Регистрация

Какъв е обликът на щандовата витрина в търговските вериги

Из записките на тайния клиент от 27 март

Автор: Регал 15 май 2015 , 1 коментар
Из записките на тайния клиент от 27 март

ЦБА, жк "Дружба" 2, РУМ "Дружба", 12.20 ч.
Щандовата витрина е сравнително къса, но въпреки това побира всички основни категории – от охладените меса до топлата точка. До нея е поставен втори модул - без стъкла, на който са презентирани плодове и зеленчуци. Зоната е невзрачна, а вентилационният отдушник изглежда силно захабен. Как работи не узнахме, защото в момента не се приготвяше храна. Щандовата витрина видимо е стар модел и пораженията на времето си личат. Обслужва се от двама души, без шапки и ръкавици. Промоциите се виждат добре, но не и цените за килограм. Охладеното месо, свежо и покрито с прозрачно фолио, е поставено в метални тави. Не откриваме етикет за произхода му. Предлагането в категорията е разнообразно, промоциите са четири. Асортиментът от кайма и заготовки е по-беден. Малък е изборът и на кашкавал и на сирене, като в категорията промоциите са три. Колбасите са добре представени - пет артикула от тях са на промоция. Топлата витрина включва повечето основни ястия за този тип обекти. Обява на стъклото гласи, че всеки ден от 20 до 22 часа кулинарните предложения се предлагат с 30% по-евтино.

"Билла", бул. "Обиколна" 32, 17.30 ч.
Дълга редица щандове, съставена от множество модули. Редът от ляво на дясно е: топла точка, готови храни, маслини, риби, малотрайни колбаси, дълготрайни, деликатеси, сирена, сандвичи и сладкарски изделия. Топлите ястия и сирената са в метални тарелки, а останалите - в черни пластмасови съдини. Етикетите са два вида – върху черни пластмасови подложки, които се прикрепват за съдините с щипка (при металните съдове видимо е трудно), и такива върху висока прозрачна подложка, тип щъркел. Има множество акции както с "Билла кард", така и обикновени промоции. Върху самата витрина има поставени три неща. Над сирената виждаме ракитена кошничка с кетчуп, горчица и майонеза в индивидуални дози. Вероятно идеята е била да е над колбасите. В пластмасова кутия има листовки, рекламиращи деликатесните плата, които може да си поръчаш в магазина. В тавички са поставени донъти и мъфини, придружени от щипка и пликове, в които клиентите могат да си ги поставят сами. Те са с различни вкусове и е впечатляващо, че за всеки от тях има отделен етикет. Надпис върху витрината гласи "За информация за състава на продуктите се обърни към служителя зад щанда на витрината". Зад нея работят двама служители и има две везни – и двете в най-лявата част. В десния край върху работния плот от вътрешната страна са захвърлени ножица и неразопаковани кашончета.

"Пикадили", "Мол София", 14.20 ч.
Зоната с обслужване е с внушителен размер, личи си, че е централна в концепцията на магазина. Витрините са добре осветени и чисти. Лек привкус на неразбория създава фактът, че при сирената има няколко визии на етикети, а част от цените са изписани на ръка. На места на челата на витрините са залепени листи формат A4 с топ офертите в секцията, които обаче скриват част от предложенията. На етикетите е посочен срок на годност. На няколко места – при сиренето, колбасите и други, намираме поставки с принт на състава на продуктите във витрината. Пресните салати и месата са покрити с прозрачно фолио.
Кръстосани оферти присъстват в почти всички категории. При специалните сирена това са вина и различни деликатесни продукти, при прясното месо – подправки и сосове, при кренвиршите - кетчуп. Изобилие от предложения на прясна риба и морски дарове. Портфолиото от готови храни също е обширно, някои от съдовете са полупразни - знак, че оборотите по обед са били добри. Пет души обслужваха секцията в момента на нашата проверка.

