Регистрация

Пловдивската "Мега Марина"поглежда към Черноморието

Пазарът в града може да понесе още търговски вериги за бързооборотни стоки, твърди Орбай Чакър, административен организатор на веригата

Автор: Интервюто взе Ася Мандаджиева 11 април 2007 , 8 коментара

Орбай Чакър е административен организатор във веригата от създаването й. По професия е инженер със специалност микроелектроника. Затова освен с административни задачи се е ангажирал и с компютърната система на магазините, като софтуерът е създаден от самия него.

“Мега Марина” е пловдивска търговска верига с два супермаркета. Първият е открит през 1999 г. в кв. “Смирненски”, а вторият - три години по-късно - в стария РУМ на гара “Филипово”. Собственик на магазините е “Стелт ЕС” ООД. Съдружниците са седем. Един от тях е български гражданин, а другите - турски. В супермаркетите работят общо около 130 служители. Общата площ на двата магазина достига 3700 кв.м.

Защо избрахте точно Пловдив, за да отворите магазините си?

Когато собствениците са вземали решението, е натежало обстоятелството, че Пловдив не е София, но все пак е достатъчно голям град, за да бъде оправдана инвестицията. Освен това очаквахме по-слаба конкуренция. Когато отворихме първия магазин, стартът беше много добър, защото бяхме едни от първите. Тогава в града имаше само "Метро". По времето, когато открихме втория магазин, конкуренцията вече беше по-сериозна -  "Сани" направиха голям супермаркет, "Била" беше построила първия си магазин, а малко по-късно и още един, откри се и "Кауфланд", с което търговската среда в Пловдив стана още по-напрегната.

Плаши ли ви конкуренцията?

Собствениците на "Мега Марина" идват от страна, където конкуренцията е на много високо ниво. Те залагат основно на близкия контакт с клиента, на доброто обслужване.

Пловдив е достатъчно голям град, за да понесе още такива магазини. Лошото е, че хората не са толкова платежоспособни и с едно свое влизане в магазина не оставят достатъчно пари, за да се похвалим с добри обороти. Въпреки това работим нормално, нямаме просрочени плащания към доставчици.

Кои са най-сериозните ви конкуренти?

"Метро", защото могат да си позволят да работят с най-големите доставчици и да продават стоки на цена, каквато не могат да предложат и най-мощните дистрибутори. Например безалкохолните на "Кока-Кола" или карловската луканка на "Бони оборот" в "Метро" се продават под цените на едро, които могат да си позволят дистрибуторите или самите производители. Преди години подобен проблем имаше в Турция. Там обаче останалите вериги се обединиха и обявиха, че няма да работят с фирмите, които дават на "Метро" такива убийствено високи отстъпки. Тогава самите производители се отказаха да работят с "Метро" при тези условия.

Към кой ценови сегмент сте ориентирани?

Към ниския и средния. Политика на фирмата е прясното месо да е на конкурентни цени, които да не са по-високи от пазарните. Правим непрекъснато проучвания на пазара и се съобразяваме с ценовата политика на останалите, основно с цените на "Метро", които ни е трудно да достигнем, но се стремим към тях. Истинският конкурентен пазар е жестока битка за оцеляване и в тази битка цената играе една от главните роли.

Фирмата ви е с преобладаващо турско участие. Означава ли това, че в магазините ви може да се намерят повече турски стоки?

-Предлагаме богат асортимент традиционни турски сладкарски изделия. Те са гордостта на магазините ни и привличат много клиенти. По-различна от останалите търговски вериги ни прави и фурната, в която на място се пекат различни видове типично турски хляб, по турски технологии и с турска техника.  От външни доставчици се снабдяваме само с тъмни, специални хлябове.  Деветдесет процента от хляба е под наша марка. Много от постоянните ни клиентите пазаруват при нас заради хляба. Собствениците планират до месец да отделят част от магазина, където да се продават изцяло турски стоки. При нарасналата конкуренция това би било печеливш ход, защото ще придаде уникалност на нашите обекти.

Защо досега не сте го направили?

Имаше ограничения поради високите мита върху турските стоки, които ги оскъпяваха до степен, че ставаха непродаваеми. С влизането на България в ЕС някои налози паднаха, митническите режими се облекчиха, което прави рентабилни доставките от Турция.

Може ли да се каже, че сте заели една етническа ниша на пловдивския пазар?

По-скоро налучкахме подобна ниша, което ни осигурява постоянен поток от клиенти. Макар че не е замислена с акцент върху етническите особености в предлагането на специфични стоки, търговската ни политика се ориентира в тази посока от само себе си. Не само мюсюлмани, които не консумират свинско и искат да са сигурни, че в каймата няма примеси, пазаруват при нас. Има и известна проява на лоялност - в Пловдив има солидно представяне на турски фирми, на богати турски инвеститори, които притежават някои от големите хотели. Всички те се снабдяват от нас, защото са сигурни, че зеленчуците и месото ни са винаги пресни. Не случайно най-сериозни продажби отчитаме при прясното месо. Оборудвали сме транжорна, където наши служители разфасоват месото. Имаме отделни машини за обработка на свинско и телешко, което е от значение за мюсюлманите.

Месото на витрината ни е винаги прясно и с добър търговски вид, което е един от приоритетите на верига "Мега Марина". Закупуваме само качествено месо изцяло от български доставчици.  

След като поставяте акцент върху качеството на продуктите, вероятно не ви плаши и здравният контрол върху безопасността на храните, които продавате?

Инспекторите от ДВСК непрекъснато са над главата ни. По две проверки от началото на годината преминаха и двата ни магазина. Така би трябвало и да бъде - проверките ни държат будни. И не ни плашат, тъй като спазваме изискванията на законодателството по отношение на хигиената и безопасността на хранителните продукти.

Планирате ли разширяване на веригата?

Да, идеята е да се ориентираме на изток - към морето. Или във Варна, или в Бургас ще бъде следващият супермаркет "Мега Марина". Според статистиката  платежоспособността в тези райони е по-голяма въпреки сезонността в пика на продажбите.

Какъв тип са точно магазините "Мега Марина"?

Не сме квартален магазин, определяме се като супермаркет, в който идват да пазаруват хора отвсякъде. Доказателство за това са оборотите в петък, събота и неделя, които рязко скачат. Освен това магазинът на гара Филипово е разположен на оживена транспортна артерия, тук е една от големите пловдивски автогари.

Прогнозата ви за пазара на бързооборотни стоки? 

Улеснението на вноса от ЕС на стоки, които се облагаха с високи мита, ще изиграе определена роля, но няма да промени кой знае колко картината, тъй като става дума за бързооборотни стоки, при които вносът крие известен риск поради краткия срок на годност. Смятам, че на пловдивския пазар ще се появят още вериги и конкуренцията ще стане още по-ожесточена. Малките магазинчета обаче няма да изчезнат от картата главно заради удобството, което предлагат. Оцеляването им по-скоро е под въпрос от гледна точка на изискванията, които поставя европейското законодателство пред производителите и търговците на храни. Те имат ограничен ресурс, с който да отговорят на тези изисквания, и много от тях ще бъдат затворени.

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
Големите вериги имат приходи от 16 млрд. лв., или 1/3 от оборота в търговията на дребно Изследването на ИПИ показва огромни скокове в бизнеса през 2022 г., когато и инфлацията растеше. Във веригите работят над 53 хил. души