Смартфоните все по-трудно привличат вниманието на потребителите
Фотограф: Reuters
След появата на първия Apple iPhone през 2007 г. светът на технологиите беше превзет от смартфоните. Те диктуваха почти всичко в сегмента, хора чакаха на дълги опашки, а устройствата се превърнаха в нещо, което всеки трябва да има. Мечтата на всеки производител. Но през последната година звездата на смартфоните започна да примигва и дори леко да се спуска надолу към хоризонта.
Разбира се, тя все още е далеч от изчезването си, но за пръв път показва признаци на уязвимост. Второто тримесечие на тази година показа забавяне в продажбите на смартфони, почти всички водещи производители не успяха да реализират прогнозните си резултати.Единствено Apple бележи добри продажби, но пазарният му дял не расте, вероятно защото голяма част от купувачите са досегашни притежатели, които преминават към новия модел. Освен това и цените се понижават, което допълнително намалява печалбите на компаниите. Пазарът в Китай, който дълго време беше основен източник на ръст, сега също показва забавяне, най-вероятно защото достига точката на насищане, коментират анализаторите от Gartner. И тук започват да се виждат и проблемите на смартфоните.
Старата песен на ъпгрейдната плоча
В началото смартфоните бяха с доста скромни възможности. По-скоро бяха стандартни мобилни телефони с по-голям сензорен екран. Но с времето се развиха и днес дори моделите от среден клас имат повече мощ спрямо компютрите отпреди 15-тина година. Някои от тях могат и доста повече неща. Например iPhone и Samsung Galaxy S6 могат да измерват пулса, нивата на стрес и какво ли още не. Samsung и Apple усилено се надпреварват да поведат и сегмента на мобилните разплащания. Модерните смартфони предлагат и екрани с много висока резолюция, вградени камери, които практически унищожиха пазара на любителски фотоапарати. Освен това са идеални за сърфиране в интернет, за социални мрежи, имейли и т.н.
И макар умните телефони да стават все по-усъвършенствани, нещо сякаш липсва. Няма я магията отпреди няколко години, когато представянето на нов модел беше събитие, което се следеше с голям интерес. Сега в повечето случаи то дори може да остане незабелязано. Самите компании също намалиха фокуса върху представянията. Преди няколко години те бяха големи и грандиозни. Сега залите стават все по-малки, събитията все по-кратки. Просто няма какво повече да се покаже, без да предизвика критики, че е смучене на пръсти. Хардуерът достига фаза, в която трудно може да има някакви големи промени, които да изненадат всички. Софтуерът също е доста развит и възможностите между големите конкуренти Android и iOS стават все по-изравнени.
Единствено остава дизайнът, който пък е ограничен от технологиите. С други думи, колкото и различни материали да се използват, в крайна сметка смартфоните си остават плоски правоъгълници. Същевременно някои от най-важните проблеми си остават нерешени. Един от тях е батерията. Модерните смартфони трудно изкарват повече от ден, максимум два при внимателно и ограничено използване. Напредъкът в разработка на нови, по-добри батерии е минимален, затова компаниите разчитат на алтернативни методи. Например безжично зареждане. То обаче изисква специални допълнителни подложки, които все още са рядкост. Накратко, ще отнеме време, преди да има реални ползи от технологията.
Пълният текст