Регистрация
  • Начало
  • Новини
  • Свят
  • Западните Балкани са пред търговска война заради такси на Хърватия

Западните Балкани са пред търговска война заради такси на Хърватия

Автор: Капитал 10 август 2017

Посред аграрния сезон рязко поскъпна вносът от бившите югорепублики

Фотограф: Reuters

Драстично увеличаване на фитосанитарни такси за вноса в Хърватия разгневи съседните страни от Западните Балкани и тласка района към търговска война в момент, когато ЕС и САЩ провеждат срещи с лидерите им в опит да засилят интегрирането на района - както между отделните държави, така и със Запада като цяло.

Във вторник министри от Сърбия, Босна, Черна гора и Македония се срещнаха в Сараево и договориха седем заключения по повод търговските мерки на Хърватия за селскостопанските продукти от трети страни. Те призоваха Загреб да премахне дискриминационните мерки, приети на 15 юли, и да ги съгласува с пазарните стандарти. Подписано е и съвместно писмо, което е изпратено на Европейската комисия, пише белградският вестник "Политика", цитиран от БТА.

Министърът на търговията на Сърбия Расим Ляич заяви, че Сърбия и страните от региона не искат да въвеждат контрамерки срещу Хърватия заради увеличението на таксите за внос на плодове и зеленчуци, но ще бъдат принудени да направят това, ако въпросът не бъде решен на следващата среща, която трябва да се проведе до края на седмицата в Черна гора.

Засега - само индивидуални акции

Ляич заедно с министъра на външната търговия и икономическите отношения на Босна Мирко Шарович, черногорския министър на икономиката Драгица Секулич и министъра на земеделието, горите и водното стопанство на Македония Люпчо Николовски призоваха Хърватия да приведе цените на фитосанитарния контрол в съответствие със средните в региона и в ЕС. Те настояха и за спешна среща с представители на Загреб, отговарящи за тази сфера, и в частност с министъра на земеделието.

Целият текст е тук

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
Големите вериги имат приходи от 16 млрд. лв., или 1/3 от оборота в търговията на дребно Изследването на ИПИ показва огромни скокове в бизнеса през 2022 г., когато и инфлацията растеше. Във веригите работят над 53 хил. души