Регистрация

Nielsen: Българският потребител става все по-взискателен към качеството

Той търси здравословни и свежи продукти, произведени с грижа за природата, показва проучване на анализаторската агенция

Автор: Ася Димитрова 25 юни 2015 , 2 коментара
Въпреки лекото подобрение в икономическата ситуация, българските потребители все още са предпазливи в разходите си и не са големи оптимисти за бъдещето.

Фотограф: Надежда Чипева

По-високото качество става все по-важно за българските потребители, които са станали по-малко лоялни и по-взискателни към търговците на дребно. Това са някои от изводите от проучване на "Нилсен" върху тенденциите в потребителското поведение, представено на семинар в четвъртък от Ангелос Георгиу, мениджър "Услуги за търговските вериги". Основна особеност на потребителското поведение на българския консуматор е търсенето на пресни и здравословни продукти (45% срещу 28% средно за Европа), като тенденцията ще продължава да расте, става ясно от анализа. По този показател страната е втора в ЕС след Румъния. Интересът към собствените марки на веригите не е толкова голям, колкото в страните от Западна Европа, но и той ще нараства.

Въпреки лекото подобрение в икономическата ситуация, българските потребители все още са предпазливи в разходите си и не са големи оптимисти за бъдещето.

Пет са причините, които правят българският консуматор различен, според анализаторската компания. Българите показват най-висока честота на пазаруване в супермаркети и традиционни магазини в сравнение с европейските стандарти, които дават приоритет на хипермаркетите. Освен това българските потребители са консервативни. Макар една трета от тях да са посетили пет и повече различни магазина за мeсец, в повечето случаи става дума за добре познати им обекти, а не нови и избрани с експериментална цел. Обслужването на клиентите и атмосферата в търговския обект също заемат централно място в нарастващите очаквания за комфорт и удобство.

Какво искат потребителите?

Според проучването на "Нилсен" от производителите те искат качествени продукти с акцент върху свежестта и здравословността им. Търсят качествени марки, но също и качествени собствени марки на веригите. Избират PL заради по-ниската им цена, но имат нарастващи претенции към качеството, което ще става все по-важен мотиватор при избора. Искат цени и промоции, които да отговарят на нуждите им. От търговците на дребно българските потребители очакват качествено обслужване, без опашки, богат асортимент и удобство. Интересен факт е, че само 2% от българите са търсачи на промоции.

Българският консуматор става все по-загрижен и за опазването на околната среда, като тенденцията е все по-често да избира продукти на брандове, които имат политика в тази сфера. В това отношение страната е по-напред от средния за Европа показател (33% спрямо 16 на сто).

Според индексът на "Нилсен" SEI (Store Equity Index), който се базира на анализ на четири ключови въпроса, зададени на потребителите, от ритейлърите с най-стабилни позиции остава "Кауфланд", който е и сред най-добре представящите се в Европа – на пето място. Значителен ръст на потребителската оценка има при "Лидл" и "Билла", а при "Карфур" има спад. Сред бензиностанциите българските потребители имат най-добро мнение за OMV, а от дрогериите най-добре се представя dM.

Проучването и извършено в шест големи български града в края на 2014 г. Фокус групата е от лица на възраст 18-65 години.

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
Големите вериги имат приходи от 16 млрд. лв., или 1/3 от оборота в търговията на дребно Изследването на ИПИ показва огромни скокове в бизнеса през 2022 г., когато и инфлацията растеше. Във веригите работят над 53 хил. души