Регистрация

Веригата за техника "Домо" напусна магазините "Кауфланд" заради спор за наем*

Автор: Зорница Маркова, cpital.bg 01 март 2010 , 11 коментара

Колона от 50 камиона потегля, разпределя се до 16 целеви места, за един ден натоварва цялата техника оттам и се връща обратно в изходна позиция. Изнасянето на магазините "Домо" от обектите на веригата "Кауфланд" изглежда като военна операция.

"Домо" вече няма да работи в "Кауфланд" и компанията "Домо ритейл" е обявена в ликвидация, съобщи мениджърът на "К енд К електроникс", 100-процентов собственик на "Домо ритейл", Николай Китов. Веригата за техника "Домо" влезе на българския пазар от Румъния и откри първите си обекти именно в магазините на Kaufland. След това започна да развива мрежата си и на други места. Основната причина за разваленото приятелство сега е, че двете компании не са намерили единодушие по отношение на наема, който компанията за техника е трябвало да плаща на своя наемодател.
Николай Китов разказа, че в средата на миналата година наемът на "Домо" е бил намален заради негативния ефект на кризата. В началото на тази година обаче нивата отново са били коригирани нагоре. Китов не влезе в детайли за конкретните условия. Източник на "Капитал" съобщи, че веригата за техника е трябвало да плаща над 10 евро на кв.м, при положение че в момента нивата са наполовина по-ниски в аналогични търговски обекти.

Мениджърът на "Кауфланд" Димитър Спасов не беше открит, за да коментира ситуацията. От веригата казаха, че само той може да дава изявления, а и в случая трябвало да се пита "Домо".

Бъдещето на "Домо"

Китов заяви, че с обявяването на дружеството в ликвидация брандът "Домо" няма го има в България, но веригата ще продължи да се развива в Румъния. Освен обектите в Kaufland "Домо" има още около 40 магазина. "В момента обмисляме тяхното бъдеще", каза Китов.

В България "К енд К електроникс", която е собственост на "Техномаркет Домо" с основен акционер фондът Equest, ще продължи да развива само веригата "Техномаркет". Тя има вече над 50 обекта в страната и предстои да открива нови през тази година. През миналата година двете вериги - "Техномаркет" и "Домо", имат общи продажби от 394 млн. евро (с 6%) спад спрямо година преди това.

Тези лоши наеми

Казусът "Домо-Кауфланд" е само един от десетките, а може би и стотиците спорове за наемите на търговските площи. С кризата, която доведе до спад на потреблението и оборотите в голяма част от магазините, се увеличиха и конфликтните ситуации между наематели и наемодатели. Преди кризата първите са подписвали стриктни договори, които не им отварят голямо поле за действие. В повечето случаи наемателите се оказват с извити ръце, тоест високи наеми при ниски обороти. Наемодателите пък се делят на две групи - такива, които са склонни да предоговарят и облекчават условията, и други, които не се отместват от твърдата си позиция. Практиката показва, че вторите са повече от първите.
Източник на "Капитал" съобщи, че в момента управителите на Mall of Sofia се възползват от клаузата в договорите за наеми, че след третата година могат да ги актуализират, и принуждават наематели да плащат с 10% увеличение. При това в условия на по-голяма конкуренция, тъй като през следващите месеци ще бъдат отворени други два големи мола в София.

"Нямам друг шанс, освен да се съглася да плащам повече. Другият вариант е да напусна магазина, но да плащам непосилни неустойки, или да обявя фирмата в ликвидация", коментира търговец от Mall of Sofia.

Доказателство на горното е, че на търговските улици все повече се появяват празни магазин. Техните наематели не са могли да си плащат, а собствениците търсят по-платежоспособни заместители. Но и те са на изчезване. Както се казва, най-скъпият магазин е празният. 

*Оригинално заглавие:"Изнасям се"

Таен клиент
Ценови подскоци при нехранителните стоки
Ценови подскоци при нехранителните стоки
С повече от 1 лв. (близо 12%) се е увеличила средната сметка в секцията с нехранителни стоки, наблюдавани от тайния клиент на сп. "Регал", през август в сравнение с началото на юли.
Пазари
Помощ, на слънце съм!
Помощ, на слънце съм!
Само 38% от българите използват слънцезащитна козметика. Водеща за жените е грижата за кожата, а за мъжете - предпазването от изгаряне
Търговци
Да инвестирам ли в онлайн магазин
Да инвестирам ли в онлайн магазин
По-добре го правете чрез утвърден е-търговец, смятат собствениците на едни от най-големите електронни магазини в страната
Тема на броя
Санкции с предстоящ ефект
Поевтиняването на селскостопанската продукция на европейския пазар съвпада и със сериозните проблеми на вътрешния, които рязко повишиха себестойността на местното производство.
Редакционно
Българският пазар
Българският пазар
Българският пазар не дава големи поводи за оптимизъм напоследък, но добър, лош или труден, той е реалността, в която живеем и работим.