Регистрация

Алкохолът на прах - разрешен от американски регулатор

Осем щата обаче го забраниха, сред обществеността тече бурен дебат

Автор: Ася Димитрова 30 май 2015 , 2 коментара

Осем щата обаче го забраниха, сред обществеността тече бурен дебат

Фотограф: Palcohol

Едно пакетче алкохол, моля. Така съвсем скоро ще може да се поръчва алкохол на територията на САЩ, след като в началото на март федералното бюро за търговия с алкохол и тютюневи изделия (TTB) одобри продажбата на алкохол на прах с търговското наименование Palcohol. Успешна иновация или опасен за здравето е новият продукт? Този въпрос стана повод за оживени дебати в медиите и обществеността през последния месец.

Става дума за напитка, която се получава чрез смесването на вода (140 мл) със съдържанието на едно пакетче Palcohol. Технологията е създадена от експерта в областта на алкохолните напитки Марк Филипс. По думите му този продукт е

Предназначен за туристи

и хора, които водят активен начин на живот. Когато са в движение, те вече няма да носят тежки бутилки с алкохолни напитки, а само няколко прахчета, които могат да си разтворят по всяко време. Според Филипс прахообразният алкохол може да се добавя и към кулинарни блюда, с него да се забъркват коктейли, да се дезинфекцират рани и дори да се направи течност за чистачки.

На сайта на компанията производител Lipsmark LLC първоначално се появява рекламата "Какво по-лошо от това да отидеш на концерт или друго събитие и да похарчиш 10,15 или 20 долара за коктейл? Вземете със себе си Palcohol (от powdered alcohol – "алкохол на прах") и се насладете на любимата напитка за по-малко пари".

Много скоро след това обаче рекламата изчезва от сайта, отбелязва Washington Times. Работата е там, че разрешението на властите за продажбата на този продукт било неочаквано дори за самите производители, които не успели да подготвят адекватна презентация на интернет страницата си. Когато научили, че имат зелена улица да продават, те променили своя подход към рекламата и свалили всички "шеговити" публикации за новия продукт, пише изданието.

Скоро все пак на уебсайта се появява информация, в която се описват предимства на Palcohol. Производителят съобщава, че планира да пусне шест вкуса: V - прах от "висококачествена" водка, дестилирана четири пъти, R - прах от качествен пуерторикански ром и четири микса за коктейл – "Космополитън", "Мохито", "Паудерита" ("Маргарита на прах") и "Лемън Дроп" (мартини).

Що се отнася до използването на Palcohol като добавка към храната, Марк Филипс напомня да се подхожда внимателно и отговорно към този експеримент. Производителят призовава също да не се вдишва алкохолният прах по подобие на някои наркотици. Той се изплъзва от отговора на въпроса по каква технология се произвежда продуктът с думите "Ако ви разкажем как, ще трябва да ви застреляме".

Всъщност Palcohol е одобрен първоначално още през април 2014 г., но малко след това регулаторните органи го спират заради проблеми с опаковките и етикетирането, които производителят се съгласява да отстрани. На 10 март 2015 продуктът получава ново одобрение и се очаква да се появи в магазините през есента. Но това ще се случи, само ако протестите срещу новата напитка не постигнат своето. Осем щата вече са забранили продажбата й, а в още няколко тече процедура по въвеждането на забраната.

Какъв е проблемът

Регулаторните органи, издали разрешението за пускането на продукта на пазара, вече са заявили, че може би са допуснали грешка, съобщава CBN News. Аргументите, които изтъкват противниците на напитката, са свързани с невъзможността да се контролира от крайния потребител концентрацията на алкохол в питието при разреждането му. Ако градусът надхвърли определено равнище, това може да доведе дори до алкохолни отравяния.  

Експерти предупреждават, че с появата на продукта на пазара ще се повиши рискът от злоупотреба с алкохол. Удобството при съхранение и превоз само усложняват проблема. Освен това има опасност, пиейки питието си хората да не осъзнават с колко висок градус е то, или пък да употребяват Palcohol в сух вид, което може да доведе до фатални последствия. Съществуват и опасения, че този продукт може да се превърне в мода сред тийнейджърите.

Американската общественост е изненадана не толкова от съществуването на подобен продукт, колкото от това как той ще се продава при съществуващия правов режим. В момента продуктите в прахообразна форма не попадат под действието на закона, който забранява продажбата на алкохол на лица под 21-годишна възраст. Така че от нормативна гледна точка достъпът на деца и подрастващи до този продукт не е ограничен. Отбелязва се и доста по-ниската му цена в сравнение с бутилирания алкохол.

На уебсайта на Palcohol Филипс се опитва да разсее много от тези опасения, като казва, че компанията му е разработила продукта, таргетирайки го към области, в които обемът и теглото имат значение, като експедициите и туризма. Когато Palcohol  се употребява "грамотно", възразява той, рискът е не по-голям от изпиването на един коктейл "Маргарита". "Хората могат да смъркат черен пипер... Трябва ли да го забраним", гневи се Филипс.

Историческите корени

По повод твърденията на американската компания, че е създала уникален и невиждан досега продукт, българският историк и археолог Иван Петрински изважда от архивите любопитна история, според която още преди векове е била позната технология за производство на вино на прах. От летопис на епископа на Митилена Захарий, пише Иван Петрински във в. "Сега", научаваме, че през 503 г. персийският цар Кавад I с щурм превзема град Амида (днешния Диарбекир). В новото си владение царят вижда едно от чудесата на тогавашния свят. Иноците в обителта към църквата "Св. 40 мъченици" в града владеели невижданото умение да добиват вино на прах. За получаването му висококачествено вино се сушало на слънце в продължение на 7 години, докато станело наистина прахообразно и удобно за из път. Възвръщането на течната форма на виното ставало чрез разреждане с вода. Кавад I отвлича иноците и те отнасят тайната му в Персия. Така за Стария свят тайната на производството на прахообразно вино е загубена завинаги.

Алкохолът на прах е познат в Европа и в по-ново време. В Германия например продукт под името Subyou се разпространява по интернет, като се предлага в четири вкуса и опаковки от 65- и 100-грамови сашета. При смесването им с вода се получава 4.8-процентна спиртна напитка. През 2007 г. пък на пазара в Холандия се появява газирана напитка на прах с 3% съдържание на спирт.

В САЩ патент за производство на алкохол на прах е регистриран още през 1974 г. Но за пръв път подобен продукт ще се появи на американския пазар вероятно тази есен.

 

 

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
Големите вериги имат приходи от 16 млрд. лв., или 1/3 от оборота в търговията на дребно Изследването на ИПИ показва огромни скокове в бизнеса през 2022 г., когато и инфлацията растеше. Във веригите работят над 53 хил. души