Регистрация

Веригата за техника "Домо" напусна магазините "Кауфланд" заради спор за наем*

Автор: Зорница Маркова, cpital.bg 01 март 2010 , 11 коментара

Колона от 50 камиона потегля, разпределя се до 16 целеви места, за един ден натоварва цялата техника оттам и се връща обратно в изходна позиция. Изнасянето на магазините "Домо" от обектите на веригата "Кауфланд" изглежда като военна операция.

"Домо" вече няма да работи в "Кауфланд" и компанията "Домо ритейл" е обявена в ликвидация, съобщи мениджърът на "К енд К електроникс", 100-процентов собственик на "Домо ритейл", Николай Китов. Веригата за техника "Домо" влезе на българския пазар от Румъния и откри първите си обекти именно в магазините на Kaufland. След това започна да развива мрежата си и на други места. Основната причина за разваленото приятелство сега е, че двете компании не са намерили единодушие по отношение на наема, който компанията за техника е трябвало да плаща на своя наемодател.
Николай Китов разказа, че в средата на миналата година наемът на "Домо" е бил намален заради негативния ефект на кризата. В началото на тази година обаче нивата отново са били коригирани нагоре. Китов не влезе в детайли за конкретните условия. Източник на "Капитал" съобщи, че веригата за техника е трябвало да плаща над 10 евро на кв.м, при положение че в момента нивата са наполовина по-ниски в аналогични търговски обекти.

Мениджърът на "Кауфланд" Димитър Спасов не беше открит, за да коментира ситуацията. От веригата казаха, че само той може да дава изявления, а и в случая трябвало да се пита "Домо".

Бъдещето на "Домо"

Китов заяви, че с обявяването на дружеството в ликвидация брандът "Домо" няма го има в България, но веригата ще продължи да се развива в Румъния. Освен обектите в Kaufland "Домо" има още около 40 магазина. "В момента обмисляме тяхното бъдеще", каза Китов.

В България "К енд К електроникс", която е собственост на "Техномаркет Домо" с основен акционер фондът Equest, ще продължи да развива само веригата "Техномаркет". Тя има вече над 50 обекта в страната и предстои да открива нови през тази година. През миналата година двете вериги - "Техномаркет" и "Домо", имат общи продажби от 394 млн. евро (с 6%) спад спрямо година преди това.

Тези лоши наеми

Казусът "Домо-Кауфланд" е само един от десетките, а може би и стотиците спорове за наемите на търговските площи. С кризата, която доведе до спад на потреблението и оборотите в голяма част от магазините, се увеличиха и конфликтните ситуации между наематели и наемодатели. Преди кризата първите са подписвали стриктни договори, които не им отварят голямо поле за действие. В повечето случаи наемателите се оказват с извити ръце, тоест високи наеми при ниски обороти. Наемодателите пък се делят на две групи - такива, които са склонни да предоговарят и облекчават условията, и други, които не се отместват от твърдата си позиция. Практиката показва, че вторите са повече от първите.
Източник на "Капитал" съобщи, че в момента управителите на Mall of Sofia се възползват от клаузата в договорите за наеми, че след третата година могат да ги актуализират, и принуждават наематели да плащат с 10% увеличение. При това в условия на по-голяма конкуренция, тъй като през следващите месеци ще бъдат отворени други два големи мола в София.

"Нямам друг шанс, освен да се съглася да плащам повече. Другият вариант е да напусна магазина, но да плащам непосилни неустойки, или да обявя фирмата в ликвидация", коментира търговец от Mall of Sofia.

Доказателство на горното е, че на търговските улици все повече се появяват празни магазин. Техните наематели не са могли да си плащат, а собствениците търсят по-платежоспособни заместители. Но и те са на изчезване. Както се казва, най-скъпият магазин е празният. 

*Оригинално заглавие:"Изнасям се"

Събития
Как се променя ТВ рекламата в дигиталната ера

Как се променя ТВ рекламата в дигиталната ера

На семинара ще получите актуални данни от медийния пазар, ще научите приложими техники и стратегии за планиране на медийна кампании, както и инструменти за измерване на ефективността от вложените бюджети.

Таен клиент
Сметката в ЦБА се понижи
Сметката в ЦБА се понижи
Спад от над 19% (-6.68 лв.) в стойността на общата сметка на ЦБА отчете тайният клиент на "Регал" при ноемврийската си обиколка.
Пазари
Помощ, на слънце съм!
Помощ, на слънце съм!
Само 38% от българите използват слънцезащитна козметика. Водеща за жените е грижата за кожата, а за мъжете - предпазването от изгаряне
Търговци
Да инвестирам ли в онлайн магазин
Да инвестирам ли в онлайн магазин
По-добре го правете чрез утвърден е-търговец, смятат собствениците на едни от най-големите електронни магазини в страната
Тема на броя
Клъстерите са пътят за оцеляване  на националния FMCG бизнес
Клъстерите са пътят за оцеляване на националния FMCG бизнес
Обединението в бизнеса с бързооборотни стоки е безалтернативна стратегия за оцеляване. Това беше основното послание в презентацията на Андрей Дечев, съдружник и управител на "БГ магазин", на конференцията Retail in Detail 2014.
Редакционно
Изпускаме влака  за обединенията
Изпускаме влака за обединенията
По въпроса какво пречи на пазарните играчи в България да растат чрез обединения може да се напише многотомен труд.