Регистрация

Нехранителните стоки - с нови по-високи цени през ноември

Поскъпват и три от четирите млечни категории в кошницата на тайния клиент

Автор: Боряна Генчева, Жана Чанкова 24 ноември 2015 , 2 коментара
Поскъпват и три от четирите млечни категории в кошницата на тайния клиент

Фотограф: Надежда Чипева

Най-евтините нехранителни стоки в осем софийски търговски вериги, които наблюдава тайният клиент на "Регал", поскъпват с 10% средно през ноември в сравнение с октомври. Повишенията и пониженията на цените в проследяваните хранителни категории взаимно се неутрализират и средната сметка при храните е без промяна. В резултат и средната сметка за цялата кошницата от 13 хранителни и 7 нехранителни стоки се увеличава с 3% през ноември спрямо октомври.

Поскъпват всички категории нехрани

През ноември нагоре се изместват най-ниските цени във всяка една от наблюдаваните седем категории нехранителни стоки, като динамиката далеч не се дължи на отделни магазини.
Увеличението при тоалетната хартия и пастата за зъби е с 14% и то идва съответно от три вериги за първата категория и от четири за втората. Базисните цени на шампоана са нови и по-високи в шест вериги, а на сапуна – в четири. И двата случай средното поскъпване е от 13%. В по три вериги поскъпват универсалният препарат и душ-гелът – средно със 7% и при двете категории. При праха за пране увеличението на базисните цени е най-ниско - с едва 2%.
Основен принос за по-високата средна сметка на най-евтините нехранителни стоки има "Пикадили". Там общата оставен сума за тези категории е с 2.98 лева по-висока, отколкото през октомври. Ръстът във "Фантастико" е от 2.60 лева, а в "Карфур" – с 2.40 лева. В "Лидл" цените на нехранителните категории остават без нито една промяна в сравнение с предишния месец. В останалите четири вериги сметката намалява минимално – с от 0.06 ст. в "Кауфланд" до 0.25 ст в ЦБА.
Зад нулевата средна промяна в цените на най-евтините храни, които тайният клиент на "Регал" следи, стои доста бурна динамика. В осем категории се наблюдава средно поскъпване, а в пет – намаляване на цената.

По-високи цени в осем хранителни категории

През ноември поскъпват кренвиршите, три от четирите наблюдавани млечни категории - киселото мляко, кравето сирене и прясното мляко, а също яйцата, олиото, кафето и захарта.
При кренвиршите ръстът на средната базисна цена във веригите от 10% идва от три вериги (най-голямо е увеличението в "Карфур"), а най-евтините продукти поевтиняват в две.  Ръстът на базисните цени на киселото мляко (9%) идва най-вече от ЦБА (там не открихме продукт от собствената марка на веригата).
Кравето сирене поскъпва в три вериги (най-вече в "Пикадили") и поевтинява в четири. Средната цена нараства с 5%.
Увеличението при прясното мляко е с 4% - дължи се на "Фантастико", "Карфур" и  "Лидл". Новите цени на яйцата в ЦБА, "Пикадили", "Лидл" и "Т-маркет" вдигат средната им сметка също с 4%.
Два процента е увеличението на най-ниските цени при олиото и кафето, с 1% - на захарта. И трите продукта поскъпват в по три вериги.
С най-много се увеличава сумата, оставена от тайния клиент за храни, в "Карфур" – с 2.50 лева. Там поскъпват осем категории и поевтиняват само яйцата. В "Т-маркет" сметката за храни се вдига с 1.60 лева. Тя идва от ръста в шест категории, а поевтинява единствено олиото. Най-голямо е снижението на цените на наблюдаваните храни в ЦБА – с 3.39 лева спрямо октомври. Осем категории поевтиняват във веригата, а поскъпват само две.

По-ниски цени при пет

През ноември се понижават средните цени на най-евтините продукти при брашното, маргарина, хляба, ориза и кашкавала.
Поевтиняването при брашното (-12%) се дължи най-вече на по-ниската цена в ЦБА, "Билла" и "Пикадили". Спадът при маргарина (-10%) идва единствено от по-ниската цена в ЦБА. Понижаването на най-ниската средна цена на хляб "Добруджа" (-9%) се дължи основно на ЦБА и "Пикадили", а на ориза (-8%) - от ЦБА. По-ниската цена на кашкавала (-4%) се дължи на четири вериги – ЦБА, "Фантастико", "Пикадили" и "Лидл".

Само две вериги над средното за пазара

Разгледано по търговски вериги най-евтина е "Кауфланд", следвана от ЦБА, след това с почти равни позиции са "Лидл" и "Билла". Близо до средното за пазара е "Фантастико", а далеч над него са цените на стоките, наблюдавани от тайния клиент, в "Карфур" и в "Пикадили".
При преизчислената средна стойност на продуктите при стандартни количества тази последователност се запазва. Най-дълбоко под средното за пазара е "Кауфланд" (17.51%), следвани от ЦБА (13.78%), "Лидл" (10.96%), "Билла" (9%), "Т-маркет" (6.61%) и "Фантастико" (1.2%). Над средното за пазара са единствено "Пикадили" (36.17%) и "Карфур" (21.83%). При преизчислението по стандартни количество намалява средната сметка в ЦБА, "Билла", "Фантастико", "Т-маркет", "Лидл" и "Карфур". При най-скъпата верига на пазара "Пикадили" и при най-евтината "Кауфланд" тя леко се увеличава.

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
Големите вериги имат приходи от 16 млрд. лв., или 1/3 от оборота в търговията на дребно Изследването на ИПИ показва огромни скокове в бизнеса през 2022 г., когато и инфлацията растеше. Във веригите работят над 53 хил. души