"Фантастико", бул. "Проф. Цветан Лазаров" 140, 10.45 ч.
Зоната е добре поддържана и чиста. Общо седем са служителите зад витрините. Петима от тях обслужват клиенти, двама отговарят за скарата. Изборът от ястия в топлата точка е богат, с над 30 вида различни предложения. Определено тази секция е котвата в магазина, с опашка от десетина клиенти. Витрината с непакетирани сирена е добре подредена. Има два артикула на промоция. Не се предлагат продукти с растителни мазнини. Парчетата от разрязаните пити кашкавал са увити в прозрачно фолио. И тук в акция са два продукта. При малотрайните колбаси повечето продукти са в промоция. Интересна раздвижена аранжировка има на витрината с пресни сирена, подкрепена от оферти на вина. Пресните меса са натрупани свободно, отделните артикули почти преливат един в друг. Върху витрината виждаме минидисплеи с подправки. Има и книга с готварски рецепти. При маслините изброяваме близо двадесет артикула, един е в промоция. Като цяло тази секция не излъчва свежест, голяма част от маслините имат смачкан вид. Във витрината за прясна риба се предлагат около десет продукта. Пресните салати изглеждат свежи, някои от тях са с брандинг на производител.

"Т Маркет", жк "Дружба" 2, до бл. 311, 11.55 ч.
Компактна зона с обслужване, съразмерна с формата на обекта. Намира се на закътана позиция в дъното на магазина. Цялата секция се обслужва от една служителка, която от време на време влиза да свърши нещо в сервизното помещение. Когато е зад витрината, е отзивчива и приветлива. Вентилацията е добра, но до топлата точка мирише на храна. Акцентът там е върху скарата. Менюто е от около десет вида продукти, някои с доста омърлушен вид. Във витрината за непакетирани сирена изброяваме девет артикула, един от тях е в акция. На два от продуктите липсва етикет, на друг – не се вижда. С растителни мазнини е един продукт и той е на промоция. Пресните салати са около петнадесет вида, от тях една е в акция. Видът на продуктите е добър, но витрините са замърсени. Трайните колбаси и деликатеси заемат значителна част от цялата секция, с доста обилно портфолио. Това е за сметка на пресните меса. Върху етикетите няма дата на произв.одство и срок на годност. Витрината със сладкарски изделия е интегрирана към секцията, следват кошничките с пресни печива. Това създава приятна гурме завършеност на цялата зона.

"Кауфланд", ул. "Хайделберг" 1, 11.30 ч.
Щандовата витрина обхваща голяма площ в дъното на магазина. Представени са категориите охладено месо и колбаси, сирена, маслини и салати и ограничен брой готови ястия. Поредицата витрини започва с богат асортимент пилешки охладени продукти, някои от които овкусени и готови за изпичане. Цените за килограм и процентите намаление се виждат много добре. Пред цялата поредица витрини като своеобразно по-ниско "преддверие" има рафт, на който са поставени подходящи за комбиниране с продуктите от витрината стоки като бира, подправки, горчица и др. Забелязваме три вида кайма и полуфабрикати от мляно месо. Прясното месо на следващата витрина наистина изглежда прясно. Свинският стек е от Германия, свинският врат – от Испания, а свинските карета – от България, научаваме от табелите, които указват произхода на продуктите. Плакати, които обявяват различни проценти намаление на продукти от витрините – общо 16 на брой, са разлепени по стената зад редицата от щандове. Цялото пространство изглежда много чисто. Продуктите са поставени в метални или пластмасови съдове, които са добре поддържани. Колбасите – цели и слайсирани, имат привлекателен вид и са подредени като под конец. Изброихме 10 марки луканки и осем подкови. Салатите са към 18 вида. Кулинарните продукти са представени съвсем скромно, може би заради топлата точка на "Кенар" пред касовата зона. При сирената страната на произход е обозначена с националните флагчета. Специалните сирена са от Холандия, Германия, Франция и Полша. Имитиращият продукт е "изолиран" от останалите. Фото­тапетите с пасторални картини и сюжети с пасящи крави на зелени поляни създават приятно чувство. Продавачите зад щандовете са любезни, с чисто облекло, ръкавици и шапки.

