Регистрация

"Била" ще отваря по 8 нови магазина годишно

Автор: Боряна Генчева 03 август 2007 , 16 коментара

Бойко Сачански е роден през 1965 г. в София. Завършил е „Международни икономически отношения“ в УНСС и „Публична администрация“ в Германското висше училище за административни науки в Шпайер, Германия. Работи в „Била България“ от април 2000 г., като заема последователно длъжностите управител на първия супермаркет на фирмата в България, районен инспектор, а сега и маркетинг мениджър.<br/>

Бойко Сачански е роден през 1965 г. в София. Завършил е „Международни икономически отношения“ в УНСС и „Публична администрация“ в Германското висше училище за административни науки в Шпайер, Германия. Работи в „Била България“ от април 2000 г., като заема последователно длъжностите управител на първия супермаркет на фирмата в България, районен инспектор, а сега и маркетинг мениджър.
Фотограф: Цветелина Николаева

При навлизането на българския пазар "Била" се представяше като компания, която се опитва да поддържа възможно най-ниски цени на основните хранителни стоки. Запазва ли се тази философия и днес, когато на българския пазар навлизат веригите от типа дискаунтър?

- От откриването на първия магазин "Била" в България компанията провежда гъвкава ценова политика, която се основава на три основни ценови инструмента. Първият от тях е свързан със собствената марка на "Била" - Clever. Синият етикет и присъствието на марката Clever върху опаковката на продукт гарантират, че на българския пазар не може да бъде намерен аналогичен продукт на по-ниска цена. Разбира се, в определен момент друга търговска верига би могла да постигне по един или друг начин по-ниска цена на сходен продукт, но това обикновено е за сметка на качеството. В този случай "Била" би предпочела да не тръгва по безкрайната спирала на надпревара в намаляването на цената, което би се отразило на качеството, а по-скоро би предпочела да се откаже от собствената си марка върху този продукт.

Дълготрайно намалените цени са вторият основен ценови инструмент. Те всъщност се отнасят за най-често купуваните продукти, които представляват основната потребителска кошница на българина, както и за маркови продукти или продукти от т.нар. по-високи ценови сегменти. Ценовите им етикети са оцветени в зелено и гарантират, че съответният продукт се предлага на възможно най-ниската на българския пазар цена, и то дългосрочно, което в нашия бранш означава няколко месеца.

Третият и най-агресивен ценови инструмент е "Акция". Тя представлява предлагане на около 100 продукта от всички стокови групи и ценови сегменти със значително намалени цени за период от две седмици. Намалението се постига за сметка както на намалена за периода доставна цена, така и на отказ от надценка от страна на "Била". Благодарение на големите обеми продажби и лидерската позиция на "Била" на българския пазар се постигат добри доставни цени, които позволяват да правим на нашите клиенти изключително изгодни предложения.

Как се отразява на компанията навлизането на дискаунтъри на българския пазар?

- В развитите пазари присъствието на дискаунтъри, дори и в непосредствена близост до супермаркети, не се отразява негативно на нито една от двете страни и тази близост дори има известен синергичен ефект. Доколкото България не е достигнала висока степен на развитие на пазара, е възможно навлизането на дискаунтъри да отнеме част от клиентите на съществуващите супермаркети. Става въпрос за стойности, които се прогнозират конкретно за всеки магазин и рядко надвишават 10%.

Как оценявате големината на търговската мрежа на "Била" и териториалното й разположение в национален мащаб?

- Много добре. Към момента в България функционират 23 супермаркета "Била", разположени в 14 града. В София има общо седем магазина. В Пловдив, Бургас и Плевен сме изградили по два магазина, а в Перник, Пазарджик, Стара Загора, Сливен, Русе, Шумен, Габрово, Ловеч, Враца и Монтана - по един. Магазините са в няколко основни формата, като търговската им площ варира между 2400 и 1000 кв.м. Във всичките 23 магазина от веригата работят общо над 2200 души, което нарежда "Била България" сред най-големите чуждестранни компании и работодатели в страната.

Какви са плановете за развитието на "Била" в следващите няколко години?

