Регистрация

Пазарни турбуленции за ароматите и маслата

Автор: Силвия Радославова 03 октомври 2019

Въпреки огромното предлагане, по-ниските цени и напрежението в основните сегменти при етерично-маслените култури само три от производителите на топ 15 са приключили 2018 г. със свиване на приходите

Reuters

Лилавата еуфория бързо нареди България на челно място в света по производство на лавандула, но това престижно лидерство не донесе очакваните ползи за производителите. Първите сигнали за пренасищане на пазара на етеричномаслени култури и произвежданите от тях масла се появиха още през 2016 г. Тогава в по-голяма степен това засягаше само лавандулата, чиито площи буквално се удвояваха с всяка изминала година, водейки след себе си рекордни реколти, по-ниски цени и влошено качество на продукцията. Такава е картината и днес, когато лилавите насаждения вече достигат 180 хил. дка, или четири пъти повече спрямо пет години по-рано.

Малко по-късно ситуацията в нишата на лавандулата се прехвърли и върху други, по-конкурентни сектори. Един от тях е розопроизводството, където също беше регистриран, макар и по-слаб бум в нарастването на площи. Той също доведе до свръхпроизводство, спад в цените на розовия цвят и напрежение в сектора. Според данни на анализаторската "ИнтелиАгро" цената на розовото масло се е понижила с 40% само за две години и ще продължава да бъде под натиск заради натрупаните количества и големия дял нови площи, които тепърва ще влязат в цветодаване.

Целият текст е тук

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
Големите вериги имат приходи от 16 млрд. лв., или 1/3 от оборота в търговията на дребно Изследването на ИПИ показва огромни скокове в бизнеса през 2022 г., когато и инфлацията растеше. Във веригите работят над 53 хил. души