БДЖ иска да се сбогува с хартиените билети срещу 16 млн. лв.

Анина Сантова 08 май 2024, 17:23

БДЖ предвижда плащане на билет с карта, нови устройства за контрольорите, вендинг машини за билети, мобилно приложение и други канали
Интерес към поръчката на железницата има изпълнителят на столичната билетна система за 100 млн. лв., който е обжалвал подобен на този търг от 2023 г.
От 4.7 млн. лв. цената се вдига тройно след пазарни консултации, въпреки че част от придобивките на БДЖ ще са само със срок 60 месеца

Пътниците да могат да плащат билетчето си за влак с карта, да си го купуват от вендинг машина или мобилно приложение и други канали. Това предвижда нова поръчка на държавното БДЖ с прогнозна стойност 15.8 млн. лв. без ДДС, обявена в края на април, малко след вдигането на цената на билетите с 20%.

Това е пореден опит на дружеството за последните 30 години да модернизира системата си. Сумата от 15.8 млн. лв. пък идва след пазарни консултации с бизнеса и след неуспешен търг за същото, обявен миналата година, при който сумата беше тройно по-ниска - 4.7 млн.лв.

Към момента билет може да се плаща с банкова карта на касата на БДЖ или да се купи онлайн от сайта, но не и да се ползва така. Не е напълно ясно кое в новата поръчка изисква толкова много пари, за да довърши модернизацията на БДЖ. Още по-странно е, че държавната компания ще плати само за временно ползване на част от услугите, което е забранена практика при ползване на европейско финансиране, но тъй като тази поръчка е с държавни пари, явно това не е проблем.

"На база 10-годишния си опит с издаващата система БДЖ реши да надгради услугата и да въведе изцяло нова билетоиздаваща система, която да е съвременна, интегрирана и да позволява както нови технологични методи, така и да добави нови канали за продажба на билети", съобщи председателят на Съвета на директорите на "Холдинг БДЖ" доц. Юлия Варадинова в ефира на Bulgaria on Air през февруари.

Друга новост е, че е предвидена възможност системата да се интегрира с подобни билетоиздаващи системи за всички видове транспорт в страната и чужбина. За т. нар. "интегриран билет" се заговори още при въвеждането на столичната тикет система в градския транспорт, като и нейните изпълнители ("Компютърнет сървисиз") имат интерес към търга на БДЖ. Паралелите със софийската тикет система обаче не се изчерпват дотук.

Всички линии водят към София

През 2023 г. фирмата "Компютърнет сървисиз" обжалва първата поръчка на БДЖ за надграждане на системата за билети с подобни изисквания, тогава за 4.7 млн. лв. Според фирмата има "дискриминационни технически и квалификационни изисквания, и същевременно липсва нормативно определено задължително съдържание", като се иска поръчката да бъде прекратена и обявена наново, но с други изисквания, пише Economic.bg.

Така през юни 2023 г. след решение на КЗК в полза на "Компютърнет сървисиз" дружеството прекратява поръчката. Преди обаче да обяви нов търг, провежда "процедура за пазарни консултации през февруари 2024 г., за да се ориентира каква да е прогнозната стойност (която явно не може да е 4.7 млн. лв.), като пита бизнеса. Във въпросните пазарни консултации участие вземат шест български фирми и две чуждестранни.

Четири от шестте български фирми са индиректно свързани с изпълнителите на софийския проект. Участва обжалвалата миналия търг "Компютърнет сървисиз". Тя оценява сумата на поръчката на 15.6 млн. лв. без ДДС. Предложение подава и партньорът на "Компютърнет сървисиз" в столичния проект - "Теоремус", с предложена цена 15.10 млн. лв. без ДДС. Включват се и "Сиском Инженеринг" и "Инфосистемс интернешънъл", които също са свързани и са печелили поръчки на Столичната община през годините за светофари, системи, паркиране и др., и които отново отвеждат към "Теоремус" при предишното ѝ име "Нойзър". Двете компании предлагат стойности на поръчката от респективно 15.76 млн. лв и 15.93 млн. лв.

Петата българска компания, участвала в пазарните консултации, е "Моудшифт Европа", която притежава "Телелинк Сити груп," с действителен собственик Любомир Минчев. Минчев беше за кратко общински съветник от ГЕРБ в Столичния общински съвет този мандат. Предложената цена от "Моудшифт" е 10.6 млн. лв.

Участва и "Стемо" със собственик "А1 България". Тя предлага цена от 16 млн. лв. без ДДС. В консултациите се включват още и клонът на Siemens в България "Сименс Мобилити" с индикативно предложение между 24 и 32.5 млн. лв. без ДДС и полската ASEC SA с предложени 9.68 млн. лв.

