Mercator в Бъгария, е само малка част от сътресенията, които преминават през словенската компания. От 2007 г. насам нейната печалба пада непрекъснато и от 43.8 млн. евро тогава, през 2011 г. тя е била 12.5 млн. евро. През миналата година групата е била на загуба.

От 2009 г. насам някои от основните акционери правят непрестанни опити да продадат участието си във веригата. Общо 68.84% от акциите са разпределени сред няколко местни банки и инвестиционни компании, включително Nova Ljubljanska Banka (NLB), както и най-големият производител на бира в страната - Pivovarna Lasko. Останалите се търгуват на борсата.

Един от дежурните кандидати да купи Mercator е хърватската компания Agrokor. В началото на миналата година тя дори предложи цена на акция, която беше два пъти повече от всички останали кандидати – предимно инвестиционни фондове.

Въпреки че офертата беше приемлива, тя беше отхвърлена. Причините са по-скоро политически. Словения не иска една от най-важните й компании да попада в ръцете на собственик от Хърватия. При провалената сделка през 2012 г. министърът на икономиката на Словения Радован Жерав дори коментира, цитиран от местни медии: "Аз не съм против продажбата на Mercator, но тя трябва да намери правилния стратегически партньор. Това би могло да бъде някоя европейска ритейл компания."

Провалът на сделката тогава дори развали отношенията между мениджмънта и акционерите до степен, че директорите подадоха своите оставки и на тяхно място беше назначен изцяло нов управителен съвет. Година по-късно натрапчиви слухове из регионалия пазар и медии отново говорят за преговори, при които Agrokor може да постигне дълго следваната си цел да придобие словенския си конкурент. За подобен вариант се говори и на пазара в България, а източник са служители на Mercator тук.

Още една верига си отива

Който и от вариантите да се случи, изходът е един: поредна верига, която се пробва в България, ще си тръгне. По подобен път, макар и с различна съдба, минаха в по-далчената история турската Ramstore, а в по-нов вариант - дискаунтърът Plus. При всяка от тях причините за неуспех бяха комбинация от неблагоприятни условия на пазара и сгрешена бизнес стратегия. При Mercator може да се каже, че сбърканата концепция надделява. При това в добавка към изключително трудните условия на българския пазар – хем малък, хем в криза, хем конкурентно наситен.

Още от самото начало Mercator като че ли започна да прави грешка след грешка. Компанията зае локации, които, дори и най-иновативните и прогресивни специалисти в ритейла определяха като рискови. По неясни причини веригата реши да започне не от София, а от Стара Загора, при това с два магазина. По това време в града отваряха обекти на всички останали конкуренти в експанзия.
По подобен начин в София нито една от локациите не беше такава, която да се даде за пример. На всичкото отгоре словенската група се обвърза с наеми, които дори в пика на пазара изглеждаха високи. От днешната перспектива те са пагубни.

Всичко това повлече и останалите проблеми: слаб клиентопоток, ниски приходи, липса на достатъчно позиции пред доставчиците, за да се договарят по-изгодни за веригата отстъпки... Към това се прибавя и смяна на екипа и ръководството, а с него изчезнаха и отговорите на въпроса защо са взимани всички тези грешни решения.

"В първите години, когато все още расте на пазара, от "Меркатор-Б" си поставят за цел да наредят словенската верига сред 5-те водещи търговци на дребно в България. Поставят си за цел да постигнат 3% пазарен дял до края на 2015 г., като планират и сериозни инвестиции." Намираме този цитат в наш стар материл по темата.

План 2015 обаче вече не е актуален. На ход е План 2013: да излязат от България. 

*Оригинално заглавие:  План 2013: да излязат от България

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Намалява потреблението на зехтин и олио Зехтин се купува повече в модерната търговия, олио - в традиционната
"Македонската "Алди" влиза в България Хард дискаунтърът "КАМ Маркет" започва да открива магазини в София