Регистрация

GfK: Покупките на бързооборотни стоки са намалели в обем с 1.9 % през първото полугодие

Автор: Жана Чанкова 05 октомври 2015 , 1 коментар
С най-много расте пазарният дял на хипермаркетите, казаха от института за пазарни проучвания

Фотограф: Nadezhda Chipeva

Закупените обеми бързооборотни стоки са намалели с 1.9 % през първото полугодие на 2015 г. на годишна база, съобщиха от института за пазарни проучвания GfK на специално събитие за ключови клиенти.

Най-голям спад отбелязват категориите замразени храни (- 14% в обем и -12% в стойност), охладените храни (съответно -3.7% и -1%) и безалкохолните напитки (съответно – 3.7% и 2%).

Най-значителен е ръстът при бирените миксове и сайдерите (близо 6% в стойност). Растат средно и нехранителните категории за лична грижа и грижа за дома.

През първите шест месеца на годината българските потребители са отделяли най-голям дял от разполагаемите си средства (над 40%) за покупки на охладени храни. Близо една-четвърт от разходите на потребителите са отишли за пакетирани храни, а близо 10% - за стоки за лична грижа, казаха от Gfk.

В Балканските страни разходите за храни и напитки формират основното перо в месечния бюджет на потребителите. Около 40% средно е бил дялът им в общите потребителски разходи през първото полугодие на 2015 г. В България този дял е малко над средния за региона (43%). За сравнение в Австрия за покупки на храни и напитки потребителите заделят едва 15% от месечните си доходи.

През първото полугодие българските потребители са увеличили стойността на кошницата си при еднократна покупка с 3.3%. В същото време средно намалява честотата на посещенията в магазините. За периода от януари до юни на всяко домакинство в страната са падат по средно 139 покупки, на при стойност на кошницата от 5.2 евро.

Най-големият дял от потребителските разходи за бързообротни стоки все още продължава да държи традиционната търговия (26%). Тенденцията обаче е на свиване на канала, със спад от -6.2% на оборотите на малките търговци през периода. С най-много расте делът на канала на хипермаркетите (+14.7%), който обхваща ХИТ, "Карфур" и "Кауфланд".

Дялът на закупените стоки в промоция на българския пазар възлиза на 15%. В канала на хитермаркетите този дял е най-голям - близо 32%. Като тенденция от GfK отчитат общ спад на броя продукти, закупени на промоция на годишна база. Наблюдава се тренд към търсене на все повече продукти на промоция в по-високите ценови сегмента. За сравнение в страните от Централна Европа средният дял на продажбите на промоция в FMCG сегмента се движи между 20 и 30%, сочат данните от потребителския панел на GfK.

Средно близо 10% в стойност е делът на продуктите под собствена марка на търговец в пазарния асортимент на бързооборотния пазар. Собственият сегмент е стабилен, с лек спад през второто тримесечие на тази година от 2%, казаха анализаторите. Основна причина за тази динамика е намаленото предлагане на продукти под собствена марка в "Карфур" и "Пикадили". За сравнение дялът на стоките под собствена марка на регалите на търговците в Австрия е 31%. Близо 14% от FMCG стоките са под private label в Румъния, а едва 5% - в Сърбия.

Българските потребители пазаруват най-усилено в петък и събота, казват още анализаторите от GfK. Тогава напливът от клиенти расте основно в модерните канали – хипер-, супермаркети и дискаунтъри. В традиционните търговски обекти клиентопотокът е най-масов в делничните дни, основно от понеделник до сряда.

Като цяло българските потребители продължават да имат негативни очаквания относно развитието на икономиката в страната през следващите дванадесет месеца, доста под средното европейско ниво, сочи индексът на потребителското доверие, който институтът регулярно изготвя по поръчка на Европейската комисия. Над 80% от потребителите в страната смятат, че през следващата година няма да увеличат спестяванията си. Все пак през последните няколко месеца се наблюдава лек позитивен тренд сред населението, казват експертите. Едва 10% от българските потребители смятат, че финансовото състоянието на домакинството им ще се подобри, а 38% са на мнение, че то дори ще се влоши. Над половината от българските домакинства очакват безработицата в страната да се увеличава, а едва 12% вярват, че през следващите дванадесет месеца българската икономика ще расте.

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
Големите вериги имат приходи от 16 млрд. лв., или 1/3 от оборота в търговията на дребно Изследването на ИПИ показва огромни скокове в бизнеса през 2022 г., когато и инфлацията растеше. Във веригите работят над 53 хил. души