Китай, Австралия и Нова Зеландия са новите пазари за българско розово масло
Николина Узунова е изпълнителен директор на Българската национална асоциация "Етерични масла, парфюмерия и козметика" (БНАЕМПК). Асоциацията е създадена през 1999 г. и обединява 93 компании, производители и търговци на етерични масла, производители и дистрибутори на парфюмерия, козметика, тоалетни принадлежности и др.
Какви са очакванията нарозопроизводителите за реколтата през тази година? Вече се появиха информации, че добивите ще са около 300-500 кг цвят от декар, те потвърждават ли се от всички производители, които са членове на асоциацията и каква е прогнозата им за качествотои маслодайността на розите?
Сега сме в самото начало на кампанията и все още розата не е изцъфтяла в цялата Розова долина, а само в най-южните й части и все още не можем да направим категорични заключения дали става въпрос за добра, умерена или лоша реколта. Прави впечатление, че има по-малко цвят, но това не означава непременно, че ще има лоша кампания, защото освен количествата цвят са важни неговите качества и рандеманът при преработката. В никакъв случай не можем да се ангажираме с прогноза за добивите на този етап. Цветът все още не се бере масово, а има и компании, които все още не са започнали преработката му.
На какви изкупни цени за кг розов цвят започна кампанията и на какви ще приключи? В минали години цените са преминавали 3.20 лв., смятате ли, че това е възможно презнастоящата година?
Кампанията започна на цени над 2 лв., което беше очаквано. Всяка година стартираме на една цена, която расте и приключваме на по-висока. Пикът й е към средата на брането, а средната изкупна цена ще стане ясна едва след края на кампанията и не ми се иска да спекулираме. Самите производители са много предпазливи в изказванията си по този въпрос. Действително в предишни години цената е стигала дори до 3.50 лв. за кг. Подобно качване на цената много често е резултат на конкуриране между отделните компании в различни райони, а не от самите качества или очаквания за добри пазари на розовото масло.
Кои фактори оказват най-силно влияние върху цените?
Себестойността на розовото масло се формира, от една страна, от стойността на закупения розов цвят, но не на последно място, от неговото количество и рандемана. Всяка една от големите компании се стреми към добро съотношение между собствен и закупен цвят и в последните години се наблюдава едно все по-внимателно поведение на фирмите, които разчитат основно на собствени насаждения и традиционни доставчици, където при цените няма сериозна изненада.
Още на capital.bg