С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Изби под наем

"Белведере България" ще бутилира продуктите си и в три други местни винарни
Автор: Калина Горанова , "Капитал" 13 април 2009

Чашата с вино е наполовина пълна, наполовина празна. Бизнес прочитът на тази фраза е, че някои производители увеличат производството си, а други са поизгубили пазарите си, основно руския. И първите започват да преливат бизнес към пострадалите компании.

Пример за такава симбиоза е стратегията на "Белведере България". Френско-полският винопроизводител, който в България произвежда марките Menada, Tcherga и т.н., започна коопериране с три други представителя на винарския бранш в страната. През последните седмици "Белведере" сключи договори с "Винпром Русе", "Винал Ловеч" и "Слънчева долина" от търговищкото село Недарево. Споразуменията предвиждат в предприятията на трите компании да се бутилират вина на "Белведере", предназначени за полския пазар.

Взаимопомощ

"Съвместната ни дейност се състои в прехвърляне на част от поръчките, които постъпват при нас, при другите производители", обясни Николай Далаков, управител на "Белведере България". От компанията коментират, че до решението за коопериране се е стигнало на база на очакванията на "Белведере" да генерират по-голямо търсене от капацитета си за производство на вино. Търговска тайна е какви количества ще се бутилират и каква е схемата на плащане.

Договорите са едногодишни, като ще се разчита и на възможности за дългосрочно партньорство с трите винопроизводителя, съобщават от "Белведере". От компанията коментират, че тази практика не е нова, като през последните три години са работили на този принцип с няколко български винарни. Поръчките тогава обаче са се възлагали ad hoc, съобразно с пазарната ситуация, когато поръчките надхвърлят възможния капацитет.
 
Около 80 процента от продукцията на компанията се продава в чужбина. Износът е ориентиран основно към европейските пазари, най-вече за полския. Мощностите на "Белведере" в България няма да спират да бутилират за там въпреки договорите с трите фирми. "Белведере" изнася още за Великобритания, Швеция, Германия, скандинавските страни и т.н., а извън стария континент за Русия, САЩ, Канада, Китай, Хонконг. От компанията предвиждат значителен ръст на продажбите в САЩ. Според очакванията им за 2009 г. на американския пазар ще бъдат продадени около 600 000 бутилки само от марката Tcherga. Новите пазари, които смятат за перспективни и където се планира навлизане, са Украйна, Беларус, Корея и Виетнам.

Въпрос на пазар

До есента на миналата година, т.е. преди началото на кризата, 65-70% от експорта на български вина беше предназначен за Русия. Така най-засегнатите се оказаха български винопроизводители, които залагаха основно на него. Сред тях е и "Винпром Русе". От компанията коментираха, че кооперирането с "Белведере" е добро решение за взаимна помощ сред срива на руския пазар. Компанията няма възможност да работи с пълния си капацитет, тъй като спадът на българския износ за Русия е от порядъка на 40%, първите месеци на годината са били реализирани почти нулеви продажби, а прогнозите са, че дъното на този срив на продажбите все още не е достигнато и се очаква още по-голям спад на продажбите там.

Така много от българските винопроизводители са на път да загубят основния си пазар. Възможности за експортно разрастване обаче не липсват. Докато на фона на местната руска продукция българските вина губят по точки, на европейските пазари продажбите на български вина имат шансове да нарастват. От бранша коментираха, че там се забелязва свиване на продажбите основно в средния ценови сегмент. Очакванията са, че това ще се отрази положително на реализираните количества в ниския, където попадат българските вина. Като възможност остава и българският пазар, където винопроизводителите отчитат доста различни свивания на продажбите от началото на тази година - от 20% спад до пренебрежимо малки свивания на търсенето. 

Не само хубава гледка

Belvedere (от итал. - хубава гледка) поиска защита от кредиторите си през юли миналата година, след като наруши изискванията по облигационен заем за 375 млн. евро. През март изпълнителният директор на компанията Жак Ровроа обяви пред в. Les Echos, че Belvedere ще продаде част от имотите си в България, Полша и Литва и с приходите ще намали дълговете си. На 21 април групата трябва да подаде във френски съд план за реорганизацията си.
От компанията обясниха, че цялостната политика в европейски мащаб е да се освободи от активите, но само от тези, които не са пряко свързани с дейността на винопроизводството. В България е възможно да се стигне до продажба на парцели земя, но не и на изби, предприятия и лозя. Единствено възможно е продажба на терен в Стара Загора и преместване на винарната в близост до града. Преговори са водени, но едва ли до сделка ще се стигне скоро, коментираха от българския офис на фирмата.

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Топ 10 на фармацевтичните корпорации в България Фармацевтичният пазар отбеляза ръст над 7% през изминалата година
"Лидл България" и ЕБВР ще финансират добри практики на земеделски производители Не се изисква съфинансиране от стопаните при обучението им за сертифициране по стандарта GlobalG.A.P.