Очаква се британците да похарчат 2.3 милиарда лири на днешния "черен петък"
Фотограф: Reuters
Милиони търсачи на изгодни сделки се очаква да похарчат днес във Великобритания внушителните 2.3 милиарда лири, съобщава в. "Дейли стар", цитиран от БТА. Експертите прогнозират, че 1.07 милиарда лири или с 32% повече спрямо миналогодишния Черен петък, ще бъдат вложени в пазаруване онлайн. В магазините британците днес ще пръснат 1.19 милиарда лири или с четири процента повече спрямо предходната година, според прогнозите на компания Visa Европа. Според анкета, направена от онлайн търговците "Вери", близо 60% от потребителите ще пазаруват чрез мобилни телефони.
Отделно проучване, направено по поръчка на веригата кафенета "Коста", показва, че в търсене на изгодни сделки всеки купувач ще измине днес средно по осем километра. В края на натоварения ден за изгодно пазаруване близо половината от потребителите ще разпуснат с чаша чай.
В същото време обаче британски търговски
Вериги се отказват от деня на големите намаления
след миналогодишния хаос, информира Блумбърг. Миналата година те прегърнаха деня на големите отстъпки като начин да дадат силен старт на сезона на празничното пазаруване. Това, което последва, бе пълен хаос. Клиенти, преследващи ниските цени, се бореха за преоценени телевизори и чанти, подкопаващи рентабилността на търговските вериги.
Сега търговците поемат в друга посока. Някои просто се отказват от "черния петък". Други ще го организират въпреки суматохата, тъй като клиентите ще купуват. През октомври броят на търсенията в Google за "черен петък" във Великобритания като дял от всички търсения е бил над три пъти по-голям, отколкото година по-рано. Денят обаче ще бъде по-спокоен, отбелязва Блумбърг.
Веригата Asda, която бе сред първите британски търговци, приели "черния петък" през 2013 година, е начело на отстъплението. Миналата година в неин лондонски магазин бяха заснети нахлуващи орди клиенти, биещи се за недостатъчен брой евтини смартфони и видеоигри. За да предотврати подобни събития, Asda отмени "черния петък" тази година и ще разпредели намаленията си от ноември до януари.
Организирайки "черен петък", вериги като Asda и John Lewis дезорганизираха британския календар на празничното пазаруване. По традиция големите намаления във Великобритания са след Коледа, което позволява на търговците да се възползват от пълните цени на стоките през седмиците преди празника. "Черният петък" обаче предлага големи намаления месец преди Коледа, което прави по-трудно вдигането на цените отново до нормалното равнище през декември.
Миналата година настъплението на купувачите, жадни за намаления, затрудни сайтовете на някои онлайн търговци. Така че предпазливостта се превърна в девиз на търговците на този празник. Гигантът в онлайн търговията Amazon обяви, че този "черен петък" може да бъде най-силният пазарен ден на компанията във Великобритания. Проучване на ICM сочи, че 75 процента от феновете на "черния петък" планират да пазаруват от онлайн платформата.
"Черният петък" е по-малко "главоболие" за много онлайн търговци, тъй като системата им за доставки често е по-добре организирана да се справи със скок в търсенето. Финансовите поражения от намаленията са смекчени от сравнително по-ниското данъчно бреме.
Зравни проблеми
Търсачите на изгодни сделки трябва да внимават, защото на днешния Черен петък освен със стоки на примамливи цени, могат да се сдобият с настинка и кашлица, предупреждават водещи британски експерти, цитирани от в. "Дейли стар".
Професор Уенди Баркли, вирусоложка от лондонския Импириъл колидж, напомня, че в студено време и при оскъдна слънчева светлина вирусите оцеляват и се разпространяват по-успешно. Тя предупреждава, че блъсканицата по магазините и характерната за този ден на разпродажби близост в тълпата увеличават вероятността от предаването на вируси чрез вдишване.