Регистрация

Руските собственици на базар "Илиянци" ще строят най-големия мол в София*

Автор: Яна Бодурова, capital.bg 27 септември 2010
Така ще изглежда Paradise Center<br /><br/>

Така ще изглежда Paradise Center

Фотограф: Булфелд

Paradise Center трябва да е готов през есента на 2012 г.<br /><br/>

Paradise Center трябва да е готов през есента на 2012 г.

Фотограф: Булфелд

Ако може да се говори за рождено място на българската търговия с облекла,  това е "Стоков базар Илиянци". През последните 20 години мястото претърпя няколко метаморфози, които като че ли следваха развитието на бизнеса в страната. От неугледните сергии, през продавачите на фалшиви фактури до сегашния си вид с подредени и почти добре изглеждащи будки и един малък мол.

Следващата метаморфоза е голяма, направо скок в XXI век и мол времената. Собствениците на базара, основните сред които са руските граждани Паата Гамгонеишвили и Роланд Исаев, започват строителството на най-големия (засега) мол в страната. При това в една от най-лъскавите зони на София - над квартал "Лозенец".

Адресът на рая

Търговският център ще се намира в карето между булевард "Черни връх", ул. "Сребърна" и ул. "Филип Кутев", като инвестицията в него ще надхвърли 100 млн. евро. Теренът, върху който ще бъде построен, е с площ от 36 дка, като в голямата си част е принадлежал на някогашното дружество "Мототехника и механизация". Парцелът вече е разчистен от старите постройки и до дни трябва да започне работа по изкопа за основите на сградата. За изпълнител е избрана варненската строителна кампания "Комфорт".
 
Молът, наречен Paradise Center, ще има три входа с лице към всяка от улиците, както и различна фасада от всяка от страните му. Предвижда се и топла връзка между него и бъдещата (неясно през коя година) метростанция на ъгъла на "Черни връх" и "Филип Кутев".   

Според проекта разгънатата застроена площ на Paradise Center ще бъде близо 175 хил. кв.м, от които 75 хил. кв.м ще се отдават под наем. Само за сравнение - общата площ на най-големия работещ търговски център в страната - The Mall на бул. "Цариградско шосе", в София е 66 хил. кв.м. Това значи, че след построяването си Paradise Center ще бъде най-големият мол. Логично там ще е и най-голямата развлекателна зона. Освен вече стандартните кино и боулинг зали инвеститорите са предвидили и изграждането на различни атракциони, като например скоростно влакче, което ще се намира на покрива на сградата. Пак там ще бъде изграден и малък амфитеатър, където да се провеждат различни събития като концерти или ревюта. В голямата си част покривът ще бъде озеленен и ще бъдат разположени и зони за почивка. Според архитектурния план всеки от ресторантите и кафенетата, които ще се намират на последния етаж, ще има собствена тераса, която гледа в посока на Витоша или Южния парк. Търговският център ще има подземен паркинг с 1850 места, като е предвиден и специален вход за тирове, откъдето да се зарежда стока за магазините и ресторантите в него.

"Когато преди три години взехме решението да започнем подобен проект, първо направихме проучване на всички недостатъци, които имат сегашните търговски центрове. Например лоша организация на зареждането и изхвърлянето на отпадъци, добри ресторанти, чиито обороти обаче падат рязко през лятото заради липсата на тераса, прекалено много етажи или липса на места за забавления като кино или боулинг. Затова поставихме задача на архитектите минусите на конкуренцията да бъдат наши плюсове", разказва управителят на "Булфелд" Давид Михайлович.
 
Идеята е за наематели да бъдат привлечени компании, чийто стоки са основно в средния ценови сегмент, като вече се водят преговори с потенциални ползватели на ключовите търговски обекти като хипермаркета и оператора на кинозалите.

Да не се строи струва скъпо

Михайлович признава, че с влошаването на икономическата обстановка за кратък период са имали колебания дали да започнат строителството на мола. "В един момент видяхме, че колкото повече отлагаме проекта, толкова по-скъпо ще ни струва. Един празен терен не носи приходи, а генерира само разходи от данъците и таксите, които дължиш за него", казва мениджърът. Освен това изчислили, че заради кризата в строителния сектор, ако започнат изграждането сега, ще им струва по-малко, отколкото ако изчакат икономиката да тръгне нагоре.
Михайлович добавя и че моментната ситуация на пазара не изглежда толкова важна, ако проектът ще е готов след две години.

Надежда за успеха на търговския център му дава и плана на Столичната община да изгради продължение на булевард "Тодор Каблешков", което според проекта минава в непосредствена близост до терена на мола.

В началото строителството ще бъде финансирано със собствен капитал, но по думите на Михайлович вече са в напреднал етап на преговори с Уникредит Булбанк за отпускане на средства за довършването му.

Освен търговския център на бул. "Черни връх" компанията вече е започнала строителството на аналогичен обект на територията на "Стоков базар Илиенци".  Той обаче е значително по-малък. След завършването си идния март чистата отдаваема площ в него ще е около 20 хил. кв.м. Давид Михайлович обяснява, че този проект е част от цялостната стратегия на компанията за модернизиране и разрастване на базара, като идеята е в строящата се сграда да се привлекат нови търговци.  