"Лидл", ул. "Димитър Пешев" 30, 18.30 ч.
Витрини на обслужване в "Лидл" няма, но забелязваме два много атрактивни острова с добре осветени хладилни витрини, чието отваряне е странично. Надпис до дръжките им призовава гражданите да ги затварят, за да съхраняват природните ресурси. Етикетите са върху хоризонтални пластмасови ленти над витрините. По стените на витрините има картинки с продукти и надписи. Единият остров е за прясно месо, месни продукти и риба. Над пилешките продукти има кошче със сосове за овкусяване. При прясната риба има етикети за три вида продукти, но по това време на деня е останал само един. Другият остров – за замразени зеленчуци, рибни и месни продукти, сладолед и полуфабрикати, е тройно по-голям. В едната му част отгоре има рафтове. Тук се натъкваме на пълно разминаване между картинките върху витрините и съдържанието в тях – например замразени зеленчуци във витрина със снимка на сладолед. Клиентите обаче едва ли се ориентират точно по тези изображения, които освен това са под нивото на погледа. Няма обаче как да не видят, че в един хладилен модул до замразена свинска главичка стоят сладоледени бонбони, които присъстват и на друго място. Обяснението за тази неразбория вероятно е, че преподреждането на хладилна витрина е трудно и неоправдано енергоемко. Има и модул с промоции "Само сега", в който виждаме от огретен, през морски дарове до гъби.

"Пени", бул. "Възкресение" 85, 10.30 ч.
В магазина няма щандови витрини на обслужване. В центъра на обекта е разположена дълга редица от хладилни витрини, в които се предлагат замразени продукти – риба, морски дарове, зеленчуци, пилешки полуфабрикати и пилета, сладолед, пица. Два коридора по-навътре има по-малка хладилна витрина, предназначена за охладени продукти – прясно месо, кайма и продукти от мляно месо, охладени пилета. Витрините и в двете секции са добре подредени и поддържани. Асортиментът не е особено богат, но включва повечето основни категории.

"Карфур", The Mall, 20.00 ч.
Истинско царство на щандовите витрини - изброяваме осем отделни с различни предназначения, визия и качество. Витрините за месни и млечни продукти и за гурме продукти La Plaisir са обособени като острови от типа магазин в магазина, с тенти, висящи от тавана. Съставени са от по 12-16 модула и като правило имат по две каси и се обслужват от двама служители. Щандът La Plaisir пък е с по-особено работно време - от 11.00 до 21.00 часа в делнични дни, и аранжировката включва изкуствени плодове, листа и порцеланови ангелчета. Има ограничени места за фирмена реклама - имиджова на производители, или на "Карфур" - за продукти на промоция. В този стил е и островът с плодове и зеленчуци, в който са включени само две витрини. На едната се охлаждат екзотични плодове и зеленчуци, а на другата върху лед стоят фрешовете, изстискани от машината зад тях. Витрините опират до колона, брандирана с фиксовете и подправките Maggi. От витрините на обслужване по краищата на магазина особено добро впечатление правят рибната и месната. На рибната изброяваме над 30 продукта, пет от които на промоция. Рибата и морските дарове са поставени или директно върху алуминиево фолио, или върху начукан лед. Цените и описанията са "закотвени" насред продуктите чрез специални метални триъгълничета, дизайнирани като корабчета. Промоционалните са в друг цвят. Месната витрина е от шест модула и три каси. В горната част има червена лепенка с бели фигурки на животни – прасета, телета, прасета, кокошки, и предлагането под нея напълно съответства на знаците. В частта с полуфабрикатите има и надписи освен на български и на английски. Зад щанда обаче няма човек. Малко под това ниво е щандовата витрина за хляб пред пекарната. Продуктите са в ракитови кошнички, дясната част продължава предлагането на сладки, които обаче са в бели пластмасови тарелки на производител, опаковани в прозрачно фолио. Отгоре има реклама на Fornetti, но не различаваме техни продукти. Най-неугледна вечерта е топлата точка, наречена "Бистро". В метални тавички има различни останали ястия от деня, а някои и може би от седмицата – те са на промоция от 30%. Повечето етикети по щандовите витрини са на пластмасови черни подложки, защипани с нещо като щипки за съответните тавички. Витрините са на различни марки производители.

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
Големите вериги имат приходи от 16 млрд. лв., или 1/3 от оборота в търговията на дребно Изследването на ИПИ показва огромни скокове в бизнеса през 2022 г., когато и инфлацията растеше. Във веригите работят над 53 хил. души