Два месеца по-късно, или в края на април 2024 г., БДЖ вече обявява новия търг, като определя прогнозната стойност на 15.87 млн. лв. Така реално след пазарните консултации сумата се вдига тройно спрямо първия търг от 2023 г. При столичната тикет система стана същото: първоначално обявена на стойност от 20 млн. лв., тя после стигна 100 млн. лв с ДДС.

Какво включват 15.8 млн. лв.

Предметът на последната поръчка на БДЖ сега е "Доставка, внедряване и поддръжка на система за издаване, продажба и проверка на превозни документи на БДЖ, изграждане и поддръжка на оперативна съвместимост със системи за издаване на превозни документи, структуриране, обработка и поддръжка на данни, структури от данни и интерфейси за обмен на данни, включително интерфейси за обмен на данни в отворен формат".

В документацията пише, че това включва:

  • "Софтуерна поддръжка и надграждане на "Системата за билетоиздаване и резервации" с модул "Продажба на билети от вендинг автомати" и техническо осигуряване и системно обслужване на "Система за резервации и билетоиздаване" за период от 48 месеца, или три години.
  • Придобиване на до 420 преносими устройства (PDA) за издаване на билети, контрол и валидация и услуга за отдалечен мониторинг и поддръжка за срока от 60 месеца, както и хардуерна гаранция за срок от 60 месеца. Тук вероятно се имат предвид устройства за контрольорите в БДЖ. "PDA устройствата са мобилни устройства, ще бъдат закупени 420 броя, които ще бъдат в превозния персонал. Предвижда се пътникът да може да си закупи билет и с ПОС терминал", стана ясно от думите на директорката на БДЖ Варадинова в ефира на BGonAir.
  • Интеграция на съществуващите машини за продажба на билети. Предоставяне на услуга за отдалечен мониторинг и поддръжка на устройствата за срок от 60 месеца.
  • Предоставяне за ползване за срок от 60 месеца на мобилно приложение за планиране на пътувания в мрежата на БДЖ, предоставящо функционалност за закупуване на превозни документи и ползването им проверка. Мобилното приложение да бъде публикувано в App Store и Google Play и да бъде безплатно за ползване от крайните потребители.
  • Предоставяне за ползване за срок от 60 месеца на модул за интеграция с външни билетни системи, който предоставя възможност за интеграция с други билетни и резервационни системи чрез отворени програмни интерфейси
Срокът от 60 месеца би бил недопустим, ако това беше поръчка с европейски средства. ЕК изисква всеки софтуер, предоставян по европейска програма, да става собственост на възложителя след завършване на поръчката. В дадения случай, тъй като това са бюджетни пари, не става ясно след края на периода какво ще прави БДЖ с мобилното приложение, мониторинга, поддръжката и модула за интеграция.

Председателят на съвета на директорите на "Холдинг БДЖ" доц. Юлия Варадинова коментира, че оценяването на фирмите няма да е само на база най-ниска цена, "защото за нас е важно тази система да предоставя различни функционалности, добра техническа поддръжка". Реално обаче критерият с най-голяма тежест е най-ниската цена (70%) спрямо 30% критерий за качеството.

Оферти на кандидати се приемат до 28 май според обявлението в системата за обществените поръчки. Там пише още, че планираният срок за сключване на договора е началото на юли, а продължителността на изпълнение е 6 години и половина, като тук би следвало да се включва поддръжката на системата. Според думите на Варадинова амбицията на БДЖ обаче е до края на годината да пусне новата билетоиздаваща система в пълната ѝ функционалност.

Част от изискванията са участниците да са реализирали минимален общ оборот за последните три години в размер на не по-малко от 5 млн. лв. в сферата, попадаща в обхвата на поръчката, като под "сфера, попадаща в обхвата на поръчката" се има предвид "разработка и/или гаранционна и/или следгаранционна поддръжка на информационни и/или комуникационни системи". Това също е ограничително условие, което при други търгове е предизвиквало падане на избора на изпълнител.

Железни връзки и комбинирани билети

За идеята за интегриран билет, с който да се пътува с влак, с градски транспорт, дори и със самолет, се говори от години, но тук стои въпросът кой ще издава билетите - Центърът за градска мобилност (възложител на тикет системата в София) или БДЖ например?

"Нормативно ние нямаме право да возим хора извън Столичната община и ако има билет за БДЖ и за столичния градски транспорт, въпросът е кой ще е издател на билетите - БДЖ или ЦГМ? За мен е важно да се работи за интегриран билет в бъдеще - да се пътува с един билет в БДЖ и в ЦГМ, може и самолетен оператор. Големият въпрос е как ще се разделят средствата", коментира изпълнителният директор на ЦГМ Димитър Дилчев за "Капитал" на въпрос за създаването на тази опция още през 2022 г.

Най-четени »
Виж още
Последни новини »
Виж още
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK