Регистрация

InStore рекламата в търговските вериги

Из записките на тайния клиент от 25 февруари

Автор: Екип на Регал 27 март 2015
Из записките на тайния клиент от 25 февруари

Фотограф: Надежда Чипева

ЦБА, жк "Свобода",
бул. "Г. Н. Жеков", до бл. 12, 12.00 часа

Отвън магазинът е облепен с пет големи рекламни пана на различни марки. Автореклама на входа гласи: "CBA - българските супермаркети". Привлечени сме от рекламна къщичка Zenker, на която са презентирани кухненски аксесоари, декорации и прибори за сервиране. Висящи от тавана пана рекламират "суперцени" и "100% натурален произход". Неочаквано до плодовете и зеленчуците откриваме голяма количка с бира Staropramen. Наблизо са обособени острови с по един вид продукт - халва, пунш, гъби, пастет, бисквити, основно собствени марки на ЦБА. След 20.30 часа всичко изложено на топлата витрина може да се купи с 30% намаление, разбираме от висящата там табела. Всяка свободна стена е облепена с големи рекламни пана на различни марки. Из целия магазин артикули от определен вид и марка са изнесени на "острови", като местоположението им обикновено е далеч от съответната секция. На път към касата виждаме табела, която обявява 5 на сто отстъпка за притежателите на клиентска карта. Спираме пред щендери с козметика – единият на All Nature, а другият на Nivea. В съседство има друг, на който са поставени автомобилни аксесоари на една марка. По отношение на брандирането на контейнерите за цигари над касите и хладилните витрини с напитки веригата не прави изключение от правилото.

"Билла",
ул. "Ломско шосе" 2, 13.30 часа

Лайтмотивът в рекламата в "Билла" е новият стикер албум за деца "Изобретено от природата". В други магазини с него е брандиран самият вход, но тук магазинът е в дъното на приземния етаж на търговска сграда и това явно е било невъзможно. Стикер аблумът се рекламира навсякъде - например от изрязано картонено коте, което си играе с някакви тайнствени лилави кръгчета. Ако разгледате албума внимателно, ще разберете, че това са скелети на "радиоларии", дали идеята как да се закрепят за моското дъно "офшорните вятърни турбини". На няколко места от тавана висят надписи "Спести и събирай с "Билла", които известяват, че за всеки 15 лева покупка получаваш гратис опаковка с пет стикера*. Звездичката явно пояснява нещо, но то е написано с много ситен шрифт и е трудно за четене. Правилата на играта всъщност са закачени в рамка на една от стените, но също са със ситен шрифт, а и са препречени от регал със спално бельо и завивки по линия на друга промоция с точки на "Билла". Започваме да се досещаме за идеята на стикерите, защото по стените има рамкирани плакати, на които под слогана "Спести и събирай с "Билла" се съобщава за промоции на отделни продукти във всякакви категории. Има и по-малки постери с промоции в пластмасови рамки, прикрепени за регалите. Друг тип рамкирани плакати гласят "Ново! Цени под лупа. Защото поискахте още по-ниски регулярни цени всеки ден". Регулярни е чуждица, на български е редовни, но и като смисъл надписът не е съвсем ясен. Над касата висят други плакати с информация за някакви гаранции, които дава "Билла" - също нечетливи отдолу. Рекламира се възможността да купиш е-ваучер на детето си и с него то да си вземе закуска от магазина, без да плаща. Освен това на касата се продава календар с бебета, средствата от който отиват за купуване на кувиоз за новородени. Близо до задния вход на сградата съзираме плакат, съобщаващ, че всеки петък и събота в "Билла" има 25% отстъпка на определена продуктова група, но не сме сигурни дали е актуален, или е заварено положение.

"Пикадили",
Ритейл парк "Средец", "Надежда", 14.30 часа

На покрива на грамадната сграда на бившето "Темпо" логото на "Пикадили" стои редом с това на "Техномаркет". Когато сте вътре обаче, насреща се вижда преди всичко "Техномаркет", а "Пикадили" е свит в левия ъгъл. Срещу входа на магазина има дизайнерска стена със снимки на свежи плодове и зеленчуци. Самият "Пикадили" дори не е до дъното на помещението, а около 1/3 от него в дъното е преградена и неизползваема. В магазина тече реклама на месец на вината. За него има специална обща брошура "Вино класики", обща на "Карфур" и "Пикадили", наред с обичайната за промоциите. Има и няколко островни регала, покрити с конопена материя, върху които са наредени вина, и с кламери са закачени винените каталози. На много места в магазина има пана с надпис "Топ оферта", известяващи за промоциите на отделни продукти. Освен това забелязваме и няколко фирмени регала - няколко на "Кока-Кола", на "Банкя", единият в копромоция с "Нескафе 3 в 1". Освен това виждаме такива на "Каменица", Carlsberg, Nestea, Niveа, Schwarzkopf. Надкасовите места са брандирани с цигари. Множество нехранителни стоки и козметика са на разпродажба до 50%.

"Фантастико",
ул. "Хан Кубрат", до бл. 301, 12.40 часа

Фасадата на магазина е заета с широкоформатни реклами на продукти на производители. По-малки визии са разположени на самия вход на обекта. Вътре прави впечатление изобилието от брандирани дисплеи на доставчици – основно мултинационални. Откриваме ги в категории като перилни препарати, козметика, храни за домашни любимци и други. Виждаме и случаи на рекламни постери, прикрепени към самите регали - при натуралните сокове и пилешкото месо. Продуктови реклами на производители текат на монитори над витрините за пресни меса и готови ястия. Такива има и при касите. С лого-лента на регала в съответната категория са представени производители на кренвирши и на бири. Специални стопери обозначават зоните на регала с продукти под собствена марка на веригата. Около касите външната рекламна активност е по-скоро умерена.

"Т маркет", жк "Обеля",
ул. "Дико Илиев" 6, 10.30 часа

Изображения на слънчогледи покриват витрината отвън, но без препратка към някаква марка олио. Пред въртележката на входа има поставка с промо брошури на веригата. Над секцията с плодове и зеленчуци виси голям плакат, обявяващ промоция на домати, а друг, поставен наблизо, обещава изгодна покупка на охладено пиле. Из целия магазин от тавана висят рекламни пана със слогана "Т маркет – добрият съсед наблизо". На пътя ни се изпречват две "островчета" - с бисквити "Белвита" и кафе "Бразилия". Над топлата витрина надпис обещава 25% отстъпка на пълнени чушки. Автореклама на стената зад съответната витрина твърди, че тук се предлага винаги прясно месо от "нашата транжорна". Стопер при регала с детски стоки напомня за промоция на детски пюрета с карта "Благодаря". На отделен регал са подредени продуктите на разпродажба. Из целия магазин има брандирани стелажи, на които са изнесени по един вид продукти от марка. Контейнерите за цигари над касите също са брандирани.

"Кауфланд",
ул. "Хан Кубрат" 61, 10.50 часа

Рекламната комуникация е ориентирана основно към самата верига. Масово се използват авторекламни пана – висящи от тавана, стоящи или фиксирани на челата на регалите, които отправят към клиентите послания за офертите и услугите на търговеца. Акцентите върху регалите се отнасят главно за собствените марки – брандирани стопери, насочващи табели и прочие в съответните категории. Визии на основния private label на търговеца съпътстват клиентите по основните алеи. По вътрешното радио текат съобщения за оферти пак на продукти под собствена марка. Присъствието на доставчиците натежава визуално в мърчандайзинга единствено поради факта, че голяма част от стоките стоят на регала в кашончета със собствени визии и лога. Като изключение забелязваме един островен стелаж с кафе на промоция, брандиран с визията на мултинационалния производител на продукта. В близост до касовото пространство схемата леко се разчупва от няколкото собствените хладилни витрини на големи производители на бира, безалкохолни напитки и сладолед.

"Лидл",
бул. "Сливница" 263, 12.00 часа

Рекламата в магазина е изцяло автореклама. Тече по четири основни сюжетни линии, анонсирани и на няколко грамадни табла върху страничната стена на сградата. От едното научаваме, че "Той има отношение към зеленчуците. Той е мениджърът свежест", "Той следи всеки час дали плодовете и зеленчуците са свежи". Натъкваме се на надписа върху черен фон със снимки на домати и портокали и под слогана "В Lidl на пазар - винаги свежи" веднага след входа вдясно, отпред и отзад над секцията за плодове и зеленчуци, в долната й част и върху разделителите на касата. "Американската седмица" тече от 23 февруари до 3 март. Освен имиджово с US снимки и звезди от знамето по рекламните пана тя е представена чрез продукти - чийзкейк, фастъчено масло и пица. В магазина има отделен регал с американски стоки, обозначен с три пана, висящи от тавана, и едно перпендикулярно на регала. Признаваме, че непросветеният купувач открива чак на втори и трети прочит връзката между американската седмица и широко рекламирания кулинарен дуел "Манчев срещу Шишков - търси се най-добрият готвач". Образите на двамата, облечени в каубойски дрехи, висят от тавана на двете страни на регала с месо. Манчев приготвя свински котлет и бекон на барбекю, по повод на което има промоция на свински котлет, а Шишков - американски бургери, което е свързано с промоция на телешка кайма. Манчев и Шишков се дуелират и в полето на свинския бут без кост, който има 30% отстъпка. Под слогана "Добър апетит" има промоции и на други продукти, валидни от 27 февруари до 1 март. Специално табло рекламира "Винаги прясната риба", а друго - "Изживей Франция с всяка капка" над щанда с френски вина. Точно срещу касата са анонсирани промоциите на шоколад и безалкохолни, които започват от 2 март и кампанията за дрехи "V като Венеция". Над касовите места се рекламират тютюневите изделия Goldfield, вероятно собствена марка на веригата, а с по-малки лога - и останалите собствени марки на веригата.

"Пени",
жк "Обеля", ул. "Дико Илиев" 6, 11.10 часа

Акциите за деня се виждат отдалеч, поставени на витрината. Тук е залепен също плакат, на който са изредени 7 продукта, които могат да се купят с отстъпка само с клиентска карта. Първите стъпки вътре в обекта ни отвеждат до стелаж с рекламни брошури на веригата. Над него ни се усмихват героите от ТВ рекламата на "Пени", а в съседство друг плакат обещава гарантирано качество и свежест на продуктите, както и български произход. С 38% по-евтино можем да си купим авокадо, моркови, лук и гъби, научаваме от висящи от тавана пана. Забелязваме дълги регали, облепени с надписи "Акция", на които се предлагат най-разнообразни артикули. По средата на пътеките са изнесени колички с по един вид продукт, преобладаващо от собствена марка на веригата. Тези "острови" се сгъстяват непосредствено преди импулсната зона. Брандираните щендери в края на регалите също са характерна практика, както и брандираните хладилни витрини с безалкохолни напитки и бира. Над касата виждаме реклама за подаръчен ваучер, обявен като нова услуга, а върху контейнера за цигари се рекламира конкретна марка.

"Карфур",
Bulgaria Mall, 14.15 часа

На най-видимите места в обекта стои комуникация за собствените оферти и промоции на веригата, богато придружена с автобрандинг. Откриваме доста дисплеи на доставчици из цялото хале. Масово скупчване на такива има в околокасовата зона. Островните стелажи с офертите на основните алеи също са "опаковани" с визии на производителите. На някои от тях има и допълнителни реклами, промостикери с оферти и прочие. Лого ленти на регалите в съответните секции промотират глобален производител на козметика и на млечни продукти. По същия начин веригата презентира и стоките си под собствена марка. Виждаме обща винена брошура с оферти за "Карфур" и "Пикадили". Пространството на самите каси ни се струва доста просторно и изчистено от допълнителна маркова комуникация.

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
Големите вериги имат приходи от 16 млрд. лв., или 1/3 от оборота в търговията на дребно Изследването на ИПИ показва огромни скокове в бизнеса през 2022 г., когато и инфлацията растеше. Във веригите работят над 53 хил. души