В отбора на оптимистите
 
Колкото и странно да звучи на фона на летаргията, в която е изпаднал пазарът на имоти, на инвеститорите от "Булфелд" не им липсва липсва и конкуренция от други оптимистично настроени предприемачи. Техни проекти за молове в София трябва  да бъдат завършени по същото време като Paradise Center.

До края на тази година е планирано да започне строителството на търговския център на гръцката компания Danaos Development, който ще се намира на столичния околовръстен път непосредствено до първия магазин на IKEA в страната. Прогнозите са той да е готов до три години. В средата на 1012 г. пък трябва да заработи и Mega Mall в столичния квартал "Люлин", чието строителство беше временно спряно, докато не бъдат отдадени поне половината от магазините в него. Източници на "Капитал", близки до проекта, разказват, че това условие е било поставено от финансиращата банка - "Райфайзен", но инвеститорите са на път да го изпълнят и работата по него съвсем скоро ще продължи.

В неизвестност засега е съдбата  на проекта за търговски център на столичния булевард "България". Според първоначалния план на инвеститорите той вече трябваше да е готов. После датата на откриването се премести за средата на 2011, но по липсата на машини и работници на терена може лесно да се познае, че отново ще бъде променена. Според последната информация от страна на инвеститорите в него по проекта се работи и те не са се отказали от него, а предоговарят финансирането.  

Рай или ад

За разлика от инвеститорите напълно липсват оптимистично настроени анализатори на пазара. Господстващото мнение е, че място за повече молове в София няма.
Да започнеш изграждането на подобен мегапроект, и то точно в годината с рекорден спад на потреблението и след като на пазара има пет леко празни мола, изглежда повече като хвърлени пари на вятъра. Най-малкото защото след отварянето на  "Сердика център" на бул. "Ситняково" (50 хил.кв.м )и The Mall стана ясно, че и в момента предлаганите магазини под наем са повече, отколкото пазарът може да поеме.

Откриването им пък повлече след себе си затваряне на магазини по главните търговски улици, както и серия от протести за намаляване на наемите в по-старите молове в града. Броени месеци след откриването на новите молове и техните коридори се напълниха с недоволни от постигнатите обороти търговци, които също настояват за предоговаряне на условията и намаляване на наемните нива.

Ако сегашният оптимизъм на инвеститорите и финансиращите ги банки продължи достатъчно дълго, че да завършат проектите си, през 2013 г. в София ще има 9 работещи мола. Междувременно не се очаква нито населението, нито потреблението и покупателната способност да са се увеличили драстично.

Търговците сега също са настроени минорно и по-скоро са склонни да затварят стари, а не да отварят нови обекти. Логично не се очаква и ръст в наемните нива.  На този фон възвръщането на инвестиция от 100 милиона евро от приходи от наеми изглежда доста трудна и протяжна задача. Нещо повече, дори и след две години икономиката да тръгне нагоре, договори с основните наематели се подписват сега. Така ниските приходи от наеми обричат бъдещия обект на десетки тежки години. Но явно бавността не притеснява руските инвеститори.

Кой е инвеститорът

Инвеститорите в новия мол на бул. "Черни Връх" не са нови за българския пазар. Зад компанията "Булфелд", през няколко други свързани компании стоят руснаците Паата Гамгонеишвили и Роланд Исаев в партньорство с Йосиф Блаошвили. Тримата са основни акционери в дружеството "Булреал", което през 2005 купува от "Адванс пропъртис" "Стоков базар Илиянци". Според неофициална информация сделката е на стойност близо 16 млн. евро.

По разкази на търговци грузинецът с български паспорт Йосиф Блаошвили е продавал бяла и черна техника на "Илиянци" още от 1991 г. Имал е и интереси в хазартния бизнес, като за известно време е държал резрешителното за казино в столичния хотел Кемпински.

Паата Гамгонеишвили, който е зам.-председател на руската банка "Славянски кредит" и партньора му Роланд Исаев,пък имат няколко проекта за търговски центрове в Москава, според руските медии. Част от тях са продадени малко след изграждането им.

*Оригинално заглавие: "Търговска перестройка"

Събития
RID 2014: БЪЛГАРСКИЯТ ПАЗАР

RID 2014: БЪЛГАРСКИЯТ ПАЗАР

Особености на локалния купувач, производител и търговец

Таен клиент
Средната сметка се закотви
Средната сметка се закотви
Кошницата на тайния клиент през май е най-скъпа в "Лидл", а най-евтина – в "Кауфланд"
Пазари
Помощ, на слънце съм!
Помощ, на слънце съм!
Само 38% от българите използват слънцезащитна козметика. Водеща за жените е грижата за кожата, а за мъжете - предпазването от изгаряне
Търговци
Да инвестирам ли в онлайн магазин
Да инвестирам ли в онлайн магазин
По-добре го правете чрез утвърден е-търговец, смятат собствениците на едни от най-големите електронни магазини в страната
Тема на броя
Домашната храна е най-популярна в селата и след това - в София
Домашната храна е най-популярна в селата и след това - в София
Eдва 16% от хората в страната са чужди на home made потреблението
Редакционно
Съмнителен ефект
Съмнителен ефект
Спорно е дали производителите и потребителите ще спечелят дългосрочно от закона срещу веригите. Пазарната икономика със сигурност губи