Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация

Предстои интересна година с промени в пазарните дялове на участниците

Таня Косева-Бошова, изпълнителен директор, "Пикадили" АД

Автор: Таня Косева-Бошова 11 март 2015

Конкуренцията е вече доста наситена, което не стимулира навлизането на нови играчи в ритейла.

Очаквам интересна и изпълнена с предизвикателства година, която се надявам да стабилизира пазара след политическите и икономическите кризи, през които преминахме. Това ще бъде съпроводено с промени в пазарните дялове на участниците.

Високите инвестиционни бариери и дългият цикъл от фаза на експанзия до отваряне на магазини и реализиране на обороти правят пазара непривлекателен за навлизане на нови международни играчи. Същевременно не можем да очакваме инвестиции на зелено въпреки по-лесния достъп до финансиране в последно време и ниските лихвени нива. Конкуренцията е вече доста наситена, което не стимулира навлизането на нови играчи в ритейла.

От друга страна, не е изключено да станем свидетели на консолидация и продажба на цели вериги на по-ниски цени от вложените в тях инвестиции. В това число влизат и нерентабилни международни вериги, които поради проблеми на основните пазари изместват фокуса си от България. С други думи, предстои интересна година.

Средата е силно конкурентна и това я прави несигурна по отношение на бизнеса. Доходите на хората и потреблението остават свити, което се отразява на продажбите в търговията на дребно. Очаквам средната кошница да остане сравнително ниска, а ценовите намаления да продължат да определят решението за покупка. Ниските лихви биха могли да дадат допълнителен импулс на потреблението, но той няма да е с устойчив характер.

Големите вериги ще търсят възможности за диференциация. Всеки, който иска да бъде успешен на пазара, ще трябва да инвестира в разработването на нови продуктови ниши, както и в изграждане на специфични конкурентни предимства, различни от ценовото лидерство. Най-важната цел е да се постигнат маржове над средните нива. Потребителското търсене все повече ще се движи от възможностите за избор и от качеството на обслужване. Предложенията за здравословно хранене са все по-мотивиращи за клиентите.

През тази година най-силно развитие може да се очаква при дискаунтърите и супермаркетите. Стабилно ще се развиват хипермаркетите. Прогнозирам растеж и при специализираните магазини. Същевременно традиционната търговия ще губи от пазарния си дял.

Целта е да продължим да растем и да се развиваме, разгръщайки пълния потенциал на бранда. Първата ни стъпка през 2015 е развитието на "Пикадили" в Sofia South Ring Mall – супермаркетът ще бъде с иновативна концепция, която, надяваме се, ще бъде харесана от клиентите ни. През следващите години ще открием нови супермаркети в големите градове, където вече сме представени – Бургас, Варна, Пловдив, София. Ще има и нови магазини за ежедневно пазаруване "Пикадили Daily" в София и Варна. Планираме също да развием онлайн търговия с доставка до дома на основните хранителни продукти. През тази година очакваме онлайн продажбите ни да достигнат 5-10% от целия оборот.

Нехранителните стоки - с нови по-високи цени през ноември Поскъпват и три от четирите млечни категории в кошницата на тайния клиент
Намалява потреблението на зехтин и олио Зехтин се купува повече в модерната търговия, олио - в традиционната
"Македонската "Алди" влиза в България Хард дискаунтърът "КАМ Маркет" започва да открива магазини в София