- Плановете за развитие на веригата предвиждат ежегодно да се откриват минимум осем нови магазина, докато общият им брой не надмине 75. Потенциални обекти се предвиждат във всички градове в страната с над 20 000 жители. През февруари открихме магазин в Ловеч. В настоящия момент в процес на изграждане са магазини в Разград, Ямбол и Димитровград, чието откриване предстои до няколко месеца. До няколко месеца ще стартираме и изграждането на още четири магазина.

Бихте ли казали на какво се акцентира във вашата програма за лоялни клиенти?

- На този етап това, което предлагаме на нашите клиенти, не е постоянна програма за лоялност, а по-скоро различни краткосрочни програми за лоялни клиенти, кулинарни събития, атрактивни промоции и дегустации. По отношение на програмите за лоялни клиенти всяка година във всички магазини на "Била" в страната провеждаме по една или две такива програми с продължителност три месеца. В този период на редовните клиенти се дава възможност да събират т.нар. бонус точки срещу пазаруване в "Била". При представянето на определен брой точки клиентът може да закупи даден продукт с голяма отстъпка.

Това, което е ново и интересно при нас, е, че в началото на май стартирахме за пръв път специална "Лятна програма за клиенти" във всичките 23 магазина в страната.

Кое различава тази програма от останалите?

- Подобна програма провеждаме за пръв път. Тя за разлика от традиционните търговски промоции поставя клиента в центъра на вниманието, като му предлага добавена стойност към пазаруването и му предоставя многобройни възможности да се забавлява и да печели награди през летния сезон.

Основният инструмент на програмата е специалното печатно издание - вестникът "Била днес". За пръв път "Била България" разработва подобно издание, насочено изцяло към клиентите на веригата. Вестникът се разпространява безплатно в магазините на "Била" всяка събота от май до август включително. В него клиентите могат да намерят полезна и забавна информация за цялото семейство. Всеки брой на вестника включва и специални талони, които им дават възможност да пазаруват с отстъпки или да участват в томболи за летни награди.

Най-многобройни в програмата са активностите за децата - серия комикси с героите на "Била" Бил и Лара, които се разпространяват във вестника "Била днес" и които освен колекционерската стойност и забавни моменти им осигуряват подаръци.

Кулминацията за децата в лятната програма на "Била" е турнето на Бил и Лара, което започна в началото на юни и вече мина през Враца, Стара Загора, Пловдив, Русе и Ловеч. Деца от цялата страна ще могат да участват и в конкурса за детска рисунка, който ще обявим в края на юли.

Кое налага да се стимулират клиентите точно през летния сезон?

- Не смятаме, че клиентите трябва да се стимулират конкретно през летния сезон, и затова нашите клиентски програми не са съсредоточени само през лятото. Веднага след "Лятна програма за клиенти", която ще приключи септември, ще проведем друга програма по повод 7-ия рожден ден на "Била". Тя ще бъде организирана във всички магазини в страната и ще бъде с продължителност 3 месеца (октомври - декември). През пролетта също проведохме едно атрактивно кулинарно шоу с Ути Бъчваров, което се проведе в осем магазина "Била" в осем града на страната. Както ви казах, провеждаме клиентски програми и най-различни инициативи през цялата година, защото не смятаме, че клиентите трябва да се стимулират само през даден сезон

Таен клиент
Сметката на тайния клиент намалява през февруари
Сметката на тайния клиент намалява през февруари
Най-значимо е поевтиняването при яйцата, киселото мляко, сиренето и захарта.
Пазари
Помощ, на слънце съм!
Помощ, на слънце съм!
Само 38% от българите използват слънцезащитна козметика. Водеща за жените е грижата за кожата, а за мъжете - предпазването от изгаряне
Търговци
Да инвестирам ли в онлайн магазин
Да инвестирам ли в онлайн магазин
По-добре го правете чрез утвърден е-търговец, смятат собствениците на едни от най-големите електронни магазини в страната
Тема на броя
Домашната храна е най-популярна в селата и след това - в София
Домашната храна е най-популярна в селата и след това - в София
Eдва 16% от хората в страната са чужди на home made потреблението
Редакционно
Голямата е-търговска революция
Голямата е-търговска революция
Онлайн търговията е новата голяма революция в продажбите на дребно, сравнима по ранг с възникването на модерната търговия.