Сметката в ЦБА се понижи
Веригата стана втората най-евтина на пазара през ноември от най-скъпата месец по-рано
Фотограф: Shutterstock
По-евтина от ЦБА през ноември е само "Кауфланд", с близо 8% под средната линия на пазара. На трета позиция с около 4.5% под средата за пазара се нареждат "Пени маркет" и "Фантастико", с разлика от едва 0.04 лв. между сметките на двата търговеца. И при двете вериги общата сметка расте в рамките на 1 лв. спрямо септемврийското й ниво.
В началото на ноември най-скъпа е кошницата с основни продукти в "Пикадили". Тя стърчи над нивото на пазара с близо 16%. Общият ръст от 1.80 лв. идва основно заради по-скъпите оферти на търговеца в хранителната секция. Базовото ниво там се вдига в седем от общо тринадесетте категории. С най-много поскъпват сиренето (1.50 лв.), маргаринът, прясното мляко (с по 0.86 лв.) и оризът (0.50 лв.). Посоката е надолу при най-евтините оферти на кашкавал и кренвирши.
През ноември втората най-скъпа верига на пазара е Lidl, с близо 7.8% над средното ниво. Особено любопитна е изключителната ценова стабилност на входящите цени на немския търговец. Те са като заковани спрямо септември във всички следени от нас категории с изключение на универсалния препарат, който поскъпва с 0.64 лв.
Видима стабилност има и в нонфууд секциите на "Пени маркет" и "Карфур". И в двете вериги поскъпва умерено само по един нехранителен продукт. Дискаунтърът, дъщерен на Rewe, повишава общата си сметка с близо 1 лв. спрямо края на септември, а френската верига - с 0.33 лв.
Като цяло при нехраните общата сметка спада в шест от търговските вериги. Секцията натежава силно надолу най-вече заради три търговеца – ЦБА (-4.39 лв.), "Т Маркет" (-2.20 лв.) и "Билла" (-1.90 лв.). Вследствие общата сметка на нонфууд категориите спада рязко през ноември (-10%). Средната цена се понижава в пет от общо седемте нехранителни групи, които наблюдаваме. Гигантски скок надолу отчитаме при душ гела (-34%). Тенденцията е абсолютно еднопосочна и масова. Базовите нива в категорията се понижават значително в пет от търговските вериги, в останалите четири запазват стабилност. По-чувствителен спад има и при шампоана (-8%), основно заради по-евтините оферти в ЦБА и "Билла". Ръст отчитаме единствено при средната цена на най-евтиния сапун (2%).
Секцията с основни хранителни продукти поскъпва общо с умерен темп (2%). Ръст в стойността на кошницата отчитаме при шест от търговците. С най-много поскъпват "Пикадили" (1.96 лв.) и "Т Маркет" (1.70 лв.). Поевтиняват ЦБА (-2.29 лв.) и "Билла" (-0.40 лв.), а "Лидл" не помръдва.
Средната цена се понижава в пет хранителни категории, покачва се в седем. Стабилно остава нивото само при яйцата. Най-чувствителен спад отчитаме при хляба (-7%). Той идва основно заради доста по-евтините оферти в ЦБА, "Кауфланд" и "Карфур". При останалите поевтиняващи категории - ориз, кашкавал, маргарин и олио, спадът се движи в умерени рамки до 3%.
Най-сериозен ръст във входящото ниво отчитаме при млечните продукти. Спрямо близо месец по-рано прясното мляко поскъпва с 19%, киселото с 11%, а сиренето с 10%. Скокът в цената на млеката спокойно може да се нарече масов (в пет от веригите и при двете категории). С най-много се вдига цената на прясното мляко в "Пикадили" (0.86 лв.), "Кауфланд" (0.70 лв.) и ЦБА (0.46 лв.). Киселото мляко скача най-рязко с 0.17 лв. в "Карфур" и с 0.14 лв. в "Т Маркет". Също с немалко поскъпват средно кренвиршите (7%) и захарта (5%).
Като цяло през ноември общата сметка спада с 2% спрямо нивото си от края на септември (до 29.94 лв.).