Регистрация

Китай, Австралия и Нова Зеландия са новите пазари за българско розово масло

Автор: Капитал Daily 26 май 2015 , 2 коментара

 Николина Узунова е изпълнителен директор на Българската национална асоциация "Етерични масла, парфюмерия и козметика" (БНАЕМПК). Асоциацията е създадена през 1999 г. и обединява 93 компании, производители и търговци на етерични масла, производители и дистрибутори на парфюмерия, козметика, тоалетни принадлежности и др.

Какви са очакванията нарозопроизводителите за реколтата през тази година? Вече се появиха информации, че добивите ще са около 300-500 кг цвят от декар, те потвърждават ли се от всички производители, които са членове на асоциацията и каква е прогнозата им за качествотои маслодайността на розите?

Сега сме в самото начало на кампанията и все още розата не е изцъфтяла в цялата Розова долина, а само в най-южните й части и все още не можем да направим категорични заключения дали става въпрос за добра, умерена или лоша реколта. Прави впечатление, че има по-малко цвят, но това не означава непременно, че ще има лоша кампания, защото освен количествата цвят са важни неговите качества и рандеманът при преработката. В никакъв случай не можем да се ангажираме с прогноза за добивите на този етап. Цветът все още не се бере масово, а има и компании, които все още не са започнали преработката му.

На какви изкупни цени за кг розов цвят започна кампанията и на какви ще приключи? В минали години цените са преминавали 3.20 лв., смятате ли, че това е възможно презнастоящата година? 

Кампанията започна на цени над 2 лв., което беше очаквано. Всяка година стартираме на една цена, която расте и приключваме на по-висока. Пикът й е към средата на брането, а средната изкупна цена ще стане ясна едва след края на кампанията и не ми се иска да спекулираме. Самите производители са много предпазливи в изказванията си по този въпрос. Действително в предишни години цената е стигала дори до 3.50 лв. за кг. Подобно качване на цената много често е резултат на конкуриране между отделните компании в различни райони, а не от самите качества или очаквания за добри пазари на розовото масло.

Кои фактори оказват най-силно влияние върху цените? 

Себестойността на розовото масло се формира, от една страна, от стойността на закупения розов цвят, но не на последно място, от неговото количество и рандемана. Всяка една от големите компании се стреми към добро съотношение между собствен и закупен цвят и в последните години се наблюдава едно все по-внимателно поведение на фирмите, които разчитат основно на собствени насаждения и традиционни доставчици, където при цените няма сериозна изненада.

Още на capital.bg

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
Големите вериги имат приходи от 16 млрд. лв., или 1/3 от оборота в търговията на дребно Изследването на ИПИ показва огромни скокове в бизнеса през 2022 г., когато и инфлацията растеше. Във веригите работят над 53 хил. души