Три бранда се борят за вниманието на "младите градски хора" в категорията на сайдерите
Фотограф: Reuters
Човек с глава-ябълка паркира своя трактор и влиза в бар под звуците на рокенрол музика, поръчва освежаващ сайдер и привлича вниманието към себе си. Превключвате канала и попадате на група класически британски персонажи, водени от изискан иконом, които вкарват в главата ви сякаш завинаги думите "Carling, darling?". А след тях в своето имение лорд Самърсби намира самотно ябълково дърво, от което решава да създаде своя "легендарен сайдер". Три реклами, три различни продукта от една категория, които се борят за вниманието на целевата група на "младите градски хора". С налагането на газираното ябълково вино като освежаващата напитка на този таргет на дневен ред застава въпросът как всяка една от трите големи пивоварни компании в България маркетира своя собствен сайдер бранд.
"Сайдер категорията се разви първо в големите градове и сред по-младите консуматори (до 30 години)", разказва пред "Капитал" Бранимир Братанов, маркетинг директор на "Карлсберг България", които първи представиха този вид продукт в страната с марката Somersby. "През 2014 и 2015 г. виждаме, че сайдерите се развиват и в по-малките градове", допълва той. "С всяка изминала година категорията привлича все повече потребители, които консумират сайдер целогодишно", коментира и Радина Шкутова, маркетинг мениджър в "Загорка", производител на най-новия играч на пазара - Strongbow. Тя уточнява, че средният годишен ръст на категорията от 2012 до 2014 г. е 58%, по данни на AC Nielsen за 2014 г. Така само за изминалата година пазарът на сайдери в България е достигнал над 2 млн. литра, посочват пивоварите. "През първите пет месеца на 2015 г. пазарът отбеляза значителен ръст от 136%, като той е най-забележителен през май, когато сайдер категорията порасна с 252% в сравнение със същия месец на предходната година", разказва Мария Александрова, директор "Маркетинг" в "Каменица" АД (компанията е производител на марката Carling British Cider). "Надяваме се положителната тенденция да се запази и през идните летни месеци, които са определящи за категорията предвид сезонността на продукта", допълва тя.
И докато ръстът на сектора е неоспорим, по-интересно е разпределението на пазара между трите основни играча. От "Карлсберг България" посочват, че според данните на АC Nielsen за първите пет месеца на тази година Somersby е лидер в категорията с 58.9% пазарен дял. "Каменица" АД, които бяха вторият официално представен в България сайдер бранд, уточняват, че държат 34,6% от категорията. За третия бранд - Strongbow (произвеждан от "Загорка"), който стъпи официално на нашия пазар едва преди няколко месеца, производителят не споделят какъв е делът му към момента.
Още на capital.bg