Регистрация

Три пазарни ефекта за България при Brexit без сделка

Автор: Деян Димитров 18 януари 2019

Въпреки че Великобритания не е ключов български пазар, Брекзит без сделка може да дестабилизира фармацевтичния сектор

Според британски анализатори, още в първите дни след Брекзит на гранични пунктове като Кале ще се оформят километрични опашки
Reuters

До Брекзит остават 70 дни, освен ако не бъде отложен. Като в истински трилър, въпреки че никой не иска Великобритания да напусне без сделка, подобен вариант наближава със скоростта на атлантически ураган.

Рисковете от такъв твърд Брекзит за България са ограничени поради факта, че Великобритания не е ключов пазар за българската икономика - само 1% от търговията ни е с Острова (виж графиките). Но предвид, че българската икономика е силно обвързана с европейската и най-вече с еврозоната, подобен трус няма как да не се отрази. Най-големите рискове са в областта на търговията и транспорта, където със сигурност ще се стигне до забавяния, промени на договори, въвеждането на нови мита и ограничения. Друг сектор, който силно ще бъде засегнат, ще е фармацевтичният, като рискът е от недостиг на лекарства и от двете страни на Ламанша.

Лекарствата

Според Асоциацията на британската фармацевтична индустрия всеки месец 45 млн. пакета лекарства се изнасят от Великобритания за ЕС, а 37 млн. се внасят от съюза. Брекзит без сделка представлява сериозна заплаха за снабдяването с лекарства, която може да стигне и до българските пациенти. Според Деян Денев, директор на Асоциацията на научноизследователските фармацевтични производители в България (ARPharM), основните рискове при липсата на преходен период са, че контейнери с лекарства, активни субстанции и медицински изделия ще се бавят с много месеци по митниците. Денев обяснява, че при много от най-модерните оригинални медикаменти като генните терапии срокът на годност е кратък. По този начин важни животоспасяващи разработки, създадени във Великобритания, могат да станат неизползваеми.

Целият текст е тук

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
Големите вериги имат приходи от 16 млрд. лв., или 1/3 от оборота в търговията на дребно Изследването на ИПИ показва огромни скокове в бизнеса през 2022 г., когато и инфлацията растеше. Във веригите работят над 53 хил. души