Регистрация

Тайният клиент на "Регал": Кашкавалът и оризът са двете категории с най-голям спад в средната цена през април

Най-много поскъпват млеката, като най-евтините оферти се покачват средно с +28% при прясното мляко и с + 9% при киселото

Автор: Жана Чанкова 28 май 2015

Фотограф: Георги Кожухаров

При средна обща сметка от 29.29 лв. през април стойността на кошницата с най-евтини основни продукти в "Пикадили" е 33.87 лв. Сметката, отчетена в новата гурме локация на веригата в Sofia Ring Mall, стърчи с 15.63% над средното ниво на пазара. Това прави "Пикадили" най-скъпата верига през април според критериите на тайния клиент на сп. "Регал". Спрямо предходната ни обиколка в края на март стойността на кошницата от двадесет най-евтини базови стоки във веригата се е покачила с 1.36 лв. Ръстът от близо 3 лв. в нонфууд секцията се неутрализира почти наполовина от спад в общата сметка при хранителните продукти (-1.60 лв.). С по близо 3 лв. по-евтини от тази в "Пикалиди" са кошниците на три търговеца. Това са"Билла", "Лидл" и ЦБА. Сметките им през април са на почти еднаква стойност и в близост (средно около + 5%) до средата на пазара. Интересен е фактът, че сметките им се подравняват при чувствителен ръст (от над 2 лв.) в австрийската верига, съществен спад в ЦБА (-1.65 лв.) и лек (-0.18 лв.) в "Лидл".

Около средната пазарна цена с минимални отклонения гравитират "Т Маркет" и "Карфур". В литовската верига стойността на базовата кошница отчита ръст от 1.34 лв., а в гръцкия франчайз – спад от 0.76 лв. спрямо месец по-рано.

Трите вериги с най-ниска обща сметка през този месец са "Фантастико" (-4.5% под линията на пазара), "Пени маркет" (-7.4% под пазара) и "Кауфланд", която потъва още по-дълбоко под средното ниво (–17.3%). Сметката в германския хипермаркет през април спада с 2.62 лв. под тази от март, като скокът надолу е разпределен равномерно между секциите с храни и нехрани. Поевтиняването при хранителните продукти идва основно от доста по-евтината оферта на кашкавал на промоция (-2.06 лв./кг), а при нонфууд категориите – от по-евтин асортимент при душ-гела.

Кашкавалът и оризът са двете категории храни с най-голям спад в средната цена през април, съответно –11% и –13%. При ориза динамиката се движи от два търговеца – ЦБА (-0.84 лв.) и "Пикадили" (-0.60 лв.). Останалите вериги поддържат входящото си ниво в категорията константно. При кашкавала трендът е масово надолу. Спад в най-ниската цена има в пет от веригите, с -4.24 лв./кг в "Пикадили" и с над –2 лв./кг в "Карфур", "Кауфланд" и "Фантастико". Повечето търговци натискат дъното в категорията чрез промоции, на редовна цена го открихме само в "Пени маркет" и "Пикадили". С по-умерен темп (-4%) намалява средна цена при яйцата и кренвиршите. Динамиката при хляба и брашното е минимална, в рамките на -2%.

Поход стръмно нагоре поемат млеката. През този месец най-евтините оферти се покачват средно с +28% при прясното мляко и с + 9% при киселото. Рекордният процентен ръст в първата категория идва от доста по-скъпите входящи оферти в четири търговски вериги. Това са "Пикадили" (+0.76 лв.), "Билла" (+0.70 лв.), "Карфур" (+0.60 лв.) и ЦБА (+0.46 лв.). Почти същите търговци (без "Карфур") вдигат базите си и при киселото мляко, но по-умерено.

Рекорден среден скок през април отчитаме и при маргарина (+15%). Причината за него са две по-скъпи спрямо март оферти – в "Пикадили" и в ЦБА. Нагоре с по 2% са олиото, кафето и сиренето. С интерес отчитаме, че кафето е единствената хранителна категория без нито една промоция и без нито един продукт под собствена марка в най-евтиния сегмент.

Въпреки интензивните разнопосочни скокове по категории осреднено общата сметка в секцията с храни остава спокойна. Спадът е -1% спрямо нивото й от края на март (-0.29 лв.).

Средната сметка от най-евтини нонфууд стоки расте с 2% на месечна база (+0.18 лв.). Поскъпват четири от общо седемте основни категории, които следим. С най-много скача най-ниската цена при душ-гела (+9%) и при сапуна (+8%). С по +4% се покачва средното входящо ниво при универсалния препарат и пастата за зъби. Средната цена е надолу при шампоана (- 6%), където четирима от търговците смъкват най-ниските си оферти. С плахите 3% поевтинява средно и тоалетната хартия вследствие на по-евтините предложения в "Пени маркет" и "Т Маркет".

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
Големите вериги имат приходи от 16 млрд. лв., или 1/3 от оборота в търговията на дребно Изследването на ИПИ показва огромни скокове в бизнеса през 2022 г., когато и инфлацията растеше. Във веригите работят над 53 хил. души