Регистрация

Онлайн търговецът Zappos раздава роли на служителите си, вместо длъжности

Компанията работи по метода холокрация, при който липсват йерархични титли, а управлението е децентрализирано

Автор: Регал 29 юли 2015 , 1 коментар

Фотограф: Zappos

Онлайн магазинът за обувки и дрехи Zappos.com, който беше придобит от Amazon през 2009, смени стандартната схема за формиране на работната заплата с друга, разработена на базата на баджове, пише Business Insider.

Процесът стартира през 2013 г. с въвеждането на алтернативна система за управление на компанията – т. нар. холокрация (Holacracy). Методът изисква децентрализация на управлението по такъв начин, че всеки сътрудник да може да влияе на живота на компанията. Вместо длъжности се появяват роли.

Когато проектът стартира, очакванията са, че прилагането на метода в Zappos ще направи компанията по-гъвкава и по-лесно адаптираща се към промените на пазара.

През март 2015 г. обаче генералният директор на онлайн магазина Тони Шей заявява, че прилагането на системата в компанията става твърде бавно и предлага на служителите, които не искат да преминат към новата схема, компенсация при напускане.

Към месец май 210 от 1500-те служители (14%) са приели обезщетението и са напуснали работа. Това позволява на Zappos напълно да премине към холокрация.

Остава обаче да се реши проблемът по каква схема да се изчисляват заплатите на служителите, които нямат обичайните длъжности.

Тогава основателят на компанията Брайън Робъртсън разработва система с баджове. Всички служители получават бадж, който отразява тяхната роля и умения. При изпълнението на нови задачи или появата на нови роли служителят получава нов допълнителен бадж. Той носи със себе си добавка към работната заплата. Системата наподобява преследването на икони в компютърна игра, пише Business Insider..

Онлайн магазинът продължава да наема служители на стандартни длъжности. След изпитателния срок и обучение обаче служителят трябва също да си избере роля. Например, ако работи в кол център, може да заработи допълнителен бадж, като помага в маркетинга или планирането на събития.

Zappos раздава и баджове, които не са свързани с работната заплата – например за курс по йога.

Засега от компанията отказват да споделят резултатите от работата на системата. Само отбелязват, че на служителите им допада тази мотивационна схема, която едновременно прави прозрачно формирането на заплатите и внася игрови елемент в работата.

Holacracy е метод на управление, при който фокусът е насочен към задачите, които компанията трябва да извърши. Той се различава от стандартните структури, при които голямо внимание се обръща на йерархията и отчетността. Интересното при него е, че липсват йерархични титли. Следователно никой не прави едно и също нещо през цялото време. Ако сте програмист, можете да разпределите работата си така, че през 100% от времето си да програмирате, или вместо това да решите да отделите 10% от работното си време да помагате при организиране на събития. При Holacracy всички в организацията участват в създаването на фирмените правила. След това групата разпределя задачите помежду си. Всеки отговаря за своите задължения. Тук не съществува мениджмънт на микро равнище.

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
Големите вериги имат приходи от 16 млрд. лв., или 1/3 от оборота в търговията на дребно Изследването на ИПИ показва огромни скокове в бизнеса през 2022 г., когато и инфлацията растеше. Във веригите работят над 53 хил. души